Mă așteptam să dau peste situl proiectului Constanţa, primul pas în lunga ta călătorie – promovarea zonei turistice Constanţa – Mamaia în scurt timp de la anunţarea sa, dar nu a fost să fie. L-am descoperit abia acum, deşi lansarea sa neoficială a fost anunţată la începutul acestei luni, pe pagina de Facebook a ministerului de resort.
Lăsăm astfel de detalii la o parte şi ne concentrăm pe utilitatea sitului de prezentare al proiectului, sit ce poate fi accesat la adresa www.constanta-turistica.ro.
Din start trebuie să menţionăm că situl este făcut la cererea Primăriei Constanţa, este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, şi ar trebui să vină în întimpinarea turiștilor cu informaţii utile. Partener al proiectului este și Asociaţia pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Litoral- Delta Dunării.
Din păcate, pentru a fi adus la acest nivel mai trebuie depusă multă muncă. Spun asta pentru că informaţia prezentă pe sit este destul de sumară, în cea mai mare parte pasaje scurte extrase din lucrări de specialitate sau citări de pe situl primăriei. Cu toate acestea vizează trei direcţii de interes printre turiști: istoric şi cultural, obiective turistice urbane și informaţii utile. Secțiunea de evenimente este tratată ca secțiune separată și vine în întâmpinarea turiștilor cu calendarul evenimentelor de interes turistic pe anul 2012. Incomplet, de altfel! Câteva evenimente listate pe situl primăriei nu își găsesc loc și pe situl de promovare a zonei turistice Constanța – Mamaia: Zilele Constanței, Zilele Orașelor Înfrățite și Ziua Marinei.
Pentru o serie completă de venimente din Constanța și locuri de petrecere a timpului liber puteți consulta blogul constantablog.net și fluxul de mesaje al autorilor pe Twitter. Locuitorii orașului se pot informa și prin intermediul portalului cta.ro, ce vine și în întâmpinarea turiștilor cu secțiuni precum Cazare Litoral, Informații Utile și alte secțiuni dedicate restaurantelor, cluburilor etc.
Singurul lucru cu care situl constanta-turistica.ro iese în evidenţă este harta obiectivelor şi aceasta construită pe un API de Google Maps. Aș fi acordat un plus hărții dacă aș fi putut să îmi planific un traseu sau cel puțin un traseu aproximativ între obiectivele marcate pe hartă. La capitolul de informații utile au fost luate în calcul doar hărțile obiectivelor și a transportului în comun, fără alte informații de interes turistic, așa cum se găsesc, de exemplu, pe situl Primăriei Constanța, în secțiunea Pentru turiști.
Motivele de mai sus m-au determinat să zic că lansarea proiectului a fost anunţată neoficial. Probabil se va mai lucra la el şi va fi anunţat atunci când va fi complet în toate versiunile de limbă disponibile ca opțiuni de sit.
Chiar sunt curios cât de mult se va lucra la poziţionarea sa în rezultatele căutărilor Google, nu de alta dar la momentul actual nici măcar nu este poziționat în primele pagini de rezultate.
Nu știu cât de mult poate fi considerat relevant proiectul în condiţiile în care o companie din sectorul privat adminietrează un proiect mult mai complex, mamaia360.ro, dând posibilitatea turiștilor să îşi rezerve locurile de cazare direct de pe sit sau să îşi documenteze vacanţele mult mai bine în ceea ce privește petrecerea timpului liber.
Ce pot să mai zic e că proiectul în cauză poate fi eclipsat de departe de un alt proiect al administrației publice, turism-constanta.ro. Proiectul este în administrarea Consiliului Judeţean Constanţa, Direcţia de Comerţ, Turism şi Servicii Publice şi vizează promovarea turismului la nivel judeţean. Cu toate acestea Constanţa este promovată mult mai complet decât în cadrul proiectului dedicat, lucru ce denotă o comunicare defectoasă în rândul organismelor din administraţia publică şi lipsa de interes în ceea ce priveşte proiectele speciale folosite doar pentru a absorbi bani de la organismele europene.
Revenind la proiectul nostru, ca sugestie din partea mea, în lumina declaraţiilor făcute de domnul ministru al turismului, Eduard Hellvig, poate ar fi o ideea bună să se înceapă punerea în practică a sistemului naţional de rezervări online chiar în aceste proiecte Regio. Astfel, se rezolvă o problemă esenţială atunci când vine vorba promovare turistică. Degeaba informezi turiştii despre posibilităţile de petrecere a timpului liber, dacă nu îi îndrumi către unitățile de cazare locale pentru a le ușura accesul la obiective.