Cum azi s-a lansat oficial Bucharest City App aș vrea să vă fac o trecere în revistă a aplicației, aplicație ce se dorește cel mai bun prieten digital al celor ce vizitează Bucureștiului fie ca turiști, fie în interes de serviciu, expați, localnici sau străini.
Aplicația este disponibilă atât pentru dispozitivele mobile cu Android, cât și pentru cele cu iOS și a fost dezvoltată și adaptată pentru Eventur Group de către iConsult pe platforma Eventya, platformă de destination marketing la care au apelat inclusiv autorități publice.
Dacă ați urmărit evenimentele și proiectele de promovare ce au avut în centru promovarea turistică a Bucureștiului, în special inițiativele private, intuiți deja că Bucharest City App vine ca o continuare fireasca a muncii în proiectul Travelers of Bucharest și a Bucharest City Guide, ghidul offline al orașului pus cap la cap de echipa Traveleres of Bucharest.
Într-un interviu acordat wall-street.ro, Călin Ile, managerul hotelului Ibis Gara de Nord, spunea că primii promotori ai oricarui oraș ar trebui sa fie locuitorii săi. Ironia face ca, în cazul Bucureștiului, să fi fost nevoie de oameni din mai multe colțuri ale țării care să demareze ceva concret.
Cei ce vor descărca aplicația se vor putea autentifica fie cu profilul de Facebook, fie cu cel Google sau pot alege să nu se autentifice, dar acest lucru le va limita experiența în aplicație. Primul ecran cu care se vor întâlni este cel dedicat recomandărilor din fiecare categorie de puncte de interes sau lucruri de făcut, principalele categorii fiind disponibile prin expandarea meniului din colțul din stânga sus.
Astfel, utilizatorii aplicației vor avea acces la informații despre evenimente, locuri de servit masa, băuturi sau distracție, servicii diverse, informații despre București, informații despre atracțiile turistice ale Bucureștiului, precum și la o secțiune de recomandări, acestea regăsindu-se în ecranul de primire după înregistrarea în aplicație.
Și apropos de ecranul de primire, ca și user experience pentru utilizatorii mai puțin tehnici, s-ar putea să-i facă să părăsească repede aplicația, numărul redus de recomandări putând fi considerat ca fiind singurul indexat în aplicație. Ar fi util ca după cele 10 recomandări să existe un buton care să redirecționeze utilizatorii direct în categoria specifică punctelor de interes, astfel, aceștia având acces la întreaga listă de locații.
În privința evenimentelor, indiferent de natura acestora, acestea putând fi filtrate după dorințele fiecăruia, utilizatorii își pot adăuga mementouri în aplicație, astfel că vor primi push notifications din timp pentru a le reaminti de ele. De asemenea, acolo unde există posibilitatea, utilizatorii vor fi redirecționați spre site-urile de pe care pot achiziționa bilete.
În ceea ce privește punctele de interes, utilizatorii la pot adăuga în liste tematice, în colecții, creând astfel grupuri cu preferințele în materie de puncte de interes (de ex. cluburi, restaurante etc.) sau le pot urmă pentru a primi notificări din aplicație despre eventualele schimbări de informații sau oferte promoționale. Punctele de interes pot fi filtrate în funcție de rating (se va acorda în funcție de comentariile lăsate de alți utilizatori), distanță sau specific, caracteristici sau tipuri de plăți.
De asemenea, indiferent de tipul punctului de interes ales, utilizatorii pot vedea traseul până la locație direct pe hartă, putând alege felul în care se deplasează (mașină personală, transport în comun etc.) pentru a primi indicațiile necesare. Pentru transportul în comun consider utile informațiile despre numărul autobuzelor, troleibuzelor etc. pentru a ști în care mijloc de transport în comun să mă urc. E util mai ales atunci când stația e tranzitată de mai multe linii de transport care pot sau nu merge în aceeași direcție.
De asemenea, pe traseu pot fi adăugate ca pin-uri atracții turistice populare, sugestii de alte restaurante, baruri etc. în funcție de destinația utilizatorului. Nu e musai să fie afișate pe hartă, cât într-un timeline sau în secțiunea de turn by turn directions. Am văzut practica asta în aplicația dedidicată Barcelonei.
Punctele de interes pot fi vizualizate ca listă, fiind indicată direcția și statusul curent (închis/deschis), sau pot fi vizualizate ca pin-uri direct pe hartă.
Pe partea de turism, utilizatorii au acces la informații privind harta metroului, contacte taxi, rent-a-car, agenții de turism, companii aeriene sau unități de cazare. În ceea ce privește sugestiile de taxi, cred că ar fi utilă o redirecționare către aplicațiile independente pentru acestea dacă utilizatorii le au instalate pe smartphone-uri. Comenzile din aplicațiile dedicate pot asigura utilizatorilor un anume confort, aceștia putând vedea rating-urile șoferilor și pot și ei evalua la rândul lor calitatea serviciilor, ajutând alți utilizatori. La fel, pentru a face secțiunea de info despre metrou mult mai atractivă aș sugera o colaborare cu cei de la Tourpipe Ltd., care au dezvoltat aplicația Ghid Metrorex și pot oferi informații despre timpii de sosire în stații.
În secțiunea dedicată Bucureștiului sunt listate cele mai importante atracții turistice ale orașului, precum și câteva itinerarii pe care utilizatorii le pot regăsi și în ghidul Bucureștiului amintit mai sus.
În secțiunea de recomandări, utilizatorii aplicației pot găsi articole cu recomandări de locuri de servit masa, de petrecere a timpului liber, de vizitat etc.
Toate colecțiile create, profilele urmărite și mementourile sunt centralizate în profilul de utilizator al aplicației. De asemenea, în funcție de aceste coordonate, utilizatorii pot descoperii alți utilizatori ai aplicației cu interese similare.
Utilizatorii pot folosi funcția Colecții pentru a-și crea un itinerariu personalizat, singurul inconvenient aici ar fi faptul că nu pot vedea obiectivele salvate în colecții plasate pe o hartă ce se va limita doar la aceste obiective și va sugera cel mai optim traseu, aplicația combinând mersul pe jos cu mersul cu mijloacele de transport în comun atunci când distanțele între obiective sunt prea mari.
Aplicația în sine mi se pare bine structurată, cu focus pe mai multe zone de interes, nu numai pe turism propriu-zis, intuitivă, deci ușor de folosit.
Pe lângă faptul că e o aplicație utilă celor ce vizitează Bucureștiul, aplicația poate fi la fel de utilă și celor ce au ceva de promovat în București, ea funcționând și ca o platformă de marketing pentru terți. Singurul lucru de care trebuie ținut cont aici e marcarea ca atare a locației, evenimentului etc. pentru a nu înșela așteptările utilizatorului. De exemplu, dacă utilizatorul caută ceva până în 5 km de poziția sa, un punct de interes sponsorizat localizat în afara ariei de 5 km poate fi afișat cu prioritate, atât timp cât este marcat ca atare.
Pe plan local, aplicația Bucharest City App completează și concurează în același timp cu aplicații ca Bucharest Smart Traveler (Aptus Software S.R.L.), București Centrul Vechi, București Calea Victoriei (turistinbucurestiro), MergÎn București (Netvibes), București Town (Gabriel Dan), suita de aplicații dezvoltate local dedicate Bucureștiului fiind destul de limitată în conținut, inovație și putere de popularizare în rândul turiștilor; în rândul localnicilor și nu numai au prins destul de bine aplicațiile București Centrul Vechi (peste 10.000 de descărcări) și București Calea Victoriei (~ 1.000 de descărcari). Singurele aplicații ce pot concura cu Bucharest City App sunt cele de timp liber, precum 7 Seri sau Orașul Meu și spin-off-ul acesteia, City Compass România, aceasta din urmă vizând în special expații din România.
Tot din articolul wall-street.ro citat mai sus, corelat cu estimările de turiști prezentate aici, pentru anul 2015 au fost estimați aproximativ 650.000 turiști români care au vizitat Bucureștiul, printre aceștia regăsindu-se și potențiali utilizatori ai aplicației. La aceștia se mai adaugă locuitorii orașului activi din punct de vedere al timpului liber, cei ce adoră ieșirile în oraș cu prietenii, vizitează muzee și alte obiective din propriul oraș sau merge la evenimente.
Pe plan internațional, aplicația Bucharest City App trebuie să se claseze peste ghidurile mobile ale celor de la GPSmyCity.com Inc., PocketGuide, Inc., Spotted by Locals, Tripomatic, Triposo sau Travel Guides, avantajul aplicației Bucharest City App fiind echipa de curatori care s-a ocupat și de ghidul Bucureștiului. Publicul căruia aplicația se adresează se regăsește în cei 950.000 de turiști străini estimați în 2015, chit că dintre aceștia doar 30% au ajuns în București în scop turistic.
CITEȘTE ȘI: The first timer’s guide to Bucharest, Romania
Pentru ultimele informații despre aplicațiile mobile românești urmăriți lista dezvoltatorilor români de aplicații mobile de pe Twitter (@mobile-apps-devs) sau lista dezvoltatorilor de aplicații de pe Facebook.
Îți mulțumim mult, Petruș! Ai făcut o treabă excelentă cu acest articol.
Am să mai fac completări pe seară. 🙂
Mă bucur dacă feedback-ul vă este de folos.
Ca de obiecei, pertinent și la obiect. Respect Petruș pentru ce faci.
Ionuț.
Foarte pertinent articolul. Multumim.
@Oana și Ionuț, sper să vă fie de folos sugestiile din articol, am mai făcut completări în această dimineață referitoare la primul contact cu aplicația, în special cu landing page-ul, și la POI-urile sponsorizate.