Pentru că piața transportului de persoane cu autocarul se apropie de liberalizare, FlixBus își intensifică mișcările strategice în România, astfel încât să acapareze cât mai mulți pasageri din această zonă.
Acest lucru e ușor de intuit în condițiile în care, în ianuarie, FlixBus că intenționează să crească numărul țărilor disponibile din România, și să îmbunătățească rețeaua celor deja existente, dovadă stând deschiderea hub-ului din București și recenta și Giurgiu – Sofia și retur. Ultima mișcare îmi validează presupunerile cum că dorește să se extindă spre sudul Balcanilor, existând posibilitatea să lanseze curse inclusiv spre Grecia, ce în sezon ar putea da peste cap planurile operatorilor de chartere cu autocarul, deși mai degrabă ar viza Atena sau Salonicul, curse pe care le poate menține permanent.
Compania nu a făcut public numele companiei cu care s-a asociat pentru a opera aceasta cursă pe Bulgaria, existând posibilitatea ca aceasta să fie operată de un operator bulgar ce opera deja ruta, Erap Group. Dintre operatorii români care fac cursa București – Sofia amintim Marina Travel și Alfa Tours.
De asemenea, în același comunicat de presă, FlixBus anunța o creștere consistentă, de peste 10 ori, a numărului de pasageri transportați din și spre România în 2017, în comparație cu 2016, fără a se preciza baza comparației. Pentru a vă face o idee, FlixBus are parteneriate locale cu Atlassib, Alis Group, Eurolines și Marmara Premium Bus. Dintre aceștia, Atlassib și Eurolines au raportat un număr de 500.000, respectiv 150.000 de călători pe rutele internaționale, în 2016. De aici putem deduce (la sentiment) că FlixBus a transportat undeva între 100.000 și 300.000 de mii de pasageri români în 2017.
În 2018, compania se va baza pe noi rute spre vest cu plecare de pe teritoriul României, deci implicit va crește numărul punctelor de îmbarcare. În contextul liberalizării pieței de transport, acest lucru le va permite celor de la FlixBus să își pregătească din timp terenul pentru 2019, când vor putea transporta călători în regim interjudețean, pe teritoriul României, fără a avea nevoie de licență de operator de transport regulat de persoane. Acest lucru se întâmplă deja în Cehia, unde FlixBus operează curse interne.
Iată câteva trasee pe care compania ar putea îmbarca și debarca pasageri: București – Brașov – Sibiu – Deva – Timișoara – Arad, Alba Iulia – Deva – Timișoara – Arad, Baia Mare – Satu Mare – Oradea – Arad, Cluj-Napoca – Alba Iulia – Deva – Timișoara – Arad, Miercurea Ciuc – Făgăraș – Sibiu sau București – Giurgiu. Câteva dintre acestea se suprapun pe curse principale, altele pe curse județene, unde, de altfel, operatorii locali se vor bate pe preț.
Pentru moment pasagerii români pot călători direct, fără transbordare, în 4 țări (Germania, Ungaria, Austria și Bulgaria) din 17 destinații din România dintr-un total de 27 și pot opta pentru curse de legătură către încă 10 țări din Europa (Olanda, Benelux, Franța, Germania, Croația, Slovenia, Italia, Slovacia și Republica Cehă).
Rutele din România se vor interconecta din Budapesta, Viena și München cu alte orașe din Europa.
Compania operează din stații de îmbarcare importante, în funcție de autogările folosite de parteneri, neavând stații dedicate de îmbarcare, iar biletele sunt vândute inclusiv prin parteneriate cu agenții de turism, deși FlixBus își dorește o orientare a clienților spre online. Din păcate, tipologia clienților întârzie adopotarea într-un procent considerabil a rezervării online de bilete de autocar. Operatorii din piață rezervări online de maxim 3% din totalul rezervărilor de bilete de autocar. Cei mai deschiși pasageri către plata online sunt cei ce călătoresc spre țările nordice sau Germania, iar cei mai rezervați sunt cei care călătoresc spre Spania sau Italia.
Recent, compania a scos pe piață 2 locuri de muncă în București, un post de intern vânzări ce se va ocupa de contractarea de noi parteneri și un post de shop manager ce se va ocupa de clienții direcți ai FlixBus, lucru ce poate da de înțeles că FlixBus va deschide în București un centru de suport sau birou propriu de bilete. Sunt semnale puternice că compania are planuri strategice în zonă.
De asemenea, compania a fost activă inclusiv pe partea de promovare a curselor contractate până acum, acestea fiind integrate în platforma autogari.ro, începând cu acest an. Rezervările se finalizează pe site-ul FlixBus.
CITEȘTE ȘI: Christian Tour lansează Memento Bus, primul serviciu de smart cost bus din Româmia
2019 se anunță un an interesant pentru FlixBus și competitiv pentru restul transportatorilor. Bătălia se va da pe calitate, în cazul operatorilor ce-și permit să facă investiții, și pe preț, în cazul micilor operatori de transport care vor ajunge să se canibalizeze între ei. Legat de primul scenariu, lucrurile se mișcă deja în piață, în condițiile în care, în ianuarie 2018, 92 de unități noi din categoria autobuze și autocare, fiind înregistrată o creștere de 130% față de ianuarie 2017, când au fost înmatriculate 40 de unități.
Nu e exclus apariția unui FlixBus local, undeva în jur de 10 companii românești având platforme tehnologice ce ar putea face același lucru ca și platforma FlixBus, dacă ar adăuga interfețe pentru rezervări serviciilor pe care le oferă ca SaaS. autogari.ro, site-ul ce are în spate platforma RezMax, ar putea fi un FlixBus de România. De asemenea, în piață există zvonuri că un nou jucător studiază piața.