La Târgul de Turism al României din 2011 autoritățile erau în plin proces de promovare a cetății și de conturare a brandului turistic al municipiului. Din cele comunicate de reprezentantul standului, la momentul respectiv, secțiunea Ghidul Turistic de pe situl primăriei municipiului Alba Iulia era singura modalitate de promovare online a localității, iar promovarea pe Facebook era abia la început. Azi, Municipiul Alba Iulia se promovează oficial prin blogul ViziteazaAlbaIulia.ro, un blog dedicat atât turiștilor care vizitează Alba Iulia, cât și celor care nu s-au decis încă dacă Alba Iulia ar putea fi o destinație turistică, chiar și de week-end.
Blogul oficial al orașului Alba Iulia este administrat de către primăria municipiului Alba Iulia și pune la dispoziția celor interesați articole despre obiective turistice, despre investițiile în oraș, despre eveniment și știri din turism ce au legătură cu orașul. informații despre Alba Iulia văzută de către turiști și personalități. Istoria, personalitățile și întîmplările mai puțin cunoscute ale orașului sunt prezentatate într-o rubrică specială de Știați că?, abordarea fiind destul de simplă, pe înțelesul tuturor.
Reprezentații primăriei au ales aceast canal de comunicare pentru a păstra legătura în special cu tinerii și cu cei pasionați de mediile sociale, dar și pentru că e în scopul noii strategii de marketing turistic ce presupune o abordare digitală a promovării turistice.
Cititorii blogului au peste 26 de ani, au studii medii sau superioare și locuiesc în mediul urban. 31% dintre ei vizitează blogul în intervalul orar 19 – 22, petrecând aproximativ 7 minute pe blog, interesându-se în special de petrecerea unui week-end la Alba Iulia, activități specifice pentru vizite de o zi sau traseul celor trei fortificații. În ideea de a umaniza cât mai mult ceea ce reiese din activitatea cititorilor pe blog, autoritățile au asociat datele de mai sus cu două profile de utilizator: Iuliana și Iulian.
Blogul este promovat și pe pagina de Facebook Municipiul Alba Iulia, care a ajuns la peste 11.000 de urmăritori. De asemenea, o altă pagină independentă care promovează Alba Iulia este pagina de Facebook Alba Iulia – Orașul Meu, cu ceva mai mulți fani decât pagina primăriei.
ViziteazaAlbaIualia.ro face parte din planul de promovare a municipiului Alba Iulia ca destinație de turism, alături de inițiative precum promovarea destinației în rândul agențiilor de turism, în revistele unor companii aeriene, în mediul online și implementarea strategiei cuprinse în manualul de brand al orașului, înființarea asociației de turism a municipiului Alba Iulia, participarea la târguri și expoziții tematice etc. Acest plan este parte a strategiei de marketing turistic stabilită până în anul 2024. Pentru 2015 aceasta prevede dezvoltarea blogului de turism al orașului, precum și un sit de prezentare despre Alba Iulia cu informații în limba engleză, momentan prezentarea orașului făcându-se într-o secțiune de pe situl primăriei, a unor ghiduri turistice în limba română și engleză în format tipărit sau online, precum și o aplicație mobilă. O abordate timidă de promovare există și pe situl visitalba.ro, pe al cărui administrator nu am reușit să îl identific.
Pe partea de evenimente, informațiile de pe blog sunt completate de informațiile prezente pe situl evenimentealba.ro, un alt sit independent.
În 2013, Alba Iulia și Cetatea Alba Carolina s-au numărat printre cele mai îndrăgite branduri ale Transilvaniei. În 2014 brandul orașului a trecut printr-o schimbare, cetatea de tip vauban devenind Cealaltă Capitală.
Genul acesta de inițiative mă conving că este cazul să mă reapuc de documentarea în ceea ce privește felul în care înțeleg administrațiile publice turismul electronic în materie de promovare, chiar dacă programele operaționale s-au schimbat.