Infografic: Dreptul călătorilor la compensație în caz de zboruri întârziate, anulate sau suprarezervate

Craig Sunter: Delayed flight (CC BY-ND 2.0)

momondo.ro, metasearch-ul de căutare a ofertelor de călătorie, a lansat recent Ghidul Compensațiilor 2016, un infografic ce scoate în evidență drepturile pe care călătorii le au în cazul în care zborurile pentru care au achiziționat bilete sunt întârziate, anulate sau suprarezervate. Din punctul meu de vedere, vine ca o completare la inițiativa Directoratului General al Mobilității și Transportului din cadrul Uniunii Europene, Your Passenger Rights, în special pe partea de zboruri.

Depunerea plângerii

Pentru a obține o compensație o plângere către compania aeriană va trebui depusă, călătorii putând opta pentru a o depune personal sau, în baza unei taxe plus comision, pot opta ca plângerea să fie depusă de o firmă specializată.

Refuzul la îmbarcare în caz de suprarezervare (overbooking)

Unul dintre riscurile pe care călătorii și-l asumă este acela de a nu mai găsi loc liber în avion, și asta pentru că operatorii aerieni suprarezervă locurile libere în ideea de a nu rămâne cu ele nevândute. În această situație, dacă toți pasagerii ajung la timp pentru zbor, unora dintre aceștia le este refuzată îmbarcarea, fiind redirecționați către un zbor alternativ. Călătorii pot refuza zborul alternativ, beneficiind astfel de o compensație mai mare decât dacă ar accepta zborul alternativ. Evident, multe decizii depind de timpul pe care călătorii sunt dispuși să îl piardă prin aeroport și de bugetele pe care le au disponibile sau pe care le-au alocat deja diverselor servicii, precum cazare, transfer aeroport etc. Călătorii trebuie să verifice dacă aceste servicii le sunt acoperite, indiferent pentru ce vor opta, interesându-se de documentele necesare pentru depunerea plângerii și maximul compensații pentru soluțiile pe care le au la îndemână.

Circumstanțele excepționale

În situții de forță majoră, calamități naturale sau alte situații încadrate ca circumstanțe excepționale, călătorii nu au dreptul la compensație. Din fericire, astfel de situații nu sunt foarte frecvente, deși dacă ne uităm la ce se întâmplă numai în Europa zilelor noastre, parcă nu ne-am pleca pe o ureche. În cazul în care călătorii au fost informați de schimări cu cel puțin două săptămâni îninte, compensațiile nu se aplică dacă călătorilor le-a fost oferit un zbor alternativ pe aceeași rută, cu un orar asemănător. Totuși, călătorii au dreptul la rambursarea întregului preț al biletului sau a părții neutilizate din bilet, un zbor alternativ cât de repede posibil sau reprogramarea zborului la o dată ulterioară aleasă de către aceștia.

Zboruri în așteptare pe pistă

Compensațiile sunt valide și dacă avionul în care călătorii care s-au îmbarcat este ținut în așteptare pe pistă mai mult de o oră, regulă valabilă atât în Uniunea Europeană (1 h), cât și în SUA (4 h pentru zborurile internaționale, 3 h pentru zborurile interne). Dacă aceste limite sunt depășite, călătorii au dreptul să ceară apă, mâncare, acces la toaletă sau pot cere să fie coborâți din avion. Nu este plăcut să aștepți în avion.

Regulile nu se aplică atunci când este o problemă de siguranță sau de securitate, caz în care avionul nu poate ajunge la poartă.

Asigurarea de călătorie și cardurile de credit

Cheltuielile pe care călătorii le fac, din buzunarul propriu, în situațiile mai sus amintite pot fi acoperite de asigurarea de călătorie și/sau de cardurile de credit. Unele bănci oferă, pe lângă carduri, și pachete de asigurări care îi protejează pe călători. Din acest motiv, e bine ca înainte de a-și achiziționa biletul de avion călătorii să verifice pachetul de asigurări de la bancă, cât și asigurare de călătorie. O asigurare storno e, de asemenea, indicată, cu mențiunea că aceasta trebuie emisă în aceeași zi în care au fost achiziționate biletele de avion.

În cazul în care zborurile călătorilor au fost achiziționate ca parte a unui pachet de servicii turistice, cei ce călătoresc în Uniunea Europeană sunt potejați de regulamentul din 1990, referitor la pachetul de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite. Astfel, dacă vacanțele călătorilor sunt anulate, aceștia pot:
• accepta o vacanță alternativă la același standard sau unul mai bun;
• accepta o vacanță alternativă la un standard scăzut, cerând restituirea diferenței de preț;
• anula vacanța și să-și primească banii înapoi.

Pentru mai multe detalii despre compensații consultați infograficul de mai jos.

Infografic, momondo, Ghidul Compensatiilor

Foto: Craig Sunter, Delayed flight ! via Flickr, CC BY-ND 2.0

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Article
Basca Chiojdului, Judetul Buzau, La Sipot

Colțurile încă nedescoperite ale Județului Buzău

Next Article
Lufthansa, FlyingLab, virtual reality, gadgets

Lufthansa FlyingLab: gadgeturi testate la înălțime, pe zborul Frankfurt - San Jose

Related Posts
Total
0
Share