6 lucruri pe care le poți face când vizitezi Muzeul Civilizației Populare Astra

Moara de vant, Muzeul ASTRA, Dumbrava Sibiului
Moară de vânt la Muzeul ASTRA din Dumbrava Sibiului

Una dintre atracțiile pe care nu le-am putut rata când am fost în Sibiu a fost Muzeul Civilizației Populare Tradiționale Astra din Dumbrava Sibiului.

După ce ne-am învârtit pe niște străzi cu sens unic blocate, de a trebuit să deviem de mai multe ori de la traseu, am ajuns în cele din urmă pe DJ106A și, într-un final, la Muzeul Civilizației Populare Tradiționale Astra. Am intrat pe la SE de Lacul Dumbrava și am ales un tur în sensul acelor de ceas, asta însemnând că am trecut pe lângă Hanul Tulgheș, Cârciuma din Bătrâni și Hanul Veștem, fix în această ordine, și mai departe pe lângă lac și spre Grădina Zoologică. Pe scurt, un tur deviat de lac.

Plimbări în aer liber

A fost o incursiune în arhitectura românească, meșteșugurile tradiționale și ocupațiile străvechi, teme ce fac subiectul celei mai complexe colecții de monumente de arhitectură și tehnică populară din România.

Lucruri sunt de văzut o grămadă aici, de la gospodării propriu-zise la unelte și elemente de decor în care se reflectă cultura și istoria Românilor. Te poți plimba pe jos, cu bicicleta sau cu trăsura.

Dacă ne-am fi teleportat la sfârșit de secol XVII – început de secol XIX, probabil am mai fi tras de timp la popicărie sau dându-ne în scrânciob, sau, de ce nu, la fript un pește, ceva, pe plita mașinii de gătit din bucătăria de vară a gospodăriei din Delta Dunării, dar așa ne-am mai înrădăcinat puțin în identitatea națională admirând tehnici de construcție și unelte pentru felurite meșteșuguri.

Sectorul morilor de vânt și apă

Un prim impact cu fascinanta tehnică populară l-am avut în zona morilor de vânt și de apă, poate cele mai populare atracții ale muzeului în aer liber din punctul meu de vedere. Ba chiar o moară din Județul Hunedoara, satul Dăbâca, a fost primul exponat al muzeului. N-am avut suficientă răbdare să zăbovesc în pavilionul căruțelor, așa că m-am îndreptat val vârtej spre zona morilor și n-am rezistat tentației de a intra în aproape toate pentru a vedea îndeaproape mecanismele ce antrenau pietre de moară.

Peste 30 de mori, acoperind peste 23 de tipuri de mori sunt expuse în muzeu. Deși nu sunt puse în funcțiune pentru a nu le deteriora (angrenaje vechi, tensiuni mari etc.), majoritatea morilor sunt funcționale.

Spre deosebire de Don Quijote, noi ne-am luptat cu timpul, nu cu morile de vânt, căci muzeul în aer liber îți ia cam o zi-lumină, asta dacă ai chef să simți ruralul așa cum trebuie.

Moara de vant, Muzeul ASTRA, Dumbrava Sibiului

Casa de pe bancnota de 10 lei

Singura casă în care am intrat și am zăbovit mai mult decât în altele a fost cea despre care se zice că ar fi reprezentată pe bancnota de 10 lei. Bine, recunosc, am aflat abia recent acest lucru. 🙂 Deși este o casă de pomicultori, casa seamănă cu o culă cu magazie la parter și camere de locuit la etaj, construcție preferată în special în zonele viniviticole. E originară din satul Vlădești, undeva între Râmnicu Vâlcea și Băile Olănești.

Un bătrânel la bustul gol, probabil unul dintre meșterii muzeului însărcinat cu reparațiile, ce făcea ceva retușuri prin cămară, ne-a văzut, și-a pus regulamentar bluza de salopetă ce a confirmat poziția sa, și s-a oferit să ne ofere acces în cele câteva camere ale casei. Ne-a spus că absolut totul din casă a fost donat muzeului de către proprietarii de drept ai casei, într-una din camere găsindu-se și o fotografie veche, alb-negru, cu aceștia.

După această incursiune în micro-universul oltenesc am mers către ceea ce părea un OZN. De fapt, o stână acoperită dintr-o poiană pe un deal, un staul circular din Ludeștii de Sus, Județ Hunedoara. Poiana în cauză era dedicată îngrădirilor destinate creșterii animalelor. Mai că așteptam să se audă acorduri de talangă și să ne iasă în cale vreun câine ce se-mpiedică-n jujău. Și ne-au iești, avem imaginație bogată.

Concerte în aer liber

De aici am coborât spre amfiteatul de pe malul lacului, unde ne-am refăcut rezervele de energie. În zile speciale, aici au loc concerte în aer liber de jazz, muzică populară sau barocă ș.a.m.d. N-am nimerit o așa zi specială, așa că ne-am bucurat doar de priveliște. Lipsa evenimentelor muzicale a fost acoperită de descoperirea trupei Peste Pădure, care performa în apropiere și pentru care ne-am oprit câteva momente să o ascultăm. Trupa este de loc din Sibiu și cântă folclor vechi.

Observarea faunei

Ne-am continuat incursiunea în universul rural spre partea de est a muzeului, iar la un moment dat ne-am antrenat în observarea micilor viețuitoare: o șopârlă năpădită de căpușe, un șarpe auriu, ba chiar și o zburătoare colorată pe care nu am reușit să o prind la pozat.

soparla, astra sibiu

sarpe, astra sibiu

În această parte de muzeu, case de olari, de oieri, de mineri și aurari formează un sat fără nume, un sat în care instrumente țărănești atârnă pe pereți, sub streșini sau prin șoproane și pivnițe. Ne tragem puțin sufletul pe banca de la stradă, în fața unei gospodării și-așteptăm ca țaranul ce locuiește aici să iasă cu un polinic de apă rece de puț. Așteptăm, căci țăranul nostru e prezent aici doar în istoria rurală, ca reper al unei civilizații în plină transformare, legate de natura înconjurătoare și obiceiuri stranii menite să-i armonizeze traiul. Casele sunt locuite de lumini și umbre și-s animate de către păsări și meștrii ce le îngrijesc.

Expoziții temporare

Intrăm și într-o mică bisericuță de lemn, căci Dumnezeu preferă lemnul și spațiile mici, nu-i așa, unde meșterul ce-și făcea de lucru pe acolo ne spune că încă se slujește în ea, după care coborâm pe aleea ce duce la o expoziție de mori de apă în miniatură. Bine, nu înainte de a trece pe lângă o “mândră Mărie”, o casă în albastru intens obținut dintr-un amestec de piatră vânătă și var stins.

Îți recomand Muzeul Civilizației Populare Tradiționale Astra ca obiectiv de neratat dacă ajungi în zona Sibiului. Și ți-l recomand la sfârștiul primăverii – începutul verii, când totul este de un verde aprins, îndemnându-te să pui o pată de culoare în griul tabloului citadin cu care ești obișnuit. Noi l-am vizitat într-un week-end prelungit cu ocazia 1 mai.

Dacă ai ajuns deja aici, ce ți-a plăcut cel mai mult?

Turul virtual și aplicația mobilă Astra Museum

Dacă vrei să îți faci o idee înainte de a vizitat muzeul în aer liber, poți face un tur virtual. În caz că nu știai, poț face un tur virtual al muzeului în aer liber Astra și prin intermediul Google Arts & Culture.
De asemenea, pentru un ghidaj eficient la fața locului instalează-ți aplicația Astra Museum. Prin intermediul ei te poți documenta la fața locului despre toate monumentele și exponatele din cadrul muzeului. E musai să aveți serviciul GPS activ.

Informații utile

Dacă nu ajungi în Sibiu cu mașina personală, poți ajunge la muzeul în aer liber cu autobuzul 13, pe care îl poți lua din Piața Unirii, de pe Bulevardul Corneliu Coposu. Stația acestuia e în apropiere de Turnul Gros, pe partea opusă de stradă.

Muzeul Civilizației Populare Tradiționale Astra

Strada Pădurea Dumbrava nr. 16-20 (DJ106A)
Sibiu

Total
Shares
4 comments
  1. Am avut parte de o lectură plăcută, atractivă, mulțumesc. Un detaliu minor: aș adăuga că morile în miniatură sunt de fapt mai multe instalații în miniatură, nu doar mori. Sunt acolo inclusiv șteampuri. Faină treabă iar pozele sunt reușite!