Travel Planner, turoperator specializat pe Bulgaria şi pe Grecia, a pornit, în 2008, de la zero şi a ajuns, în al doilea an, la peste 800.000 de euro. În 2010 avea deja o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, ajungând în prezent la 3,5 milioane de euro. În prezent, aceasta întâmpină o provocare cu care se confruntă majoritatea agențiile de turism: scăderea îngrijorătoare a marjei de profit dar şi a forţei de muncă.
Evoluția Travel Planner și planuri de fuziune
În cei 10 ani de activitate, agenția de turism a înregistrat creşteri uriaşe ale rezervărilor tip early booking (EB), ce la început reprezentau 20% din rezervările turistice, şi scăderi mari ale rezervărilor tip last minute. În prezent, rezervările încep în octombrie-noiembrie, odată cu promovarea primelor oferte early booking, iar ponderea celor care rezervă din timp este de 40-50%, conform informațiilor oferite de Sebastian Constantinescu, proprietarul Travel Planner.
De exemplu, Bulgaria înseamnă şi spa sau business travel, nu doar litoral sau munte.
Cu o vechime de 10 ani în piață, Travel Planner a ajuns la un nivel de dezvoltare și maturitate care-i permite fondatorului său să ia în calcul o fuziune cu o companie din România sau chiar internaţională, pentru a dezvolta afacerea şi mai mult.
Până în prezent, Travel Planner a deservit circa 120.000 de clienţi, iar gradul de revenire este de 35-40%. Clienţii au lăsat pe site-ul agenţiei peste 12.500 de impresii, din care 98% sunt recomandări. La ora actuală, site-ul Travel Planner are cele mai multe review-uri dedicate Bulgariei din Europa Centrală şi de Est, cu excepţia site-urilor internaţionale de promovare gen Trip Advisor sau booking.com. Însă faţă de acestea, pe site-ul Travel Planner sunt postate doar impresiile propriilor turişti, deci autenticitatea lor poate fi controlată.
Bulgaria rămâne o destinaţie extrem de solicitată de către turiştii români, deşi tarifele au crescut, în medie, cu 35-45% faţă de acum 10 ani, fiind în continuare o alternativă la litoralul românesc. Principalele pieţe pentru litoralul bulgăresc sunt Germania şi Rusia, însă şi România le urmează imediat. Bulgarii înregistrează o cerere mare dinspre ţările Europei occidentale şi de aceea anumite hoteluri au crescut tarifele şi au stopat deja ofertele tip early booking. La unele hoteluri de pe litoralul vecin apar stop sales încă din decembrie-ianuarie.
CITEȘTE ȘI: directbooking.ro, un nou mall de vacanţe
Cele mai populare destințaii din Bulgaria printre turiștii români
Turiştii români preferă în continuare nordul litoralului bulgăresc, tendinţă înregistrată în ultimii 2-3 ani. Topul este condus de staţiunile Nisipurile de Aur şi Albena (care a avut o evoluţie mare). Sunny Beach, deşi se află pe locul 3, înregistrează o scădere, sudul litoralului devenind mai ales opţiunea turiştilor din Europa occidentală.
Ca staţiuni de ski, cele mai solicitate rămân Bansko, Borovets şi Pamporovo, ultima fiind dedicată mai ales începătorilor şi aflându-se cel mai aproape de România. Oferta pe munte a crescut în ultimii ani cu 30-40%, fiind inaugurate multe hoteluri noi.
Cele mai populare destințaii din Grecia printre turiștii români
Grecia, de asemenea, înregistrează o creştere mare, în special pentru insule. Pe de altă parte, Halkidiki, ca regiune, şi Thassos, ca insulă extrem de accesibilă românilor, se bucură de un mare succes. Şi în cazul Greciei, cererea dinspre Europa occidentală este crescută în acest an, multe hoteluri fiind deja în stop sales.
Pentru că Bulgaria și Grecia vor fi mereu prezente în preferințele românilor pentru vacanțe, recomandarea fondatorului Travel Planner este ca turiştii români să îşi facă rezervările cât mai din timp, în sistem early booking, pentru a găsi hotelul dorit la un tarif avantajos, last minute-ul devenind din ce în ce mai riscant astăzi.
CITEȘTE ȘI: Tendințe momondo: destinațiile preferate de români în 2017
Provocările pieței de turism
Proprietarul Travel Planner provine din domeniul IT şi consultanţă online deşi are absolvită Facultatea de Comerţ – specializarea Turism-Servicii din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE), urmată de un masterat pe acelaşi profil, experiență ce a fost completată de business-ul pe care în reprezintă. În cei 10 ani de existență în piață, acesta a observat și a conștientizat tranziția dinspre zona de consultanță turistică spre automatism-ul susținut de noile tehnologii, lucru ce a îndepărtat turiștii de consultantul de turism. Provocarea pe care o vede în rândul business-urilor din turism este adaptarea la noile device-uri, de la smartphone-uri la smart watch.
CITEȘTE ȘI: International Romania – Bulgaria network of information terminals