Regulamentul pentru transport persoane în regim taxi, pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei Capitalei până în 7 februarie, prevede obligaţia firmelor de taxi de a fi arondate unui dispecerat autorizat ce poate fi contactat de client telefonic sau prin intermediul unor aplicații mobile sau web dedicate, de a avea stații de emisie-recepție și aparate de taxat fiscalizate.
Proiectul privind modificarea şi completarea Regulamentului actual de taximetrie a fost pus în dezbatere publică în 19 decembrie, cu termen de consultare până în 7 februarie şi cuprinde câteva reguli pentru taximetrişti, ce acoperă și cele menționate mai sus.
Astfel, potrivit proiectului, taximetriştior le este interzisă îmbrăcămintea necorespunzătoare, precum şort, maiou şi şlapi. Aceștia sunt obligaţi să aibă un comportament civilizat şi preventiv faţă de ceilalţi participanţi la trafic şi faţă de organele de control, să nu păstreze garanţie documentele sau obiectele clientului, să întreţină maşina curată, atât la exterior cât şi la interior, să nu polueze fonic în staţiile de aşteptare, să nu facă lucrări de întreţinere şi reparaţii şi să nu spele maşina în staţiile de aşteptare, să nu folosească un limbaj neadecvat şi să pună la dispoziţia clienţilor harta oraşului şi indexul străzilor actualizat.
Regulamentul mai prevede interzicerea folosirii unor tarife mai mari decât cele autorizate şi afişate pe bord şi, deci, interzicerea negocierii preţului, motivele principale pentru care mulți potențiali clienți preferă aplicații de ride-sharing, precum Uber și Taxify.
Pentru o mai bună desfășurare a activității de taximetrie, șoferii de taxi propun tarife diferențiate pentru zi și noapte, sărbători legale și distanță (de exemplu, pentru cursele spre și de la aeroport).
CITEȘTE ȘI: Aplicația Clever Taxi este disponibilă și pe info-chioșcuri în Aeroportul Otopeni
De asemenea, proiectul stabileşte că serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizaţi şi nu se pot executa decât de către dispecerii autorizaţi de autoritatea de autorizare a Primăriei Municipiului Bucureşti, în condiţiile în care se asigură posibilitatea clientului de a apela la aceste servicii prin comenzi telefonice sau prin aplicații mobile și web şi de a le transmite prin staţia radio de emisie – recepţie către taximetrist. Acest lucru reprezintă un regres din punct de vedere tehnologic, în condițiile în care, în aplicațiile existente de e-hailing, alocarea curselor se face automat de către aplicație.
CITEȘTE ȘI: Soluțiile de dispecerat taxi migrează spre online și mobil
Meridian, Speed, Taxi As, Taxi 2000 în București, Taxi Bratax, Taxi Martax în Brașov sunt doar câteva exemple de aplicații taxe proprietare transportatorilor autorizați ce dețin mașini taxi.
La rândul lor, dispeceratele de taxi autorizate trebuie să înregistreze toate sesizările cetăţenilor cu privire la transportul în regim taxi şi să transmită trimestrial Primăriei Capitalei toate reclamaţiile şi modul de soluţionare a acestora.
Modelul de lucru este unul învechit, fiind adoptat fix în acestă formă de unul dintre primele start-up-uri internaționale ce au dezvoltat o aplicație de comandă taxi, pentru care ofereau genul acesta de mediere între client ce folosea aplicația și șofer prin intermediul unui call-center din București.
De asemenea, transportatorii autorizați trebuie să afişeze pe exteriorul maşinilor numărul Tel Verde 0800.800.868, la care clienţii pot apela pentru reclamaţii.
În regulamentul supus dezbaterii publice se menționează că maşinile folosite ca teximetre trebuie dotate cu aparate de taxat fiscalizate. Contrar celor comunicate de către Gabriele Firea, Primarul Municipiului București, aceste reguli nu prevăd, însă, şi obligaţia şoferilor a facilita plățile clienților prin sisteme POS pentru plata cu cardul.
Cu toţii ne dorim ca cetăţenii din Bucureşti care apelează la taxi să poată merge în condiţii de siguranţă şi confort. […] Toţi taximetriştii vor fi obligaţi să poată oferi posibilitatea să plătească cu cardul şi toţi vor trebui să aibă aplicaţii, pentru ca orice client să poată solicita taximetrul şi online.
Gabriela Firea, la începutul şedinţei CGMB din 19 decembrie
Regulile ce se vor transpuse în legislația actuală ajută inclusiv la stoparea concurenței neloiale. Pentru a vă face o idee în această privință (a concurenței neloiale) listăm mai jos rezultatele unor studii ce vizează mobilitatea urbană:
- Conform rezultatelor unui studiu realizat de Ipsos Research, în intervalul unei săptămâni obișnuite, doar 10% dintre bucureșteni folosesc taxi-ul (210.000 bucureșteni săptămânal).
- Conform rezultatelor unui sondaj realizat de Eurostat pentru 2017, doar 2% dintre români rezervă online servicii de transport de la o altă persoană, în timp ce la nivel european, 8% dintre respondenți procedează în acest mod (444.000 români).