Travel Scribus, proiectul prin care Alexandru Damaschin își propusese să facă câte un ghid turistic pentru fiecare județ al României, a fost regândit ca Planiada, un planificator de călătorie online cu focus pe călătoriile de tip Do It Yourself (DIY).
Decizia de a schimba strategia de produs vine în urma a câțiva ani de adunat și analizat informații în cadrul mai multor proiecte, precum Zig Zag prin România, proiect premiat la eTravel Awards 2018, sau proiecte locale ca Ziua Cânepii sau Valea Soporului, campanii de crowdfunding care au validat, într-un final, ideea de planificator de călătorie. Astfel, produsul a trecut prin mai multe etape de finisare, de la promovare locală, la ghiduri de călătorie, aplicație mobilă și, într-un final, planificator de călătorie.
Planificatorul de călătorie va pune la dispoziția utilizatorilor atracții și obiective turistice listate într-o bază de date de către angajații centrelor de informare turistică sau ai asociațiilor de promovare turistică, ghizii de turism, hotelierii sau alți profesioniști din domeniul turismului, dar și de către alți călători adepți ai călătoriilor DIY. Travel Scribus va constitui partea de conținut text a proiectului și se va transforma în blog.
Dacă tot veni vorba de călător DIY, amintim și de Planiada, un planificator de călătorie online. Turistului DIY ne adresăm cu Planiada.
Inițiatorul proiectului crede că în momentul lansării planificatorului de călătorii Planiada, platforma va ușura munca de documentare pentru cei ce nu își permit sau nu vor să-și consume, în medie, 21 de zile cu planificarea unei vacanțe de 2 săptămâni.
În termeni de business, Planiada vrea să pună bazele unei piețe de desfacere pentru călătoriile de tip DIY, o platformă unde cei ce nu au suficient timp pentru a studia oferte și a sări din site în site pentru a se documenta vor căuta după destinația dorită, vor selecta rapid câteva preferințe, iar în câteva secunde vor primi un plan de călătorie structurat pe zile, pe ore și cu detalii de optimizare a planului: vor ști cât timp vor petrece pe drum de la o destinație la alta, vor afla care muzee sunt deschise și ce tarife și promoții sunt. Evident, în aceeași platformă utilizatorii pot identifica, în funcție de planul de călătorie sugerat, locuri de cazare, restaurante.
În următorii 3-5 ani, echipa din spatele proiectului dorește să aducă Planiada la nivelul unui serviciu uzual, precum site-urile de rezervări, achiziție bilete de avion etc., o platformă care să ofere soluții unor dileme, precum Unde merg? Ce fac? Ce văd?.
Planiada va funcționa ca un shop online, coșul de cumpărături fiind planul de călătorie, iar produsele ce pot fi adăugate în coș vor fi destinațiile din România. Conform estimărilor echipei de proiect, în România sunt minim 2460 destinații în România, ceea ce înseamnă o medie de 60 pe fiecare județ. Lansarea planificatorului de călătorii Planiada este planificată pentru 1 aprilie 2019, MVP-ul produsului prevăzând un minim de 600 destinații din cele 2460, aproximativ 15% din potențial.
Aventurist, AboutRO, SkyTrip Road sunt aplicații mobile sau online care merg pe o idee similară, lucru ce validează nevoia turiștilor de a-și organiza singuri călătoriile. Dintre aceste aplicații, doar Aventurist pare să fi avut o strategie clară de dezvoltare, AboutRO fiind un proiect pornit din pasiune, iar SkyTrip Road o inițiativă de replicare conținut din alte surse.
De asemnea, nu sunt de ignorat nici inițiativele administrațiilor locale de promovare turistică la nivel regional sau local prin intermediul aplicațiilor mobile, chiar dacă acestea au înghițit bani publici mai mult decât ar fi fost necesar. Rămâne de văzut cum se vor poziționa acesta în relația cu planificatorele de călătorii mai sus amintite.