Bucureștiul este primul oraș din România ce se va bucura de lansarea serviciului de ride-sharing UberX.
Platforma UberX pune în legătură șoferii ce au locuri libere în mașină cu pasagerii ce vor să ajungă într-un loc din oraș pentru care transportul în comun nu reprezintă o soluție. Acest lucru se întâmplă printr-o aplicație mobilă dispobibilă atât pentru terminalele Android, cât și pentru cele iOS.
Plata curselor se face cu cardul, direct din aplicație, pasagerii nefiind nevoiți să lase bacșiș șoferilor, în cazul aplicațiilor de comandă taxi plata cu cardul fiind opțională. Așadar, pasagerii acestui serviciu sunt deja filtrați într-o primă instanță, așa cum se întâmplă și cu șoferii, evaluați pe baza unui sistem de rating.
În rest, aplicația funcționează aproximativ ca o aplicație de comandă taxi, cu mențiunea că anularea curselor este supusă undei taxe de anulare.
Șoferii ce își utilizează mașinile în rețeaua Uber vor contribui astfel la îmbunătățirea mobilității în București, unde utilizarea unui autoturism se face doar de către 1.3 persoane, pe când acesta poate transporta până la 5 persoane. Numărul de autoturisme prezente în trafic poate fi redus astfel la 250.000, în București fiind înregistrate aproximativ 1.100.000 de autoturisme.
Pentru a asigura un serviciu sigur și civilizat, echipa Uber a verificat fiecare șofer înscris în sistem, astfel, toți șoferii au peste 21 de ani, nu au cazier, sunt proprietari ai mașinii și sunt asigurați conform legii.
Este interesant de urmărit cum va evolua serviciul Uber în București și dacă va isca nemulțumiri în rândul taximetriștilor. De curând, la momentul în care existau deja semnale că Uber va intra pe piața din România, am întrebat un taximetrist ce părere are de sistemul acesta de ride-sharing. Nici nu am terminat bine ideea, că deja îl contesta din cauza lipsei de licență pentru transport persoane, la fel cum au fost contestate inițial și aplicațiile de comandă taxi la care taximetriștii autorizați puteau adera în baza unei taxe de înscriere.
Deși în octombrie 2014 a fost votată legea care interzice autostopul, aplicațiile de autostop online nu au încetat să apară, deși din acest punct de vedere nu putem vorbi de o piață matură, încrederea în necunoscuți fiind o barieră în dezvoltarea unor astfel de servicii, lucru cu care, probabil, se va confrunta și Uber. Singurul avantaj pe care îl văd aici e imaginea companiei și faptul că se va folosi de asta promovându-se agresiv.
Pentru a se alinia oarecum cerințelor pieței deja saturate, Uber ar putea achiziționa una dintre soluțiile de comandă taxi de pe piață independente (Clever Taxi, Star Taxi, TaxiQ, Taxiplon etc.) și brăndui apoi sub eticheta UberX, un concept folosit de companie, dar care este contrar filozofiei de business a companiei. În prezent, cele mai bine poziționate aplicații de comandă taxi pe piața din România înregistrează peste 10.000 de comenzi zilnice.
Citeam pe un blog generalist mare că UberX este asemănător BlackCab. Nimic mai fals, BlackCab funcționează în alt regim de servicii, pe când UberX este un serviciu dedicat consumatorului standard de servicii de transport cu autoturismul.
În prezent, aplicația Uber a fost interzisă în Europa, India/New Delhi, și câteva state din S.U.A.
Vă reamintesc faptul că ideea de ride-sharing nu este nouă în România. Startupul timișorean Amvtek a lansat, acum 4 ani, pe piața din România o aplicație online și pentru smartphone prin care se pot partaja mașini pe teritoriul României, fiecare cursă confirmată fiind facturată printr-un sistem de ticketing.
Dezvoltatorul aplicatiei Uber este compania Uber Technologies, înființată în iunie 2010, evaluată în prezent de către investitori la circa 17 miliarde de dolari.
[via blog.uber.com]