Aveam în draft câteva idei despre abordarea social media din partea agenţiilor de turism, toate generate de prezentarea platformei Linked2Media, în cadrul Târgului de Turism al României. Acum, după ce am citit articolul de pe turismmarket.com, le-am dat contur în articolul de faţă.
Înainte de toate, înainte de a apela la astfel de servicii de monitorizare, actorii din turism ar trebui să înveţe social media pentru industrie. Chiar sunt curios câte dintre agenţiile de turism care au un sit, o pagină de Facebook, un cont de Twitter sau acces la orice fel de reţea de socializare au şi un om care se ocupă de o strategie de abordare a acestora.
Faptul că o agenţie este prezentă pe toate aceste canale nu înseamnă neapărat că face social media.
Suntem pe Facebook, Twitter, LinkedIn, ce facem mai departe?
În primul rând, trebuie stabilit care este scopul fiecărui canal social media în parte fie că vorbim de diseminare a informaţiei, de SM ca platformă de suport sau fie ca mediu de creştere a vânzărilor (în turism, ne raportăm la numărul de fani, urmăritori, contacte care ajung să facă o rezervare, să cumpere un pachet turistic etc.).
Evident, dacă se doreşte folosirea social media (şi) pentru a creşte vânzările de pachete turistice, fie se apelează la aplicaţii dedicate (f-commerce, booking), fără un focus anume pe această parte, fie se defineşte o strategie clară care urmăreşte acest tip de rezultate şi tot focusul rămâne pe aceasta (aşteptări, mijloace de conversie, rezultate).
Din cercetările mele reiese că agenţiile de turism din .ro preferă Twitterul pentru diseminarea informaţiei, aducând aici feed-ul RSS al sitului de agenţie sau al blogului de agenţie, şi Facebook-ul pentru vizibilitate şi interacţiune elementară cu fanii.
Fii la curent cu cele mai tentante oferte ale agențiilor de turism urmărind lista de Twitter @agentiiturismonline.
Zic asta pentru că nu am văzut o strategie clară de social media la foarte multe agenţii de turism cu prezenţă online. Chiar sunt curioas câte din agențiile de turism din .ro și-au studiat audiența, fie că vorbim de Facebook, Twitter, LinkedIn etc., dar mai ales câte și-o tratează așa cum trebuie și răspunde într-adevăr acesteia la problemele ridicate pe canalele menționate.
În al doilea rând, trebuie stabilit tipul de conţinut ce susţine strategia pe care agenţia a ales-o. Fie că vorbim de conţinut text, de imagini, de clipuri video sau de link-uri, toate trebuie să aibă un call to action. Și nu mă refer aici la îndemnuri de share și like sau retweet.
Cum monitorizăm activitatea fanilor în social media?
Odată stabilită politica editorială şi planul editorial, trebuie avută în vedere monitorizarea acţiunilor generate de conţinutul postat pe reţelele sociale, dar și a discuțiilor generate pe seama ultimelor evenimente din industrie, chiar dacă acestea nu implică neapărat agenția de turism pe care o reprezinți:
- fie plecând de la Page Insights – pe Facebook, Twitter Search – pe Twitter -, Google Search sau Alerts sau folosind Google Analytics cu accent pe partea de Social Media,
- fie apelând la servicii externe cum sunt Facebrands, zelist.ro, mediabrief.ro sau platforme precum linked2media.eu.
linked2media.eu [Facebook | Twitter | LinkedIn] este un proiect co-finanţat de Uniunea Europeană în cadrul programului Seventh Framework Programme, proiect în care sunt implicate 13 entităţi ce activează în industria turistică, data mining şi tehnologie, printre care şi agenţia de turism Expert Tours. Linked2Media este o platformă ce se prezintă ca o soluţie inovatoare de marketing pentru managementul performant al agenţiei de turism şi nu numai. Așa cum menționam mai sus, nu numai că permite identificarea mențiunilor agenției de turism în social media, dar și urmărirea industriei, monitorizarea competitorilor și analiza sentimentelor. Platforma a fost prezentată în cadrul unei conferințe din cadrul Târgului de Turism al României, iar prezentarea poate fi urmărită aici. De menționat faptul că în spatele acestei platforme stau studii efectuate pe firme mici și mijlocii din industrii precum turismul, alimentația publică și încălțăminte, ceea ce a permis dezvoltatorilor abordări diferite ale nevoilor acestora în funcție de industrie.
Pe lângă monitorizarea activității fanilor în social media pe baza unor indici care diferă în funcție de stategia prestabilită, este importantă și monitorizare industriei, în general. Platforma de care v-am vorbit mai sus poate oferi acces agențiilor de turism la surse specifice industriei. Unele din aceste surse sunt publicațiile online de turism, dar despre acestea într-un articol viitor.
Până atunci haideți să identificăm împreună exemple relevante de stategii social media în rândul agențiilor de turism din .ro. Exemple de așa nu tot vedem și au fost analizate pe blogul în cauză, drept pentru care trebuie să echilibrăm balanța cu exemple de așa da.
Dacă sunteți administratorul unei pagini de Facebook ce se încadrează la categoria așa da, nu strică să o înscrieți la eTravel Awards, secțiunea Facebook Fan Pages. În funcție de rezultate, veți ști dacă e nevoie să lucrați mai mult la dezvoltarea ei sau la descoperirea de noi modalități de folosire a paginii.
Multumim pentru mentionare, Petrus. Ma bucur daca articolul de pe Turism Market te-a inspirat sa faci aceasta analiza
Nu este neapărat o analiză, ci mai degrabă un îndreptar pentru cine are ochi de văzut şi urechi de auzit. Eu mi-am spus punctul de vedere asupra aspectului social media.
Trebuie să se meargă dincolo de “bună dimineaţa” şi poze cu cafele sau insule pustii, destinaţii care nici măcar nu sunt în portofoliul agenţiilor.
Problema in social media nu este doar in turism. Peste tot vezi exemple de asa nu.
Din fericire am observat ca sunt si cateva companii care se ocupa de Social Media intr-un mod inteligent.
Dacă ai exemple din turism, le poţi menţiona aici fără restricţii.
Ar fi interesant de subliniat ce anume consideri tu că le diferenţiază.