Din 2018, turismul românesc intră sub lupa autorităților

Pentru a combate evaziunea fiscală din turism, ministerul de resort urmărește ca din 2018, activitatea turistică să fie clar reflectată în ceea ce privește gradul de ocupare a structurilor de primire turistică, implicit din punct de vedere al veniturilor obţinute de operatorii economici şi al corelării acestor date cu ȋncasările obligaţiilor fiscale.
Astfel, în 2018, activitatea de turism din România va fi centralizată prin intermediul unui sistem informatic de evidență a activității de turism, ce va fi dezvoltat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Sistemul informatic a fost dezbătut în cadrul proiectului Legii Turismului, proiect ce s-a aflat în dezbatere publică pe toată durata lunii septembrie 2017, ministerul de resort întâlnindu-se cu reprezentații industriei de turism în cele mai importante orașe din țară.
Sistemul informatic de evidență a activității de turism din România (SIEATR) va oferi o statistică clară în ceea ce privește circulația turiștilor în România, atât intern, cât și extern, statistică care la momentul actual nu este deloc clară. Model sistemului informatic ce va fi implementat este folosit cu succes și în alte țări europene, precum Portugalia. Sistemul va asigura inclusiv protecția datelor cu caracter personal ale turiștilor, în concordanță cu directiva europeană ce va intra în vigoare la 28 mai 2018, directivă cu care vor trebui să se alinieze toate unitățile de cazare și agențiile de turism din România. Acest aspect este tratat într-un articol de 9 pagini din Legea Turismului.
Noul sistem informatic va oferi informații ce vor ajuta autoritatea centrală în realizarea investițiilor, informațiile fiind centralizate prin trei module principale: modulul administrat de Ministerul Afacerilor Interne, cel administrat de Institutul Național de Statistică și cel administrat de Ministerul Turismului.
În baza informațiilor la care Ministerul Turismului va avea acces prin intermediul sistemului informatic de evidență a activității de turism, se vor putea evalua veniturile reale din turism, iar reprezentanții ministerului vor putea planifica în cunoștință de cauză investițiile, conform Masterplanului de investiții în turism, putând identifica mult mai clar destinațiile preferate ale turiștilor.
Sistemul informatic de evidență a activității de turism va extrage din softurile cu care hotelierii lucrează deja numele, prenumele, data naşterii, locul naşterii, cetăţenia, date referitoare la domiciliu (ţară, localitate, stradă, număr), date referitoare la actul de identitate (tipul, seria şi/sau numărul, data eliberării şi instituţia emitentă, statul emitent), codul numeric personal sau numărul personal de identificare, cu excepţia turiştilor străini care nu posedă un astfel de număr, data sosirii şi data plecării, scopul călătoriei, date privind plata, inclusiv adresa de facturare, date din profilul „client fidel”, dacă există, agenţia sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul.  Softul va fi pus în mod gratuit la dispoziţia unităţilor de cazare.
Informațiile obținute vor fi prelucrate diferit de fiecare autoritate căreia îi revine responsabilitatea unui modul al sistemului, astfel: Ministerul Turismului va sintetiza informațiile din punct de vedere al evidenţei furnizorilor de servicii turistice, persoane juridice şi fizice, și al evaluării circulației turistice, Institutul Național de Statistică va sintetiza informațiile astfel încăt să poată stabili indicatorii statistici asociaţi activităţii de turism din România, iar Ministerul Afacerilor Interne (prin intermediul STS) se va ocupa cu compararea datelor personale stocate în sistemul informatic cu alte sisteme informatice administrate de autorități, în vederea identificării persoanelor date în urmărire, dispărute sau suspectate de activități ce contravin legislației în vigoare. Necesitatea colectării și prelucrăii datelor cu caracter personal de către STS ridică numeroase semne de întrebare, întrucât reprezintă o ingerință în dreptul la viață privată.
Datele SIEATR transmise de către furnizorii de servicii turistice se stochează pe o perioadă de cinci ani de la momentul transmiterii.
Proiectul inițial de dezvoltare a unui soft de evidență a turiștilor a fost lansat încă din 2010, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (la acea dată) atribuind dezvoltarea lui către IBM Romania pentru 400.000 euro.

Total
0
Shares
3 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Article

Rezervări de pe mobil în creștere pentru eSky România

Next Article
Planificarea calatoriilor, momondo

Rezervă-ți biletele de avion cu 60 de zile înainte de plecare pentru a face economii

Related Posts
Total
0
Share