În perioada august – decembrie 2014, am urmărit îndeaproape grupurile de Facebook dedicate industriei turismului și călătoriilor pentru a vedea cât de relevante și de ajutor sunt acestea pentru cei ce activează în turism sau pentru cei ce călătoresc, dar mai ales cât de utile sunt pentru propagarea informației. Rezultatul nu a fost îmbucurător deloc, mai ales că vorbim de o minitorizare pe termen lung, numărul de trimiteri spre postările de pe cele două bloguri pe care scriu și pe care le-am promovat a fost destul de mic.
Așadar, am trecut de la teoria grupurilor de pe rețelele sociale la teorie aplicată pe grupurile de Facebook. 🙂
Ce am urmărit?
Spre deosebire de Radu Dumitru, care a urmărit efectul pe termen scurt al postărilor în grupuri, eu am vrut să văd care e efectul postărilor pe termen lung, luând în considerare faptul că un grup poate fi răsfoit atunci când un membru este interesat de un subiect anume și trimiterile către articolele pot fi utile și mai târziu decât la momentul postării lor.
Cum am urmărit?
Pentru a putea contabiliza numărul accesărilor am folosit bit.ly, serviciul de scurtare link-uri, precum și link builder-ul din Google Analytics. Am numărat numărul de accesări (click-uri) la sfârșit de decembrie.
Tipologia grupurilor analizate
Printre grupurile analizate s-au numărat câteva grupuri dedicate industriei turismului, câteva grupuri dedicate călătoriilor în afară, câteva grupuri dedicate călătoriilor în România și câteva grupuri HoReCa. Am luat în calcul numărul membrilor la începutul analizei, în luna august, fără a mai actualiza pe parcurs.
Cum am partajat articolele pe grupuri?
În majoritatea cazurilor link-urile partajate au fost însoțite de un text descriptiv în care au fost incluse hash tag-uri relevante pentru subiectele tratate în articole. Textul descriptiv a fost scris în funcție de specificul grupului. În puține cazuri textul descriptiv a fost folosit în postările de pe mai multe grupuri. Țin să menționez faptul că nu am folosit titluri de tip link bait.
Hash tag-urile au fost folosite în context și nu la finalul sau începutul textului descriptiv. În folosirea acestora am ținut cont de setările de vizibilitate ale grupurilor. Este mai greu de urmărit un hash tag în grupurile închise, dacă utilizatorii nu sunt obișnuiți cu urmărirea anumitor subiecte și nu se cade de acord asupra hash tag-urilor.
Articolele promovate în grupurile de Facebook au fost postate în intervalul orar 11 – 16, cu mici excepții când am postat și înainte de ora 11 sau după ora 19.
Rezultatele monitorizării
Concluzii
Trebuie să menționez faptul că pe mine nu m-a interesat numărul de like-uri și share-uri afișate în widgetul social de pe blog, ci numărul de accesări al articolelor/blogurilor. Da, e adevărat că acest lucru poate fi influențat de numărul de interacțiuni în cadrul grupurilor, postările fiind vizibile unui număr mai mare de membri, pe wall-urile lor.
Cu cât numărul membrilor este mai mare, cu atât algoritmii Facebook consideră articolul mai relevant și îl afișează mai multor utilizatori.
Grupurile cu număr mare de membri și fără un regulament de conduită tind să devină irelevante. Se postează des pe variate teme de turism și mesajele de pe wall-ul grupului sunt împinse către subsolul paginii. Am sesizat unele grupuri unde se posta din 15 în 15 minute.
Grupurile destinate mesajelor publicitare tind să devină ferme de spam. Imaginați-vă grădinării care își vând castraveți între ei. Care mai e rostul acestor grupuri, mai ales atunci când sunt prezentate și ca instrumente de promovare diverșilor clienți. E cazul grupurilor administrate de firme din turism etc.
Majoritatea membrilor din grupurile analizate se simt îngrădiți de regulile impuse de admini, acolo unde acestea există. Lumea are impresia că pe internet poți să urli în gura mare despre ce te doare capul, că cineva tot aude, nu? Cred că doar 50% din cei ce au aderat la aceste grupuri s-au obosit să citească descrierea grupurilor și regulile acestora.
De exemplu, administrator fiind pe grupul dedicat blogosferei de turism, am avut surpriza să aud de la un aderent că decât să citească regulile, mai bine își face el grup. Vorbim cam de aceeași timpi petrecuți și pentru una și pentru alta.
Grupurile nu mai sunt văzute ca instrumente de suport așa cum erau văzute grupurile de pe Yahoo!, ci ca ferme de link-uri.
Interacțiunea în urma postării articolelor despre călătorii sau despre industria de turism online a fost zero, câteva like-uri pe ici pe colo. Nu am observat nimic aparte în funcție de ora la care am postat.
Este posibil ca imaginea/brandul celui care postează să influențeze nivelul de interacțiune și numărul de accesări ale unui articol.
Foto: Greg Lobinski, The group via Flickr, Creative Commons Attribution
Cam așa e, grupurile mari, fără moderare și reguli, sunt pline de spam. Eu unul nu mă mai obosesc să ajung pe acolo, exact din aceste motive. Am observat în schimb că dacă dai conținut de calitate pe un grup specializat și conținutul e la subiect, pot obține rezultate satisfăcătoare, inclusiv implicare prin comentarii.
Brand awareness, vizibilitate în industrie și calitate, da. 🙂
Bună ziua, din 2006 mă “ocup” de acest domeniu deosebit – turismul. A fost o dragoste care s-a tranformat în pasiune. Editez revista turism life, revistă regională de promovare a turismului si a producătorilor ce se adresează rețelei HoReCa. Nu am nici o relație sus si nici jos, ci doar la Cel de Sus, care mă ține sănătos să pot să mă lupt cu “morile de vant”. Nu am accesat nici un fond, nu am nici un spate, ci numai și numai Multă Pasiune și multa, foarte multă muncă! Grupul de turism de pe facebook – Tourism Life s -a format în timp, iar cine a avut de ieșit a ieșit, cine a vrut să rămână a rămas. Încerc să las pe oricine, să posteze câte ceva din domeniul turismului sau conex acestuia, excluzand pe cei care fac politică, vânzări directe de toate prostiile, etc. Nu doresc îngrădire, deoarece de la cine nu te aștepți, tocmai de la acela poate lucra Dumnezeu pentru tine! Cum spunea si dl. Florin, antevorbitorul meu, dacă faci niște postari bine scrise, elaborate, atunci oamenii vor aprecia si prin like-uri cât si prin accesări ale linkurilor. Titlul are importanță primordială, iar fotografia este hotărâtoare in a accesa link-ul. Eu vă doresc succes in ceea ce faceți, si să puneți Pasiune și Dragoste mai presus de bani. Aceștia vor veni singuri, exact ca si Satisfacția muncii dvs! Cu respect
Să nu fiu înțeles greșit, nu contest munca nimănui, iar analiza mea nu a avut ca rol denigrarea vreunei entități. E o analiză în mare, nu am ales grupurile decât după relevanța lor pentru mine, ca blogger pe zona de turism, la fel de bine aș fi putut alege alte grupuri și probabil voi repeta analiza pe alte grupuri cândva în viitor. În primă fază, cele ce fac subiectul acestei analize mi s-au părut cele mai relevante.
Va invit si pe pagina mea de promovare a Romaniei gandita pentru incoming: http://www.facebook.com/pages/Every-Monday-Romania/1439894889561893
Există și un grup asociat acestei pagini?
Sunt de acord cu ultimul paragraf din articol, dar si cu o parte din cele scrise. Pentru o mai buna analiza ar fi fost bine sa existe o monitarizare a mai multor persoane care posteaza.
Sa nu uitam si ca unele persoane se multumesc cu informatia din linkul postat, fara a intra pe blogul/site-ul respectiv, decat la momentul la care are nevoie de amanunte si nu toate dau like-uri din principiu. Plus ca s-au cam mutat comment-urile la linkurile de pe facebook, in locul celor de pe blog. De exemplu, am fost tentata sa comentez la articolul tau la unul din share-uri 🙂 .
Sigur, sunt grupuri la care urli ca lupul si ar fi o pierdere de timp sa postezi in ele. Important este sa selectezi acele grupuri care interctioneaza cu tine si sa postezi numai in acelea. De exemplu, exista grupul Impresii din Calatorii, unde sunt foarte putini membri si o interactiune buna, cu solicitare de informatii suplimentare.
Cat priveste intervalul orar, la mine impactul mai bun il au postarile pe care le fac pana la ora 11.00…. 🙂 . Un alt spect pe care l-am observat la mine este faptul ca rata de respingere din facebook este mult mai mica. Nu stiu daca ai urmarit acest aspect, as fi fost curioasa.
Oricum, ai dreptate ca grupurile nu mai sunt ce erau, se posteaza aiurea reclame unde nu e cazul, pe principiul am facut-o si pe asta, dar e valabil la tot facebook-ul care a ajuns la un punct de saturatie. What’s next? Peste 5 ani, de exemplu…
Apropos de rata de respingere, poate ar fi trebuit să includ și asta în analiză. M-am uitat acum pentru perioada analizată și a fost așa: pentru turism20.ro 63%, iar pentru calatoruldigital.ro 67.73%. Nici prea prea, nici foarte foarte.
O mare dezamagire pentru mine a fost grupul de LinkedIn al lui Booking.com. Doar anunturi de recrutare si din cand in cand anunta deschiderea unui nou birou, dar tot din considerente de HR 🙁