Operatorul aerian low-cost Ryanair, al patrulea transportator aerian de pe piața românească după numărul de pasageri, a dat în judecată Vola.ro, un important jucător pe piața locală de turism online cu o cifră de afaceri de 6.65 milioane de euro în 2017, pentru preluarea de informații oficiale de pe site-ul Ryanair.com prin metode de screen scraping, scrie Irish Times. Vola.ro a cerut judecarea cazului în România, dar o instanță din Irlanda, țara de origine a operatorului aerian Ryanair, a respins solicitarea.
Conform acuzațiilor operatorului aerian, în baza informațiilor obținute fără acordul acestuia, agenția Vola.ro ar fi făcut rezervări de zbor, contra unui comision, interpunându-se între pasageri și site-ul oficial Ryanair.
Screen scraping-ul presupune preluarea automată date în timp real, cu ajutorul boților sau spider-ilor web, de pe site-urile companiilor aeriene, practică destul de frecventă în rândul agențiilor de turism online ce-și completează, astfel, inventarul disponibil în sisteme de distribuție a biletelor de avion de la companiile aeriene low-cost, precum Travelport Smartpoint, Travelfusion, Pyton sau Trip Console.
Un reprezentant Ryanair susține că un zbor de la Dublin la Edinburgh ar fi fost rezervat prin Vola.ro pentru 53 de euro, suma incluzând o taxă de 15 euro pentru serviciul Vola și o taxă adițională de 98 de cenți. Pe site-ul Ryanair, cursa ar fi costat 37.02 de euro.
CITEȘTE ȘI: Plăți pentru servicii turistice fără comisioane de procesare a cardurilor
Taxa de serviciu practicată de Vola.ro face subiectul conversațiilor din mediul online, conversații reactivate pe site-urile influencerilor cu care Vola.ro lucrează în campania Ieftinuarie din 2018.
Conform aceleiași surse, Vola.ro susține că a procesat strict informațiile oferite de Ryanair către terțe sisteme de distribuție de pe piața rezervărilor online, sisteme cu care Vola ar avea propriile înțelegeri. Potrivit declarațiilor judecătoarei care se ocupă de caz, Vola nu a prezentat până acum copii după niciun acord cu jucători globali terți în baza cărora ar fi făcut aceste rezervări.
CITEȘTE ȘI: Studiu Mercury Research: cele mai de încredere agenții de turism online
Cazul este judecat în Irlanda, contestația avocaților Vola.ro care au cerut judecarea în România, fiind respinsă de o instanță de judecată irlandeză, luând în considerare faptul că site-ul Ryanair este găzduit pe servere din Irlanda, iar drepturile de proprietate invocate de Ryanair au fost încălcate în această țară.
Potrivit presei internaționale, Ryanair nu este la primul proces de acest fel, în perioada 2008 – 2017 fiind deschise alte șase procese similare contra unor agenții de turism online, printre care gigantul american Expedia, On the Beach Ltd, Ticket Point, Reisebüros sau Billigfluege, procese rămase nesoluționate până în prezent. De asemenea, acțiunile în instanță împotriva Vola.ro au început în decembrie 2017, la un an după ce operatorul aerian a intrat pe piața din România, unde operează 21 de rute, dar au fost refuzate de instanța de judecată pentru o soluționare rapidă.
[via profit.ro]