După ce în primăvara lui 2013 CFR Călători a intentat procese proprietarilor de situri ce extrăgeau informații din Mersul Trenurilor, în decembrie, o dată cu actualizarea Mersului Trenurilor, situl infofer.ro a fost securizat de aşa natură încât nu mai permite extragerea informaţiilor.
Posibil ca măsura de securizare a sitului să fi fost implementată mai devreme, doar că problema a ieşit la iveală abia când dezvoltatorii de situri au vrut să actualizeze bazele de date.
Astfel, numerele trenurilor sunt afişate ca imagini captcha în rezultatele căutărilor.
Siturile ce parsau Mersul Trenurilor au pierdut trafic, în prezent dovedindu-se inutile. mersultrenurilor.ro, un sit ce înregistra un trafic de 25000 de vizitatori unici pe zi, a înregistrat o scădere de trafic semnificativă, conform trafic.ro, primele locuri în rezultatele Google fiind luate de siturile CFR. mersultrenurilor.ro rezolva chiar câteva probleme foarte importantante omise în baza de date a CFR: numele stațiilor asemănătoare diferențiate pin introducerea numelor județului/regiunii în nume, numele stațiilor din aceeași localitate și afișarea lor în funcție de importanță.
De asemenea, aplicaţiile Feroviar şi Mersul Trenurilor, ambele cu peste 10.000 de instalări, au primit o serie de recenzii negative pe fondul ultimelor evenimente, acestea nemaifiind funcționale. La fel, aplicaţia Tren Călător pentru Windows Phone, deşi încă listată în magazinul de aplicaţii al celor de la Microsoft, nu mai funcţionează corespunzător, deşi pe lângă mersul trenurilor CFR aceasta indexa şi mersul trenurilor de la operatori privaţi precum Transferoviar Călători, Regiotrans și Regional. Nu sunt programator, așa că nu pot decât presupune că bazele de date ale operatorilor aveau un punct comun, astfel încât să se identifice gările comune ce deservesc operatorii feroviari. Astfel de aplicații ar fi putut ajutat utilizatorii să găsească rute din punctul A în punctul B pe care ar fi putut să le parcurgă cu cel mult 2 operatori feroviari.
În tot acest timp, siturile operatorilor feroviari Transferoviar Călători, Regiotrans și Interregional Călători au integrat serviciul comun de căutare al celor de la merstrenuri.ro. Spre deosebire de CFR Călători, deschiderea acestora spre un serviciu comun se poate justifica și de faptul că acești operatori folosesc destul de rar aceeași infrastructură, de unde puțin probabil să deservească aceleași destinații. merstrenuri.ro este unul din siturile al cărui administrator a fost chemat în instanță.
Acțiunea CFR a făcut ca multe alte situri să aibă de suferit în urma restricționării extragerii de informații din Mersul Trenurilor, în special multe situri de turism care foloseau widget-uri ale unor servicii de mersul trenurilor.
Nu înțeleg ce avea de pierdut CFR-ul de pe urma acestor situri, acestea aducând serviciile operatorului pe dispozitivele mai multor potențiali clienți. Acum, cine este informat se va rezuma la varianta de desktop sau la cea mobilă oficială a Mersului Trenurilor.
Aștept ziua în care CFR, sponsorizat de un jucător IT important, va organiza o competiție de dezvoltare aplicații mobile pe baza informațiilor din Mersul Trenurilor.
Foto: Robert Sharp, Train Timetables via Flickr, Creative Commons Attribution
Dezvoltatorii de siteuri bag de seama ca se obisnuisera sa intre pe infofer o data pe an, cand faceau update 🙂 In rest.. nici macar cu trenul nu calatoreau.
Are si CFR-ul dreptate pe undeva, caci pe parcursul anului mai introduceau unele trenuri, mai scoteau altele etc. Iar pe celelalte siteuri nu se facea niciun update, generand situatii neplacute pentru calatori care, ajungand cu familie/copii/bagaje in gara constatau ca trenul nu mai circula. Si dadeau vina pe CFR, nu pe mersultrenurilor.ro
Mai mult, exista trenuri care se compun pe traseu (ex: un tren are vagoane pentru altul), trenuri care pe celelalte siteuri ori nu erau afisate deloc ori erau afisate ca fiind doua trenuri distincte, care plecau din acelasi loc spre aceeasi destinatie la aceeasi ora.
Si mai sunt exemple de genul asta, care ar fi putut fi evitate daca celelalte siteuri ar fi avut dezvoltatori cu temeinice cunostinte in domeniul feroviar. Dar nu, ei voiau doar sa aibe trafic, sa scoata bani din reclame 🙂
Pe de alta parte, si CFR a exagerat, dandu-i in judecata :)))) E-adevarat ca le strica imaginea, dar mult mai bine era daca CFR venea cu un site competitiv, de secol actual, cu niste aplicatii misto etc. iar utilizatorii renuntau de bunavoie la celelalte siteuri.
Situatia de-acum n-o vad rezolvata, sunt convins ca unul din dezvoltatorii care acum sunt pe tusa o sa gaseasca o solutie de actualizat baza de date, iar ceilalti or sa o scrapuiasca de la el. And they’re back in business 🙂