Skip to main content

Cum influențează turismul sportiv industria turistică

Turismul sportiv reprezintă una dintre cele mai promiţătoare ramuri ale turismului, care oferă o pondere importantă în câştigurile firmelor de turism din întreagă lume. Fie că este vorba despre competiţii majore (Cupe Mondiale sau Campioante Europene de Fotbal, gale de box sau competiţii de golf, turnee de tenis sau de jocuri ale minţii), destinaţiile turistice care au legătură cu sportul au devenit din ce în ce mai căutate în ultima perioada.
Privite în ansamblul lor, astfel de evenimente sunt generatoare de câştiguri mari pentru toate părţile implicate, pornind de la destinatarul principal al acestora, călătorul pasionat de un anumit sport şi interesat să fie prezent la respectiva competiţie, continuând cu agenţia de turism în calitate de mediator al călătoriei acestuia, cu companiile care se ocupă de transportul călătorului către şi de la destinaţie (indiferent de natură lor – companii aeriene, feroviare sau maritime), cu hotelurile unde se va caza acesta, până la oraşele şi ţările în care se vor desfăşura aceste evenimente, destinații ale căror bugete vor primi un boost extraordinar din partea celor care vor voiaja către aceste destinaţii.
Tour de Franca, Tour de France, Turul Frantei, Santa Sussana, turism sportiv
Foto: Portal Oficial de Turisme de Santa Sussana, Santa Susanna amb el Tour de França

Evenimente sportive care pot crește cererea turistică pentru o anumită destinație

Internaţionalizarea competiţiilor sportive la nivel de ţări a permis extinderea graduală a tursimului sportiv; la începuturi, participanţii la aceste turnee făceau parte din locuitorii ţării respective care se deplasau în interiorul statului respectiv, un fel de turism sportiv la nivel local, precum şi din locuitorii statelor învecinate. Mai târziu, oameni din întreagă lume au început să participe la astfel de competiţii, făcând posibilă globalizarea turismului sportiv. La fel cum s-au diversificat şi sporturile care au început să atragă turişti, la fel s-a diversificat şi spectrul locaţiilor în care acestea se desfăşoară. Astfel, astăzi sunt organizate turnee şi competiţii internaţionale cu o largă participare turistică în state cât mai exotice, aşa cum sunt India, Bahamas, Japonia sau China.
Au avut loc turnee şi în state în care anumite sporturi nu erau atât de bine cunoscute, aşa cum a fost cazul fotbalului în SUA (soccer pentru americani), în cadrul Cupei Mondiale de la Fotbal din anul 1994.
Turneul de poker PCA, care se organizează anual de către PokerStars în insulele exotice din Bahamas, a generat până acum participarea a peste 1500 de competitori direcţi, înscrişi în competiţie, dar şi peste 100000 de vizitatori care au venit atraşi de acest sport al minţii.
Organizarea unei etape de Formula 1 în indeparatata Chină (Shanghai Grand Prix) a fost primită cu entuziasm atât de către locuitorii vastei întinderi, cât şi de către turiştii din lumea întreagă, care vor avea posibilitatea de a vizita aceste meleaguri exotice.
Turnee ciclistice precum Turul Franţei, circuitele de Formula 1 la automobilism, care se organizează în din ce în ce mai multe state, competiţiile de golf care se află pe o pantă ascendentă în ceea ce priveşte popularitatea în rândul turiştilor sportivi, turneele de tenis, poker sau rugby întregesc an de an calendarul unui turist sportiv.
echipaj, cursa auto, masina, turism sportiv
Foto: skeeze, Pit Crew, Creative Commons Attribution

Activități conexe turismului sportiv

Pe lângă participarea la evenimentele organizate în cadrul competiţiei respective, turistului sportiv i se oferă şi posibilitatea de a participa la diverse excursii de cunoaştere a locurilor faimoase din locaţia respectivă. Astfel de acţiuni adiacente reuşesc să cultive o mai bună cunoaştere a locaţiilor respective, a modului de viaţă şi a culturii statelor respective, oferindu-i turistului posibilitatea de a se familiariza cu acestea şi în afară fenomenului sportiv. În plus, în cadrul unui eveniment sportiv, acesta poate participa şi la alte acţiuni conexe turneului respectiv, precum întâlniri cu sportivii participanţi, sesiuni de autografe, vizitarea centrelor şi bazelor sportive unde se pregătesc sportivii participanţi la respectiva competiţie (în cadrul Olimpiadelor şi a Jocurilor Olimpice, vizitarea satelor olimpice reprezintă una dintre atracţiile oferite turiştilor).
Privit din exterior, fenomenul turismului sportiv presupune o migraţie temporară a unei părţi a populaţiei unui stat într-un alt stat; un mix de culturi, mentalităţi şi cunoaştere care interacţionează pentru o bucată de timp.

Impactul financiar al turismului sportiv asupra bugetelor naționale

Financiar, turismul sportiv aduce o importantă contribuţie la bugetul unei ţări, numai înanul 2011, realizându-se din acest tip de turism venituri cumulate în valoare de 4,5 miliarde de dolari. La nivel global, în anul 2011 cota turismului sportiv în cadrul PIG (Produsul Intern Global) avea o valoare de 10% din acesta, iar de atunci, această valoare a crescut până aproape de 22%.
olympic ring, turism sportiv
Foto: InspiredImage, Portland Olympic Rings Sunset, Creative Commons Attribution

De la an la an solicitările la evenimente sportive majore în țară sau în lume au crescut. Oamenii ocupați se recompensează cu experienţe sportive alături de familie, prieteni sau parteneri de afaceri. A fost o experiență completată și de aspectele culturale și gastronomice, spune Carmen Voicu, managing partner Consiergo.

Fie că sunt dedicaţi unui anumit tip de sport, pe care îl urmăresc în mod consecvent la faţa locului, indiferent de locul în care se desfăşoară competiţia, fie că sunt fani ai unui anumit sportiv, cererea din partea turiştilor sportivi înregistrează creşteri de peste 15% în fiecare an. Din punct de vedere al nivelului salarial, turistul sportiv se încadrează în grupa celor cu venituri mari şi medii, care efectuează deplasarea fie individual, fie la nivel de grup.

Există o creştere pentru turismul sportiv, pentru că s-a schimbat şi comportamentul clientului, asociază un city-break cu un eveniment sportiv sau cultural, spune Sorin Văduvoiu, executive manager la Perfect Tour.

Companiile turistice care se ocupă de organizarea deplasării, cazării şi participării la evenimentul respectiv încearcă să ofere turistului sportiv diverse alte faciliati, astfel încât acesta să experimenteze o cât mai largă perspectivă asupra locaţiei către care se îndreaptă. Este o asociere cu ţelul declarat al oricărui sport, acela de a uni oamenii atât în mişcare, cât şi în cultură şi civilizaţie, de a le forma deprinderi legate de locurile pe care le vizitează, de a le deschide noi perspective către locuri pe care nu le-au mai vizitat şi pe care învaţă să le aprecieze nu doar prin prisma evenimentelor sportive, ci şi prin cea umană.

Petruș Lungu

În ultimii ani m-am plimbat ceva prin țară și prin afară, iar mai nou am înclinații spre cicloturism. De asemenea, practic la nivel de amator snowbording-ul și kiting-ul și încă mai fac față unor ture moderate de trekking. :)

0 thoughts to “Cum influențează turismul sportiv industria turistică”

  1. Dupa parerea mea, este un articol foarte bun. Se observa un rationament, gradul mare de documentatie dar si parerea proprie , cu care eu sunt perfect de acord ! Turismul sportiv trebuie dezvoltat si promovat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.