Odată şi odată, mai toate proiectele online din care lipsesc strategia, viziunea, implicarea şi finanţările îşi găsesc sfârşitul; unele mai devreme, altele mai târziu. Este şi cazul siturilor gotrip.ro şi holidayreview.ro, două proiecte din portofoliul Professional Software Solutions.
gotrip.ro, un fel de travel hypermarket lansat după o investiţie de 25000 de euro, se voia a fi un motor de cautare cu acces la pachete turistice de la agenţii de turism şi hoteluri din întreaga lume, acestea fiind structurate pe ţări, regiuni şi oraşe. Pe scurt, se voia un agregator de oferte turistice.
Deşi fusese anunţat un buget de 30000 de euro pentru promovarea în 2010, situl a dispărut în negura internetului, singura ieşire la rampă fiind la două luni după lansare, când iniţiatorii proiectului, Cristian şi Cristina Ceobanu, se lăudau cu peste 11000 de oferte înscrise pe sit, cu precădere pentru destinaţii ca Grecia, Bulgaria şi Turcia.
Pe de altă parte, holidayreview.ro era un sit de recenzii turistice, lansat după o investiție de 20000 de euro, unde utilizatorii puteau lăsa impresii din vacanţele lor, cu accent pe partea pozitivă a experiențelor. Pe langa informaţiile postate de utilizatori, situl oferea şi detalii despre atracţii turistice, destinaţii de vacanta, hoteluri şi ghiduri turistice sub formă de articole ilustrate cu fotografii. Pentru o mai mare expunere, situl a avut o colaborare cu situl libertatea.ro, unde erau publicate o serie de articole de călătorie.
De la lansarea sa în variantă beta, în ianuarie 2010, şi până la sfârșitul lui 2010, situl a adunat nu mai puţin de 8000 de recenzii turistice, conform iniţiatorilor săi. Aceeaşi iniţiatori susţineau că este primul sit de recenzii turistice din .ro, deşi amfostacolo.ro era destul de popular la momentul respectiv, iar Metropotravel se zbătea să iasă în evidență prin conținut unic, de calitate, centrat fix pe impresii de călătorie.
Niciunul din cele două proiecte nu a rezistat pe piaţă foarte mult, în ciuda faptului că au avut asocieri/au derulat campanii cu agenţii de turism ca Christian Tour şi Paralela 45.
Cele două situri ar fi putut fi interconectate, astfel încât celor interesaţi de anume impresii de călătorie de pe holidayreview.ro să le fi oferit pachete fix pe destinaţiile recenzate, cu direcţionare spre gotrip.ro.
Nu ştiu cum se face, dar anul 2010 a fost anul proiectelor anunţate cu mare tam-tam, dar care nu au rezistat foarte mult pe piaţă. Nu poate fi vorba de atingerea maturității proiectelor pe nișele respective, ci fie de management defectos, fie de lipsa investițiilor în idei ce ar fi trebuit să revoluționeze mediul online din .ro.
Foto: Widjaya Ivan, EXIT via Flickr, Creative Commons Attribution
Management defectuos coroborat cu niscaiva probleme cu legea…exemplu de moarte sigura a unor proiecte care intr-adevar puteau revolutiona piata turismului online din Romania. 🙂
Alexandra, deşi răspunsul tău e cât se poate pe subiect, poate fi considerat atac nefondat de către cei implicaţi în cele două proiecte (mă refer la partea cu problemele cu legea). Ţi-o spun din experienţa de blogger de peste 8 ani. Numai eu ştiu câte comentarii ca cele de mai sus am fost nevoit să scot de pe blog rugat frumos fiind sau ameninţat cu judecata.
Sper doar că problemele de care vorbeşti sunt cât se poate pe subiect, gen lipsa licenţei de agenţie de turism pentru a putea vinde pachete turistice.