Cum nu am putut să ne facem o idee clară despre numărul de bloguri nişate pe turism, nu ne rămâne decât să luăm pulsul din interior, de la oamenii care scriu pe acest tip de bloguri, de la oamenii care oferă suport pentru astfel de bloguri, de la oamenii care se implică în campanii pe astfel de bloguri etc.
Drept urmare, am invitat câțiva oameni ce activează pe această nișă pentru a ne vor povesti despre felul în care văd ei blogurile de turism, despre colaborări și parteneriate, despre turism în general etc.
Câte categorii de bloguri nișate pe turism distingem?
Pentru început, țin să menționez faptul că, indiferent de poziția pe care invitații o au față de blogosfera nișată pe turism, majoritatea este de acord cu faptul că blogosfera turistică poate fi împărțită pe nișe specializate.
General acceptate sunt trei categorii de bloguri nișate pe turism: blogurile de călătorie (blogurile turistice), blogurile de agenție și blogurile despre turism sau servicii conexe, cum le numește Cristina Vlădău [LinkedIn | Facebook | Twitter], hospitality & travel marketing consultant la turismark.ro, într-unul din articolele dedicate de pe blogul turismark.ro. Corina Georgescu [LinkedIn | Facebook | Twitter], proprietar și editor blogdeturism.ro, încadrează aceste bloguri la categoria am fost acolo, am văzut, poți face asta și asta și asta și dă ca exemple de astfel de bloguri imperatortravel.ro, LumeaMare.ro, razvanpascu.ro.
Blogurile ca jurnal de călătorie
În ceea ce privește oportunităţile de dezvoltare şi parteneriatele ce vizează prima categorie a blogurilor nișate pe turism, blogurile de călătorie, Marius Negre [LinkedIn | Facebook | Twitter], online travel consultant la Travel Vision, este de părere că “o parte din ele vor dispărea cu timpul, atunci când proprietarul se va orienta către alte direcţii sau va fi prea ocupat să mai scrie. Majoritatea nu fac din blog o ocupare permanentă.
Celelalte (care au în spate o echipă) vor profita de dezvoltarea programelor de afiliere şi vor deveni surse de încredere pentru recomandări într-un anumit cerc.”
În ceea ce privește profilul celor ce scriu pe astfel de bloguri, Răzvan Pascu [LinkedIn | Facebook | Twitter], antreprenor online și blogger la RazvanPascu.ro, cel mai citit blog de travel din România, îl conturează astfel: “oameni care scriu în fiecare zi, sunt foarte activi în social media, care călătoresc şi scriu din proprie experienţă despre bucuria de a cunoaşte oameni şi locuri.” Pentru majoritatea bloggerilor din această categorie, primul motiv de a scrie pe un astfel de blog a fost “pasiunea de a călători şi al doilea motiv a fost acela de a învăţa, de a arăta, astfel încît cititorii să trăiască alături de ei experienţele trăite”, după cum a declarat pentru gtd20.ro Dorin Țăranu [LinkedIn | Facebook | Twitter], proprietar și editor totuldesprehostel.info, ce și-a început blogul pornind de la premisa că şi “românul trebuie să afle de metodele alternative de cazare, precum hostelurile şi că nu există bariere atunci când vrei să călătoreşti”.
Marisu Negre vine și face o completare a acestui profil de blogger, subliniind faptul că aceștia “vor reuşi doar dacă experienţa lor este cea povestită în articole şi nu a unui autor anonim de pe internet.”
Răzvan Pascu mai conturează încă un profil al bloggerilor de pe această nișă, bloggerii ce “scriu fie din cărţi, fie caută guest-posturi, pentru că experienţă lor de travelleri este limitată”.
Blogurile agențiilor de turism
Despre blogurile de agenție, Marisu Negre subliniază faptul că “au fost lansate în ultimii 2-3 ani ca şi alternativă a paginii de PR. De cele mai multe ori, interacţiunea cu cititorii este foarte mică, textele sunt de multe ori lungi propagandistice şi plictisitoare”. Dorin Țăranu remarcă faptul că agențiile de turism își văd blogurile ca “metodă gratuită de promovare, bloguri pe care se prezintă cât de bune sunt serviciile lor, care nu aduc nimic nou în mediul online”. De asemenea, ține să remarce și faptul că există și excepții, așa cum sunt blog.icar.ro şi paralela45.ro/blog.
De cealaltă parte a baricadei, Adrian Ciocălău [LinkedIn | Facebook | Twitter], Managing Partner la Itineris Online S.R.L., agenția de turism ce administrează site-ul viaromania.eu, recunoaște că orientarea către blog se face doar “ocazional pentru a face diverse anunţuri referitoare la site-ul şi ofertă noastră. Pe lângă blog, avem şi pagină de Facebook şi o tentativă de a folosi Twitter-ul. Recunosc că nu e nimic organizat, planificat, să zicem aşa, e mai mult haotic şi sporadic.”
Din punctul de vedere al Cristinei Vlădău, “lucrurile par să se mişte ceva mai bine în partea agenţiilor de turism, unde câţiva dintre jucători au deja bloguri cu articole interesante şi mai ales cu o frecvenţă bună (ex. Accent Travel, Splendid Travel, Pin Travel, Exact Travel), dar mai ales utilizează sub formă de recomandări articolele pasionaţilor de călătorii ce dispun deja de bloguri de travel consacrate.”
Cât despre viitorul blogurilor de agenție, Marius Negre a decalarat pentru gtd20.ro că acestea “nu vor reuşi să creeze comunităţi. Cele mai multe agenţii se vor axa uşor către Facebook sau alte unelte din social media. Blogurile de agenţie vor deveni din ce în ce mai răspândite, dar nu vor reuşi să atragă decât cititori ocazionali.
O soluţie ar fi asocierea cu blogurile de călătorie şi susţinerea acestora, ceva de genul Powered by, unde blogurile de călătorie ar deveni testeri ai vacanţelor agenţiei.”
Blogurile cu caracter profesional
Nu putem încheia acest capitol fără a semnala și existența blogurilor despre turism sau blogurile despre industrie.
“Puţină lume din industria turismului, şi aici mă refer strict la lucrătorii din domeniu: manageri, întreprinzători sau agenţi cu multă experienţă, dispune de un blog cu păreri personale. Nu este vorba despre necunoaşterea, mai mult sau mai puţin tehnică a domeniului, ci despre neasumarea răspunderii de a face publice informaţiile şi părerile fiecăruia despre domeniul a cărui dezvoltare îi preocupa. Ca în orice domeniu şi în turism sunt necesari acei lideri care să-şi asume propriile păreri, cu bune şi cu rele, dar, mai presus de toate, având capacitatea de a motiva şi de a da o imagine pozitivă”, a declarat pentru gtd20.ro Cristina Vlădău.
Tot Cristina Vlădău este de părere că, deși “se văd şi se aud doar voci tinere care, indiferent de capacitatea şi abilităţile de care dispun, nu fac parte din grupul celor ce decid viitorul turismului în România (şi aici avem caz concret: strategia şi planul de marketing al ţării – se vorbeşte despre promovare online, despre social media, lucruri ce par sub controlul celor ce ţin bloguri de nişă în domeniu, dar fără acces la luarea vreunei decizii majore).”
Soluția pe care o propune Marius Negre este “crearea unei comunități profesionale”, sub care “se pot uni bloguri specializate (gtd20.ro, totuldesprehostel.info, blogdeturism.ro, razvanpascu.ro etc.), comunitate care să stabilească un set de reguli, astfel încât blogosfera ar avea cu adevărat un cuvânt de spus în mediul online, pe zona turism”, completează Dorin Țăranu.
Din punctul de vedere al lui Marius Negre, se pot afirma doar “blogurile ce dezvoltă o echipă în spate, care să preia atribuţii editoriale, acoperind cât mai multe zone din turism, făcând astfel posibilă monetizarea unor astfel de bloguri prin parteneriate cu furnizorii de soluţii pentru turism.”
Campanii și parteneriate ce implică bloguri de turism. O privire de ansamblu
Înainte de a-i lăsa pe colegii mei din blogosferă să își expună punctele de vedere, vreau să punctez câteva campanii și parteneriate ce pot fi luate ca exemple în această direcție.
De exemplu, campania derulată de autorul blogului turistu.ro, Alex Filip, împreună cu infoturism.ro. De asemenea, merită menționată campania derulată de Autoritatea Egipteană de Turism, la care a luat parte și echipa LumeaMare.ro, prin amabilitatea lui Cristian China Birta, sau asocierea lui Răzvan Pascu cu site-urile de călătorii metropotravel.ro și descopera.ro.
Răzvan Pascu este de părere că parteneriatele pe bloguri “sunt puține și făcute prost. Oamenii de prin companii nu prea înţeleg încă ideea de promovare pe bloguri. Sunt însă şi companii care au fost pionieri în publicitatea pe bloguri şi mă bucur că lucrez alături de ele: KLM, Carpatair, Blue Air, Happy Tour, Eximtur, Air France, Nikon, Nokia şi mulţi alţii.”
Să nu ignorăm totuși faptul că parteneriate între bloguri și companii din industria turistică există, dar sunt vizate bloguri generaliste cu trafic foarte mare. Blogurile de turism, ca și public, vizează stric un public aparte, care știe ce caută, pe când cele generaliste au o deschidere mai mare spre diferite categorii de public, companiile vizând astfel o paletă mai largă de potențiali consumatori ce nu sunt neapărat turiști în căutare de vreun pachet specific.
Putem luam ca exemplu categoria turiștilor de ocazie ce decid să meargă într-un anume loc pentru că au fost expuși unei anumite oferte, nu neapărat pentru că țineau cu tot dinadinsul să ajungă acolo. Câți dintre voi nu ați revenit la Viena, de exemplu, pentru că ați văzut un pachet city-break la o superofertă? Până și Răzvan Pascu vede o nișă neexploatată suficient: “Cred că un site bazat strict pe vânzare de city-break-uri, promovat bine (astfel încât oamenii să înţeleagă de ce merită un city-break) ar sparge piaţa.”
În culise, agențiile de turism nu exclud promovarea pe bloguri, conștientizând “eficiența prin veridicitatea (cel putin prezumtivă) a informației și versatilitatea mediului de expunere – internet”, după cum declară Cristian Calcișcă [Facebook], ghid turistic autorizat la Santiago Tour, agenție turoperatoare și DMC (Destination Managementt Company), și inițiator al proiectului Romania Tour Guide. După o discuție amicală cu Cristi, care îmi e și prieten în același timp, el a rămas ferm pe poziții menționând faptul că apreciază, totuși, rezultatele puternicului “word of mouth marketing” pentru business-ul pe care îl coordonează, turiștii targetați de el făcând parte dintr-o categorie de vârstă pentru care internetul nu este tocmai un mediu familiar. Prietenește țin să îl contrazic, aducând ca și argument un studiu trafic.ro, conform căruia 40% din persoanele cu vârste peste 60 de ani navigheză pe site-uri de turism.
Tot legat de parteneriate și colaborări, Cristina Vlădău remarcă faptul că “colaborări între cele două părţi, însă, nu se notează, deşi mare parte din blogurile personale de călătorii şi-au demonstrat deja valoarea (imperatortravel.ro, LumeaMare.ro, Viajoa.ro, Blog de business şi travel, nomadic.ro, Travel Moments in Time etc.).”
De asemenea, ceea ce a declarat Cristina pentru gtd20.ro în materie de colaborări între cele două tabere, și-ar putea găsi foarte bine rezolvarea în situați descrisă de Adrian Ciocălău. “Din punctul meu de vedere, prezenţa în reţele sociale, actualizarea blogului de companie, emiterea comunicatelor de presă etc. ar fi ideal să se externalizeze sau să se angajeze o persoană care să dedice macar câteva ore zilnic acestei activităţi.”
Tot el remarcă faptul că “externalizarea implică însă, pe lângă costuri suplimentare, şi efort. E destul de difici pentru cineva outsider să exprime cât mai aproape de adevăr şi eficient punctul de vedere al organizaţiei. Practic, nu ai scăpat de muncă, pentru că tot trebuie să existe cineva din interior care să ţină legătura permanent cu echipa sau persoana care se ocupă de marketing-ul social. Ideal ar fi ca persoana sau, după caz, departamentul să facă parte din organizaţie, să lucreze în acelaşi loc cu restul echipei (vânzări, management etc).”
Punând cap la cap declarațiile celor doi, putem deduce faptul că un blogger pasionat de turism poate face față cu brio cerințelor agențiilor.
Concluzii
Uitându-ne peste multitudinea de bloguri nișate pe turism, putem spune că blogosfera turistică prinde din ce în ce mai mult contur, deși pe de altă parte se simte o nevoie acută a clasificării pe categorii a blogurilor nișate pe turism, aspect pe care l-am tratat în postul de aici.
Deși nu ducem lipsă de bloguri nișate pe turism, ducem lipsă de colaborări între bloggeri și agenții de turism/companii ce vizează încă blogurile generaliste cu trafic mult mai ridicat decât al blogurilor de turism.
Dorin Țăranu nu ignoră nici scăderea credibilității blogurilor de turism, luând în calcul situația în care blogurile de agenție ar fi considerate etalon în această direcție, încercând să atragă cititori prin prezentarea agresivă a ofertelor proprii. Astfel, se poate crea o imagine falsă a blogurilor de turism prin prisma faptului că încearcă să îți vândă ceva cu orice preț și în orice articol publicat.
Voi, cititorii gtd20.ro, ce părere aveți? Putem vorbi despre o blogosferă nișată pe turism?
Pentru a fi la curent cu site-urile/blogurile de călătorii, pe care Ghid Turistic Digital 2.0 le recomandă, urmăriți eticheta br:turism20.
Salut Petrus,
Ai ceva date legate si de bugetele puse la bataie de cele cateva colaborari intre agentii/companii aeriene/hoteluri si blogerii de travel? Este o intrebare ceva mai ‘personala’ dar bugetul total ar fi semnificativ pentru o imagine asupra domeniului.
Poate te ajuta direct cu info: @LumeaMare, @imperatortravel, @razvanpascu? (ca sume generate de bloguri per total an?)
Ar fi la fel interesant de stiut si un buget pt. programele de afiliere din turism…
Ai ceva date? Ajuta cineva?
Buna, Cristina!
Asa cum am mentionat si pe Twitter, cum oamenii sunt, mai mult ca sigur, in spatele unor intelegeri scrise, nu cred ca pot face publice acele informatii.
Totusi, niste estimari, in mare, putem face pe baza sumelor investite in promovarea online si orientarea companiilor din turism catre bloguri.
Revin mai pe seara cu datele pe care le am eu.