Anul ăsta am ajuns și în Grecia, destinație populară pentru vacanțele românilor, mai exact în Corfu. N-aș putea să enumăr aici motivele pentru care am stat departe de Grecia atât timp, timp în care am ajuns inclusiv prin India.
Pentru vacanța asta de început de toamnă în Insula Corfu am ales să ne deplasăm cu mașina personală și să ne rezervăm cazarea via booking.com, asta pentru că n-am găsit un charter cu transfer și cazare în zona de nord, în Roda, unde am fost noi, deși am fi preferat varianta asta de transport.
Pregătirile pentru drum
Înainte de a pleca la drum, am cumpărat un card de asistență rutieră, pentru a fi acoperit în caz că s-ar fi întâmplat ceva cu mașina și era nevoie de vreo intervenție specială care în mod normal m-ar fi costat niște bani, lucru ce mi-ar fi diminuat bugetul alocat vacanței. Pentru puțin peste 100 lei poți beneficia de un card de asistență rutieră inclusiv pentru o mașină de 10-15 ani vechime, ce presupune servicii de service, tractare, înlocuire mașină, după caz, ba chiar cazare.
De asemenea, m-am asigurat că Cartea Verde este atașată poliței RCA (Răspundere Civilă Auto) și ea validă pentru perioada pe care am ales-o pentru călătorie. Cartea Verde e valabilă în țările menționate în document, semnatare ale conventiei BAAR. Dacă te întrebi la ce mi-a folosit, află că în caz de accident din vina mea, aceasta validează RCA-ul în străinătate astfel încât, în baza acestuia, să fi putut acoperi păgubitului reparațiile.
Mai multe detalii despre asigurările pe care ar fi bine să le încheiei înainte de a pleca la drum găsești în articolul dedicat: Asigurarea de călătorie: asigurarea medicală, STORNO, asigurarea împotriva insolvenței.
Drumul
ATENȚIE! În contextul actual, pentru a putea tranzita Bulgaria trebuie să completezi o declarație pe proprie răspundere, pe care o poți descărca de AICI sau de pe site-ul Ambasadei României în Bulgaria. De asemenea, cu cel puțin 48h înainte de intrarea pe teritoriul Greciei, trebuie completată o altă declarație, de data asta online pe https://travel.gov.gr.
Pe baza recomandărilor am ales ruta București – Ruse – Byala (E85) – Pleven (E83) – Sofia – Blagoevgrad (A3) – Kulata – Seres – Salonic (E79) – Igoumenitsa – Corfu (E90).
Sunt vreo 1080 km de unde stăm noi până unde am fost cazați în Roda, Corfu, distanță pe care am parcurs-o în mai mult de 14 ore, cât estimează Google Maps, și asta pentru că, călătorind cu un copil mic, a trebuit să facem mai multe pauze decât am fi făcut dacă călătoream doar adulți. Chiar și așa, inclusiv eu am simțit nevoia de pauză, chit că n-am condus tot drumul. Plus de asta, să tot fi pierdut o oră cu pauzele de alimentare, căci am mers cu un Logan MCV hibrid strict pe gaz, cu un rezervor de 30 l, și am alimentat de fiecare dată când indicatorul rezervorului arăta sfertul.
La Vama Giurgiu se plătește o taxă de pod de 13 lei, iar la întoarcere, la Vama Ruse, se plătește o taxă de pod în cuantum de 2 euro sau echivalentul în leva. La plata în euro nu se acceptă monezi mai mici de 1 euro. Află că Podul Prieteniei e gata reparat și se circulă pe cele 2 benzi.
Nu înțeleg de ce lumea evită chioșcurile agenției vamale din vama bulgară Ruse la care se achită taxa de vinietă (în euro, leva, cash sau card) și toată lumea ascultă indicațiile găsite pe net pentru a se orienta către primul Shell din drum. Am plecat și noi urechea la sfaturile astea și când am ajuns acolo am avut surpriza să constatăm că n-au viniete decât pentru camioane. Am făcut cale întoarsă vreun km până la un Lukoil, căci nu știam care-i situația. Eh, acum îți pot spune că 1-2 km mai în față e un alt Lukoil la care îți poți încerca norocul, iar primele camere de viniete sunt la vreo 20 km după Ruse.
Un alt lucru pe care nu îl înțeleg e de ce se evită secțiunea București – Turnu Măgurele; am văzut inclusiv curse de autocare pentru Sofia ce frecventează ruta asta.
Cuantumul taxei pentru automobil este de 8 euro/16 leva pe săptămână şi de 15 euro/30 leva pe lună. În Grecia nu există taxă de drum, dar se plăteşte autostrada, circa 2.40 euro la 200 de km de autostradă.
Drumul e așa și așa până la vreo 80 de km de Sofia, după care continuă în regim de autostradă până la Blagoevgrad, iar de aici până în Kulata continuă în regim de drum național. La bulgari am băgat gaz la un Lukoil de pe Centura Sofiei cu 1.09 leva per litru de GPL și cu 0.96 leva per litru de GPL la o benzinărie locală înainte de a trece vama la greci, în Kulata.
ATENȚIE! În contextul actual, pentru a putea tranzita Bulgaria trebuie să completezi o declarație pe proprie răspundere, pe care o poți descărca de AICI sau de pe site-ul Ambasadei României în Bulgaria. De asemenea, cu cel puțin 48h înainte de intrarea pe teritoriul Greciei, trebuie completată o altă declarație, de data asta online pe https://travel.gov.gr.
Odată intrăți în Grecia, am condus numai pe autostradă – E79 și E90 (Egnatia Odos) – și am trecut prin 5 stații de taxare, unde am lăsat vreo 22 de euro dus-întors. Inclusiv spațiile de odihnă/parcările sunt din 200 în 200 de km sau la distanțe mult mai mici una de alta, dar la 1-2 km de autostradă, ceea ce înseamnă că trebuie să ieși de pe autostradă pentru pauze și realimentări.
Pe Egnatia Odos am trecut printr-o grămadă de tuneluri, cel mai lung de vreo 5 km, autostrada aceasta însumând, de la un capăt la altul, 76 de tuneluri cu o lungime totală de aproape 100 de kilometri.
Noi am mai făcut plinul la un BP în Igoumenitsa cu 0.96 euro per litru de GPL.
Din motive de costuri, am ales feribotul către Lefkimmi, cursă dus-întors pentru 73 de euro (mașină, 3 adulți și un copil). Atenție la programul curselor, în week-end-uri unele companii efectuează mai puține curse. Nu, nu l-am ratat … cel puțin nu ultima cursă. 😀
Cheltuielile cu drumul
Iată mai jos desfășurătorul cheltuielilor cu drumul. Cursul de schimb din tabel reprezintă cursul de schimb EUR-RON BNR, dacă plata s-a făcut cash, sau cursul de schimb al băncii emitente a cardului, dacă plata s-a făcut cu cardul.
Serviciu | Cantitate | Preț per unitate | Total valută locală | Tip plată | Curs schimb BNR/Bancă | Total (Euro) | Total (lei) |
Taxă Pod Giurgiu | 4.83 € | 22.20 lei | |||||
Ieșire RO | 1 | 13.00 lei | 13.00 lei | Cash | 4.60 lei | 2.83 € | 13.00 lei |
Intrare RO | 1 | 2.00 € | 2.00 € | Cash | 4.60 lei | 2.00 € | 9.20 lei |
Vinietă BG Lukoil Ruse | 15.34 € | 73.06 lei | |||||
1 lună | 1 | 30.00 лв. | 30.00 лв. | Card | 4.76 lei | 15.34 € | 73.06 lei |
Taxă autostradă GR | 21.60 € | 99.32 lei | |||||
2 | 2.40 € | 4.80 € | Cash | 4.60 lei | 4.80 € | 22.07 lei | |
2 | 1.20 € | 2.40 € | Cash | 4.60 lei | 2.40 € | 11.04 lei | |
2 | 2.40 € | 4.80 € | Cash | 4.60 lei | 4.80 € | 22.07 lei | |
2 | 2.40 € | 4.80 € | Cash | 4.60 lei | 4.80 € | 22.07 lei | |
2 | 2.40 € | 4.80 € | Cash | 4.60 lei | 4.80 € | 22.07 lei | |
Feribot IGO – LEF – IGO | 1 | 73.00 € | 73.00 € | Cash | 4.60 lei | 73.00 € | 335.65 lei |
Carburant | 126.06 € | 591.90 lei | |||||
GPL Rompetrol Giurgiu | 5.28 | 2.32 lei | 12.25 lei | Card | 4.60 lei | 2.66 € | 12.25 lei |
GPL Lukoil Centura Sofia | 24.3 | 1.09 лв. | 26.49 лв. | Card | 4.76 lei | 13.54 € | 64.49 lei |
GPL Petrol Kulata | 12.44 | 0.96 лв. | 11.94 лв. | Card | 4.76 lei | 6.10 € | 29.05 lei |
GPL BP Igoumenitsa | 24 | 0.96 € | 23.11 € | Card | 4.76 lei | 23.11 € | 110.10 lei |
GPL insulă | 18 | 0.96 € | 17.28 € | Cash | 4.60 lei | 17.28 € | 79.46 lei |
GPL BP Igoumenitsa | – | – | 15.00 € | Cash | 4.60 lei | 15.00 € | 68.97 lei |
GPL | – | – | 16.00 € | Cash | 4.60 lei | 16.00 € | 73.57 lei |
Benzină Shell Kulata | 12.87 | 2.23 лв. | 28.70 лв. | Card | 4.76 lei | 14.67 € | 69.82 lei |
GPL Petrol Kulata | 15.63 | 1.09 лв. | 17.04 лв. | Card | 4.76 lei | 8.71 € | 41.45 lei |
GPL Lukoil Ruse | 18.88 | 0.93 лв. | 17.56 лв. | Cash | 4.76 lei | 8.98 € | 42.74 lei |
TOTAL | 240.82 € | 1,122.13 lei | |||||
Taxe drum | 114.77 € | 530.23 lei | |||||
Carburant | 126.06 € | 591.90 lei |
Insula Corfu
Primul impact cu insula nu te dă pe spate, ai să treci prin sate unde ai să vezi aceleași acareturi ca prin satele de pe la noi și containere de gunoi din care resturile își fac loc afară. N-am studiat programul de salubrizare, dar tind să cred că colectarea se face mai greu. Șoselele ce străbat insula de la sud la nord urcă șerpuind printre plantații de măslini, dealuri și munți. Pe alocuri, câte un chiparos strică monotonia dată de plantațiile de măslini. Pe marginea străzilor din sate, acaparând bucăți bune de gard își fac loc cactuși imenși cu fructe portocalii.
Dacă ajungi în Corfu, evită varianta de traseu prin localitățile de pe Coasta de Est. Cel puțin în apropiere de Corfu Town e un trafic infernal, bară la bară.
Mai spre nordul insulei, șoselele devin mai sinuase, cu curbe în ac de păr cu schimbare bruscă de diferență de nivel, iar după ce treci de Muntele Pantokrator, dai într-o zonă de dealuri din care șosele înguste duc către plaje care mai de care mai atrăgătoare.
Aplicații GPS
La dus ne-am folosit de Maps.me pe un Sony Xperia X Compact și puțin de OSMand pe LG Nexus 5, iar pe insulă ne-am folosit exclusiv de Waze.
Dacă urmărești blogul de față, probabil știi că sunt fan OSMand, dar după un timp îndelungat de nefolosință și update-uri aduse la zi, n-am mai reușit să mă prind cum aplic ghidajul vizual pe traseu (traseul nu mai e evidențiat cu linie îngroșată și indicații de schimbare a direcției).
Cum am făcut traseul cu o seară înainte de plecare, n-am mai avut răbdare să studiez problema, așa că am instalat Maps.me. Toate bune și frumoase, doar că, cu tot cu puncte intermediare, din Igoumenitsa îmi făcea un ocol până în Italia pe mare și abia apoi ajungeam în Lefkimmi.
Cu tot cu ghidaj GPS, la joncțiunea de autostrăzi din apropierea Salonicului am ratat breteaua ce dă în Egnatia Odos. Probabil semnal GPS slab și indicații furnizate prea târziu. Ne-am descurcat, căci n-am trecut prea repede de nodul rutier.
La întoarcere, am mai folosit un GPS dedicat Garmin cu ultimele update-uri, care, după ce am ratat o ieșire de pe autostradă înainte de Salonic, ne-a direcționat înapoi spre drumul corect pe o bretea blocată cu parapeți de beton. Ne-a scos la drumul cel bun Waze. Legat de Waze și de alerte radare, se pare că în goana după puncte toate camerele de citire a vinietei de pe teritoriul Bulgariei sunt marcate ca radare fixe.
Waze am folosit pentru toate deplasările de pe insulă și am fost super mulțumit, cu mențiunea că dacă îl ai setat pe cel mai scurt drum, te va băga pe cele mai palpitante drumuri, mai ales în nordul insulei unde diferențele de nivel sunt la ele acasă. 🙂
După ce am văzut cum e drumul cu mașina, inclusiv cu autocarul când am fost în Kușadasî, n-aș mai experimenta treaba asta neam.
Si uzura masinii cine o plateste? Toti puneti doar combustibilul. O masina cu un consum de 5.%, costa la suta de kilometrii circa 50 lei. Ia fa calculul acum. O sa vezi ca te costa masina cel putin 1000 de lei =))))))))))))))))))
Și timpul pierdut pe drum, și hainele pe care le transpiri și se uzează, și faptul că îmbătrânești cu vreo 20 de ore … 🙂
Tu vezi doar asa problema … dar lumea mai vrea sa vada si pesisaje pe parcursul drumului ca doar merge in vacanta . Ca stai si conduci 12-15 ore nu vad care-i problema , te poti opri oricand si admira peisajul si mai mult de atat ai libertate de miscare , lucru care pentru mine unul e principalul avantaj.
Iar costurile de 240 euro nu cred ca sunt mai scumpe decat daca ai merge 3 persoane cu avionul , platind tot ce include , bagaje cala , taxa aeroport , transport aeroport loc cazare si retur , plus ca nu vezi nimic din avion ….parerea mea , nu uita ca doar o masina de inchiriat pe 6 zile te costa cel putin 90 euro in Corfu
CoajaCristian
e o gluma ce spui tu aici , despre uzura masinii la mers extraurban
merg zilnic prin Bucuresti aprox. 30-35 km la ore de varf serviciu-acasa
de curiozitate am numarat de cate ori apas ambreiajul la Mogosoaia in Dr. Taberei sunt 14 km
ai sa fii surprins …. 237 ori am calcat ambreiajul si 290 frana , asta pe la ora 8/30 dimineata , si cate opriri si porniri sunt de pe loc …..?
Iar acum sa-mi zici tu mie unde se uzeaza mai mult masina ….? in 200 km parcuri in oras sau 2000 km parcursi in afara lui si pe autostrazi ????
Noi am ales sa mergem cu masina. Cu toate ca prefer avionul, din punctul meu de vedere este mai convenabil cu masina in Grecia. Am fost in Thassos acum 3 ani cu masina si am cumparat de acolo ulei de masline, miere, branza etc. Daca am fi mers cu avionul, nu am fi luat tot ce ne-am fi dorit. In Thassos am facut drumul dintr-o bucata, insa pentru Corfu am ales sa ne oprim o noapte in Salonic la dus si doua nopti in Kavala cand ne vom intoarce. Este adevarat ca se pune si uzura masinii la socoteala cand tragi linie si poate nu iesi cum mult sub pretul unor bilete de avion, dar chiar mi-a placut drumul catre Thassos. Poate ar fi o varianta sa te duci cu masina persoanala pana la destinatie si acolo sa inchiriezi o masina. Spun asta pentru au fost destulr locuri in Thassos unde nu ne-am incumetat sa mergem, neavand o masina de teren. Si din cate inteleg, si in Corfu sunt astfel de locuri. Un alt amanunt: pe insule din cate am vazut sunt curse charter care zboara cam la 7 zile, deci iti limiteaza durata de sedere. Si la pachetul pe care il ai de la agentie, nu prea poti sa alegi hotelul. Este adevarat insa, ca pretul unei astfel de vacante poate sa fie foarte avantajos, mai ales daca il iei din timp sau de la targuri de turism.
Bună ziua! Am planuri de a merge cu familia pe insula Corfu în Paleokastritsa, la 24 de km de orașul Corfu, am făcut deja rezervarea la cazare. Am mai fost în Grecia cu mașina de 2 ori, anul acesta am ajuns tocmai la sud în Tolo și suntem obișnuiți cu drumul lung, va rog frumos sa ma ajutați cu câteva indicații precum programul bacului, de unde și când se achiziționează biletele și traseul cel mai sigur de la București către port. Mulțumesc anticipat!