Dacă schiatul sau destinațiile exotice nu sunt pentru tine, iar bugetul alocat vacanțelor europene e limitat, află că Bucureștiul și împrejurimile sale au o grămadă de oferit atunci când vine vorba de explorări urbane. Un bun exemplu în acest sens sunt forturile și bateriile de apărare de pe Centura Bucureștiului, iar momentul zic eu că e propice din cauza faptului că multe forturi sunt inundate, iar acum apa e înghețată și permite accesul.
Bucureștiul are o rețea de fortificații formată din 18 forturi și 18 baterii, în paragină, evident, construită la cererea regelui Carol I, între 1844 și 1903, sub îndrumarea generalului belgian Henri Alexis Brialmont.
Acum aproape un an de zile, într-o zi de ianuarie, m-am alăturat iar comunității Arhiva de Geografie (la momentul respectiv) și-am explorat Fortul I Chitila.
Fortul I Chitila
Str. Cartierului
Oraș Chitila
Județul Ilfov
Coordonate: 44°29’46″N 25°59’13″E
Repere: în spatele centrului Remat de pe Centura Bucurestiului
Primăvara, vara și toamna poți ajunge la fort cu bicicleta, iarna îți recomand să iei fie autobuzul preorășenesc 422, fie trenul din Gara de Nord București până în orașul Chitila, iar de aici te orientezi spre centrul REMAT sau depozitele Zarea, prin Strada Vasile Pârvan și Strada Cartierului.
Fortul I Chitila face parte din sectorul I (de N-E) al liniei de aparare, format din forturile 1-9 și bateriile laterale, la est de Dâmbovița.
Fortul I Chitila a fost ridicat între anii 1888 şi 1900, fiind primul fort construit în centura de fortificaţii din jurul Bucureştiului. Alături de forturile Mogoșaia, Otopeni și Jilava, a fost finalizat după planurile originale, structură pentagonală, cu reduit central şi depozite, spaţii de cazare şi alte camere de jur împrejurul reduitului.
Și azi, în încercarea de a pătrunde în fort, vei da peste rămășițe ale șanțului de apă ce înconjura fortul, lucru ce face ca fortul să fie inundat mai tot timpul anului, cel puțin o parte din reduit, dar și de un val de pământ ce se poziționează de jur împrejurul fortului.
Cum vii dinspre localitatea Chitila vezi valul de pământ plin de vegetație, val de pământ după care se zărește contraescarpa partea dinspre inamic a fortului, flancată de caponiera pe care erau plasate tunuri.
Noi am profitat de podul de gheață de la intrare în reduit și am intrat fără probleme în interiorul acestuia. Camere cu sau fără geamuri gem sub nepăsarea autorităților. Înscrisuri ciudate au acaparat pereții, alături de urme de fum de la câte o vatră provizorie. Noroc cu zăpada care acoperă peisajul dezolant din jur.
La momentul constituirii lui, fortul fusese dotat cu 3 cupole duble cu tunuri de 15 cm Montluçon şi St. Chamond, 2 cupole simple cu obusier de 21 cm Montlucon, 5 turele cu eclipsă tip Gruson și 13 tunuri de flancare Gruson şi Hotchkiss, calibru 53 mm. Fortul a fost dezarmat în 1916.
După ce am dat o tură prin reduit, am ieșit și am făcut dreapta pe un drum bătătorit ce duce până în spatele contraescarpei. În gudureli de cățelandri ne-am făcut loc pe o potecă tăiată în zăpadă, pe lângă niște acareturi, și am pătruns printr-o spărtură în perete, zidită și răszidită, în măruntaiele fortului.
Un tunel înalt și întunecos, cu tavanul acoperit de mucegai alb ce urmează, pe alocuri, forța gravitațională în mici stalactite, coboară în subteran. Camere cu acces sau zidite arată pe partea dreaptă a tunelului. Tunelul se termină în niște camere de unde se ajunge sub ceea ce era o dată turela unui tun, iar de aici o galerie coboară în niște încăperi inundate.
Dacă nu ești pasionat de tehnica militară, s-ar putea să rămâi doar cu impresiile din urma unei escapade urbane sau ți-ar putea veni idei de reabilitare și introducere în circuitul turistic al acestui tip de obiective. N-ai fi nici primul/a, nici ultimul/a, dar cum n-ai autoritate în fața baronilor care controlează direcțiile de investiții și bugetele alocate pentru cultură și turism, ideea ta va rămâne în analele internetului sau în petiții depuse în dosar cu șină la registraturile ministerelor.
CITEȘTE ȘI: Escapadă la Fortul X Leurdeni