Week-end de iarnă la spa, în Predeal

predeal, clabucet
Vedere spre Clăbucetele Predealului

Ianuarie 2014 a început cum nu se poate mai pesimist pentru operatorii din turism de pe Valea Prahovei, lipsa zăpezii împuţinând numărul turiştilor veniţi în staţiunile montane, în special pentru schi.

Ei bine, operatorii pot recupera acum, după ce sfârşitul lui ianuarie a stat sub atenţionări meteorologice de ninsori în toată ţara, chiar dacă nu mai pot creşte forţat preţurile.

E60 București – Predeal, spa pentru cauciucurile de iarnă

E60, DN1, prahova, iarna
Peisaj de iarnă pe E60

Pentru noi a devenit deja tradiţie, dacă pot să spun aşa, piţiponceala pe Valea Prahovei la început de an. Bine, încă nu ne-am băgat la rate pentru merţan, A Saiz, un ursuleţ sau cine ştie ce namilă de maşină care să ne ducă în vârful muntelui. În primul nostru an, am venit pe Valea Prahovei cu trenul, apoi am intrat şi noi în rândul turmei lumii şi am venit aici cu maşina. Deși zăpadă, am parcurs E60 fără probleme, acesta fiind dezăpezit corespunzător. Știrile din cursul săptămânii ne cam țineau în suspans, dar pe direcția București – Brașov nu am întâmpinat probleme.

Aşa şi week-end-ul trecut, pohta ce-au pohtit inimile noastre ne-a adus din nou pe Valea Prahovei, mai exact la Predeal, ca să scăpăm de stresul corporatist. Parte din el l-am scăpat pe jos, pe undeva, până să ajungem la hotel. Pentru restul am avut nevoie de o plimbare şi sesiuni de spa.

Nu am mai fost în Predeal de vreo câţiva ani buni, şi atunci am ajuns doar în trecere sau cât o zi lumină, ba pentru un mic dejun târziu la fostul restaurant Petrom, ba pentru distracţie de adolescenţi pe pârtie, cu sania şi Săniuţa. 🙂

Gara Predeal, gara de la frontiera imperiului austro-ungar

În afară de faptul că e cunoscut că staţiune de schi, Predealul şi-a pierdut de tot farmecul staţiunii de odinioară. Printre vilele ce se vor moderne rar mai vezi câte o vilă cu arhitectură specifică zonei.

Așezarea Predeal a luat naştere odată cu construcția și darea în folosință a liniei ferate Ploieşti – Braşov și a Gării Predeal, gară de la fosta graniţă dintre România și Austro-Ungaria. Calea ferată a fost stabilită la 31 mai 1874, în cadrul Convenţiei de la Bucureşti. Gara de frontieră, cea originală, a fost inaugurată în 1879 și a fost distrusă în bombardamentele din toamna lui 1916, în timpul bombardamentelor din Pasul Predeal.

Ansamblul statuar Apărătorii Predealului, opera artistului Constantin Baraschi, cel care a sculptat și cariatidele din Parcul Herăstrău, alături de cărțile de istorie, amintește de bătăliile duse în Primul Război Mondial.

predeal, Constatntin Baraschi
Ansamblul Statuar Apărătorii Predealului

La 20 mai 1912, Azuga s-a desprins de aşezarea Predeal, aceasta devenind comună autonomă, în plasa Peleș a județului Prahova.

Predeal, stațiune de schi și zonă benefică pentru tratarea stresului intelectual

În afară de sezonul de iarnă, când Predealul devine important punct de atracție pentru schiori.

schi, predeal, clabucet, cazacu
Domeniul schiabil Predeal

După ce sâmbătă am fost în recunoaștere pe lângă pârtiile din Predeal, duminică am profitat de vremea frumoasă și ne-am exersat iar deprinderile de practicanți amatori de sporturi de iarnă. Jumătatea călătorului digital a optat pentru schiuri, iar eu pentru snowboard. Prețurile de închiriere schiuri variază între 20 – 30 lei, iar pentru închiriere plăci de snowboard între 30 – 40 lei. Am luat chiar vreo 20 minute de lecții de la un monitor și am exersat coborârea pe piciorul drept și oprirea în plug. Mai am de exersat la virajul spre stânga și coborârea în plug cu spatele. Și … proba de curaj e abordarea unei pârtii de la plecare la sosire, doar că trebuie să găsesc una relativ lină, că pe cele înclinate, declarate ca fiind pentru începători, încă am temeri.

predeal, clabucet
Vedere spre Clăbucetele Predealului

În restul anului, stațiunea montană servește ca punct de plecare în câteva trasee montane.

Bandă Galbenă: Predeal – Cabana Trei Brazi – Cabana Timiș – Timişul de Sus (traseu ușor)

Cruce Albastră: Predeal – Valea Râșnoavei – Vârful Fitifoiu (traseu ușor)

Cruce Albastră: Predeal – Cimitirul Eroilor – Cabana Trei Brazi (traseu ușor)

Triunghi Albastru, Crucea Albastră: Gara Predeal – Culmea Clăbucet – Cabana Susai

Triunghi Albastru: Predeal – Cabana Gârbova – Clăbucetul Taurului – Azuga

Punct Roșu, Dungă Roșie: Predeal – Cabana Diham – Şaua Baiului – Măgura Cenuşii – Muntele Diham – Valea Iadului – Valea Leucii (traseu de dificultate medie)

Munții Bucegi văzuți de la Cabana Trei Brazi

Așa cum am anunțat pe Facebook, am venit la Predeal să ne destrăsăm, să scăpăm de stresul intelectual, așa că un traseu pe jos de la Cabana Trei Brazi la Cabana Poiana Secuilor ne-a limpezit mințile pentru săptămâna în curs.

Cabana Poiana Secuilor
Cabana Poiana Secuilor și Masivul Postăvaru

Cei ce caută împăcarea cu sine pot trece pe la Mănăstirea Predeal sau pe la Biserica Sf. Constantin și Elena din aproprierea gării, unul din potențialele monumente de arhitectură modernă din stațiune. În aceeași categorie ar putea intra și Gara din Predeal, al cărui acoperiș este asemănător cu cel al Izorului 24 de la Băile Olănești.

Unde te cazezi în Predeal?

Revenind la hotel, ne-am cazat la singurul hotel de 5 stele din Predeal, aflat pe drumul ce urcă spre Trei Brazi, şi ne-am bucurat de o cameră dublă cu baldachin, hol de aşteptare privat mare cât să încingi o periniţă şi cu baie cât pentru 5 maseuze personale persoane.

hotel, pat, baldachin
Pat cu baldachin la Predeal Comfoft Suites

Şi ca să ne păstrăm tenul frumos, în afară de sedinţele de spa, am făcut şi ceva şedinţe la stepper, dar fără stepper, etajul 3 fiind mai accesibil ca niciodată pe scări. 🙂 Se mai întâmplã şi la 5 stele. Pentru mine e a treia oară când merg undeva pentru a mă bucura de astfel de servicii și îmi place din ce în ce mai mult. 15 minute de saună, câteva ture de piscină și o sesiune de masaj te pot face alt om.

piscina, predeal, hotel
Piscina Predeal Comfort Suites

Nu știu cum să vă povestesc despre sesiunile de stepper în șlapii mei de casă și cum mă perindam în halatul alb prin hotel, de ziceai că sunt profesorul de sport extrem. Cam așa merg eu, ca un profesor de sport extrem. Cel puțin așa arăt din spate, că din față sunt cel mai amuzant băutor de bere. Dar nu vă povestesc, îmi e frică că figurile de stil mă vor solicita intelectual și mă tem că nu mai ajung curând la Predeal să mă destresez. Am alte planuri … că vorba aia iarna la schi și, în rest, numai prin Europa de Vest.

Nicio stațiune montană nu are farmec fără ciorba de fasole cu afumătură în coajă de pâine

OK, fizicul și mintea ca fizicul și mintea, ți le vindeci prin mișcare și prin relaxare la spa, dar la un moment dat trebuie să îți potolești și foamea, așa că nu îți rămâne decât să cauți un local care servește, în mod obligatoriu, ciorbă de fasole cu afumătură în coajă din pâine. Felul ăsta de mâncare a ajuns precum cartofii prăjiți și șnițelul pentru cocalarii de București.

În fine, să nu ne pierdem în detalii de stil, foamea e foame și foamea nu are timp de aranjamente gastronomice ca la master chef, ci doar de un loc decent de unde poți alege ce-ți poftește inima. Noi am încercat în prima seară Hanul Domnitorilor, în imediata apropiere a Petrom-ului din Predeal.

predeal, restaurant, hanul domnitorilor
Element decorativ Hanul Domnitorilor

Dacă treceți pe acolo și nu vă place ciorba de fasole cu tarhon, țineți minte aspectul ăsta. Iar dacă poftiți la cotlete de berbecuț, gustoase de altfel, mai bine le dați pe costița de porc. Aveți șanse mai mari să vă astâmpărați foamea. Prețurile preparatelor sunt mici spre medii, iar băuturile sunt mai mult decât accesibile.

În cea de-a doua seară, am încercat resaurantul cu specific libanez din cadrul hotelului, Le Cedre. Recomandarea mea e să vă abțineți să vă parfumați înainte de masă, indiferent de vreți să impresionați pe cineva sau să ieșiți în evidență în grup cu parfumul pe care vi l-ați luat de la Paris, Milano sau mai știu eu de pe unde. Nimic nu se compară cu parfumul ce se va impregna în hainele de firmă pe durata șederii în restaurant. Despre mâncare numai de bine, trebuie să luați în calcul faptul că la restaurantele libaneze nu te saturi dintr-un singur fel, trebuie să comanzi mai multe. Ține de cultura culinară libaneză. Aud acolo, în spate, că vorbesc prostii? Poftiți la comentarii, avem atâtea de învățat unii de la alții!

Aaaa, am cam sărit peste micul-dejun, nu? Nu chiar, în dimineața ultimei noastre zile în Predeal, am urcat cu ochelari de cal la ochi la Trei Brazi. N-a excelat, dar a fost consistent.

Cât despre gustările de peste zi, sunt o grămadă de opțiuni la fața locului: fastfood-uri, covrigi, pateuri, mititei, toate acestea potrivindu-se de minune cu vinul fiert în aer liber, chiar dacă în mod normal combinațiile astea nu sunt cele mai potrivite.

Ar fi putut fi un week-end de poveste la Predeal, ar fi putut fi. A fost totuși un week-end perfect la spa.