Cei ce urmăresc studiile de piață cu focus pe industria turistică fie ea offline sau online, au putut observa că, pe locul 3 în materie de surse de informare, românii preferă încă agenția de turism/agentul de turism în defavoarea altor surse. Au scos în evidență acest lucru studiul Google Cine este turistul român? și studiul PayPal. De asemenea, conform unui sondaj făcut de ANT pe 560 de respondenți, 1 din 3 turiști români (31%) apelează la o agenție de turism pentru a-și cumpăra o vacanță.
Vorbim de un public fie nefamiliarizat cu noile tehnologii de propagare a informației și comerțul online, fie ce stă departe de mediul offline datorită unor temeri ce țin de securitatea informatică.
Acesta este un motiv în plus pentru agențiile de turism ce sunt prezente online dar care nu au o platformă tehnologică de comercializare online a serviciilor să reducă distanța față de agențiile de turism ce își permit investiții în astfel de platforme de comerț electronic.
Cheia este, evident, agentul sau consultantul de turism 2.0 care prin pregătirea sa și familiarizarea cu mediul online și tehnologia poate aduce plus valoare agenției de turism.
Sistemele de rezervări B2B și B2C
Ce înseamnă asta? Pur și simplu familiarizarea cu sistemele de rezervări B2B și B2C (distribuitori direcți în ambele cazuri; sistemele de rezervări online pentru agenți ce oferă acces la câteva mii de hoteluri din întreaga lume). Deși alegerile sistemelor sunt limitate, 2-3 astfel de sisteme sunt musai de luat în calcul pentru orice agent, de obicei e nevoie de timp pentru a putea compara disponibilități, paleta de oferte și ușurința în rezervare etc. pentru ca în final să fie alese cele mai eficiente. Din ce știu eu, există în piață un agregator de astfel de sisteme, ceea ce ușurează sesizabil munca unui agent.
GDS
Alături de sistemele de mai sus, sistemul GDS ar trebui să fie cel mai bun prieten al agentului de turism, așa că un curs de ticketing nu e de ignorat.
Mobile Agents
De asemenea, disponibilitatea de a oferi infirmații și a face modificări în pachetul turistic al clienților, la orice oră din zi și din noapte, ar putea fi un avantaj. Furnizorii de soluții GDS și software pentru turism prezenți pe piața din România au soluții de mobile agent pentru cei interesați. Cu toate acestea, mă întreb dacă pentru un salariu de agent de 1.500-2.000 de lei merită deranjul la orice oră din zi și din noapte.
Bloguri, presă, ghiduri turistice online
Un agent bine pus la punct cu ultimele informații deapre destinațiile pe care le vinde e un agent de turism cu un pas înaintea turistului. Pentru asta urmărește presa de specialitate, ghidurile turistice online, blogurile de turism sau site-urile de recenzii.
CITEȘTE ȘI: Publicațiile de turism. Print, online, ePub?
Toate acestea necesită o selecție în prealabil, dar nu văd o problemă atât timp cât mediul online oferă soluții la îndemână: cititoare de feed-uri RSS (pentru cei interesați, o colecție de feed-uri din ), motoare de căutare personalizate (de exemplu, eu mi-am personalizat motorul de căutare Google pentru a face căutări doar în site-urile reprezentative ale presei de turism sau mi-am încropit o listă pe Facebook).
CITEȘTE ȘI: Care este cel mai bun ghid turistic al României?
Din păcate, am trăit pe pielea mea episoade în care agentul de turism la care nimerisem se baza pe experiențele colegilor care fuseseră în infotrip-uri, doar că la momentul respectiv erau prinși în alte activități și nu au putut da prea multe detalii. A trebuit să cer eu să verificăm hotelul pe Tripadvisor și pe alte site-uri de recenzii.
Meta-search engines
Cum agențiile sunt sub presiunea celui mai mic preț când vine vorba de mare parte din clienți nu ar strica ca agenții să fie familiarizați cu agregatoarele online de oferte turistice (cazare și transport), așa numitele meta-search engine-urile, singurele instrumente online ce pot oferi garanția celui mai mic preț.
Social Media
Poate cel mai dinamic mediu cu care un agent ar trebui să fie familiarizat e Social Media fie că vorbim de Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn sau Google Plus. Ce e important aici e că Social Media este un mediu care le permite agenților să interacționeze în timp real față de o situație dată.
CITEȘTE ȘI: 8 greșeli majore în promovarea turistică cu ajutorul social media
Spre deosebire de alte medii de propagare a informației, Social Media le poate arăta agenților de turism ce se întâmplă în timp real, nu trebuie decât să urmărească paginile oficiale ale destinațiilor pe care le vând, grupuri dedicate destinațiilor, paginile de check-in, sau să urmărească hashtag-uri sau cuvinte cheie.
CITEȘTE ȘI: Cât de utile sunt grupurile de discuții de pe reţelele sociale
Aplicații mobile
Dacă o soluție de mobile agent nu este la îndemână pentru toată lumea, agentul își poate ușura munca recomandând turiștilor aplicațiile potrivite pentru zona pe care o vizitează. Evident, și asta necesită un pic de studiu, citit de recenzii, testat de aplicații pentru a se asigura de calitatea informațiilor pe care le recomandă.
CITEȘTE ȘI: Există aplicații mobile de călătorie complexe?
Flight/Travel Hacking
Cred că asta ar fi cel mai mare avantaj concurențial pe care îl poate avea o agenție de turism. Un agent cu un know-how puternic în zona asta poate factura clienți care caută soluții acceptabile pentur vacanțe îndepărtate. Sunt o grămadă de platforme online unde agenții de turism se pot înscrie și, în funcție de soluțiile pe care le găsesc pentru potețiali clienți pot câștiga comisioane frumoase.
Acestea fiind spus, sper că agenții de turism au liberatea de a se orienta în oricare dintre aceste direcții și că vor îmbrățișa cât mai multe instrumente de informare și organizare, care să-i ajute în activitatea lor.
Foto: Newtown grafitti, Going somewhere? via Flickr, Creative Commons Attribution