Continuăm seria interviurilor RoTravel Apps Index, de data aceasta cu focus pe aplicația Brașov Tourism App, o inițiativă a Consiliului Județean Brașov. Alina Szasz, manager public în cadrul consiliului, a avut amabilitatea să răspundă întrebărilor trimise de către redacția site-ului turism20.ro.
Ce v-a determinat să faceți trecerea de la pagina de prezentare a turismului în localitatea Județul Brașov de pe site-ul https://site.judbrasov.ro/ la o platformă de promovare separată față de site?
Trăim în secolul tehnologiilor smart, când totul se desfășoară în timp real, accesând aplicații pe telefonul mobil sau notebook. Județul Brașov, ca primă destinație turistică a României, preferată de turiștii români și străini, trebuie să fie mereu în pas cu tendințele mondiale din domeniul turismului, iar trendul de câțiva ani este dezvoltarea smart a destinațiilor turistice. Asta înseamnă oferirea unui pachet de servicii smart turistului – fapt care presupune completarea promovării clasice (afișaj outdoor, tipărituri etc) cu un marketing și o comunicare în turism bazate pe noile tehnologii (platforme online, aplicații smartphone, hărți interactive etc). Deși România nu are o strategie clară a marketingului online de destinație, sunt în țară câteva administrații județene și localități care au ales să investească în dezvoltarea unor astfel de platforme, printre care și Județul Brașov, sperând că în viitorul apropiat să se creeze la nivel național o interconectivitate a tuturor acestor portaluri de destinații turistice.
Actuala conducere a Consiliul Județean Brașov a înțeles că turismul este unul din factorii economici importanți ai dezvoltării județului, iar acest lucru presupune atât investiții în infrastructură (realizarea aeroportului, reabilitarea drumurilor județene, îmbunătățirea infrastructurii de vizitare existente și crearea unor facilități noi turistice), dar și implementarea de soluții inteligente, de smart tourism.
Suntem printre puținele județe din România care a dezvoltat cu resurse proprii o platformă de promovare turistică a județului, www.brasovtourism.ro și care a optat să dezvolte această platformă în colaborare cu UAT-urile din județ, Centrele de Informare Turistică și cu alte entități care activează în turism la nivelul județului (organizații de profil, ONG-uri, asociații de turism, ghizi de turism, operatori economici, touroperatori în turism). Considerăm că parteneriatul este cheia reușitei în acest domeniu economic – și acest mod de gândire a dat rezultate foarte bune în ultimii 3 ani, reușind să aducem alături de noi și să implicăm în procesul de promovare turistică zeci de reprezentanți ai organismelor sus-menționate.
Platforma cumulează toate aplicațiile Brașov Tourism: website, backoffice, aplicație iOS, aplicație Android, care expun același conținut și funcționalități, dar pe tehnologii diferite cu scopul atingerii unui volum de utilizatori cât mai mare. Nu ne-am limitat doar la platformă, ci am gândit tot acest proces de promovare prin abordarea tuturor mijloacelor new media: Facebook – pentru o comunicare eficientă cu tinerii și utilizatorii relețelor de socializare, Instagram – pentru că imaginea este cel mai eficient mijloc de comunicare, aplicația smartphone pentru Android și iOS – pentru că trăim 24/24 ore cu telefonul alături și e mijlocul cel mai la îndemână de informare în timp real.
În plus, am ales să dezvoltăm o platformă prietenoasă cu turiștii și cu mediul – pentru că punem foarte mare accent pe promovarea turismului durabil, atent cu natura și patrimoniul cultural pe care-l deținem ca județ.
De ce ați optat pentru o aplicație construită pe o platformă pre-existentă și nu pentru o aplicație gândită de la 0, conform unor specificații date?
Urmând procedurile legale de achiziții publice, Județul Brașov a optat pentru o platformă de promovare și ghid turistic digital preexistent plecând de la raportul preț – funcționalitate, optând pentru un produs software de tip white label, adică personalizabil. Genul acesta de produs digital conține atât aplicații Web și Mobile, precum și sisteme de interfată cu terțe aplicații – acoperind astfel tot necesarul de funcționalități și know-how pentru marketizarea digitală a unei destinații turistice – în cazul de față Județul Brașov.
S-a optat pentru acest tip de platformă și pentru costul mult mai redus, dar și pentru a scurta timpul alocat dezvoltării unui produs software și a acelorași module de funcționalități. S-a optat pentru oferta cea mai atractivă calitate – preț, pentru prestatorul care a prezentat un portofoliu de clienți convingător și cu rata crescută de implementare a unor astfel de produse digitale. De asemenea, s-a urmărit ca prestatorul să ofere servicii continue de îmbunătățire și de dezvoltare de noi funcționalități, khow-how de marketing și management de conținut, workshop-uri și training pentru clienți etc.
În plus, am ales singurul produs de tip GIS pentru turism prezent pe piața din România, un sistem prin care se pot gestiona și partaja toate informațiile despre obiectivele, atracțiile și serviciile de turism ale unei destinații: texte, traduceri, galerii foto și video, recenzii, rating-uri și review-uri din alte platforme, ghiduri audio, colecții de recomandări, articole cu caracter de marketing și promovare, rute turistice, oferte și pachete, integrări cu sisteme de rezervări sau ticketing.
Cine sunt oamenii care au coordonat dezvoltarea aplicației/proiectul din partea consiliului județean? Au experiență anterioară în proiecte de promovare online a turismului la nivel local/județean?
În cadrul Consiliului Județean Brașov există constituit un grup de lucru pentru activități de turism, din care fac parte consilieri ai instituției, specialiști în domeniul turismului și relațiilor externe, specialiști în relații publice și comunicare, responsabili cu acțiuni de reprezentare și dezvoltare a Județului Brașov pe domeniul turismului. Unul dintre obiectivele identificate de acest grup de lucru a fost și crearea unei platforme digitale de promovare turistică, iar îndeplinirea acestui obiectiv a fost coordonată având alături și specialiști IT.
Au mai existat inițiative, la nivelul aparatului administrativ, de realizare a unor sisteme informatice centralizate de prezentare a potențialului turistic la nivelul județului Brașov?
Până la momentul dezvoltării acestei aplicații nu au mai fost dezvoltate astfel de platforme.
CITEȘTE ȘI: e-Turist în Braşovul Istoric
S-a dovedit a fi utilă aplicația mobilă Brașov Tourism, de la lansare și până în prezent? Puteți furniza câteva date despre folosirea aplicației?
Aplicația este un produs aflat în permanent proces de dezvoltare al conținutului, conținut asigurat de prestatorii de servicii turistice din Județul Brașov, cei care dețin profile de administrare sau care acum își creează profilul propriei destinații sau afaceri. Impactul dezvoltării aplicației în cele 6 luni de la lansare a fost unul pozitiv, atât în rândul turiștilor români și străini, dar mai ales în rândul operatorilor de servicii turistice și a destinațiilor turistice din județ.
Cei mai mulți utilizatori ai aplicației, conform datelor analitice existente, sunt din România, urmați de Germania, Irlanda, Italia și Cipru. Până în acest moment avem peste 1500 de utilizatori autentificați, deși sunt înregistrate 1531 de download-uri de pe Android și 508 download-uri IOS.
Pe partea web a platformei, la 15 martie erau înregistrate 435 de vizualizări a cel puțin o pagină conținută de platformă, dintre care 368 utilizatori activi. Intervalul orar de accesare reprezentativ este 9 – 19, cu maxim de vizite la ora 11. 80% dintre vizitatori vin prin motoare de căutare, dintre care 55% folosind ca dipozitiv smartphone-ul, 42% desktop, 2% tableta și 1% phablet. Cele mai multe accesări în zona website-ului sunt din România, Germania și Marea Britanie. Cele mai căutate cuvinte cheie: mountain, hiking, castelul Bran.
S-au înregistrat reduceri semnificative pe partea de promovare clasică din punct de vedere al bugetului alocat?
Consiliul Județean Brașov continuă să abordeze în zona de promovare turistică a județului un concept integrat, imbinând atât formele digitale de promovare, dar și modalitățile clasice de valorificare a potențialului turistic local: participări la târgurile naționale și internaționale importante (București, Berlin, Londra etc), materiale tipărite și hărți turistice, ghid turistic și album de promovare – procedură de achiziție aflată în derulare la această dată). De asemenea, Județul Brașov este promovat turistic în cadrul unor evenimente de specialitate de către colaboratorii noștri din județ (amintiți anterior), dar și prin participarea la evenimente organizate în afara țării de Guvernul României, europarlamentarii români, ambasadele României în lume, institute culturale străine aflate în România etc.
UAT Județul Brașov derulează și proiecte de cooperare finanțate din fonduri UE, care au ca scop valorificarea și promovarea potențialului turistic existent la nivelul Județului Brașov (cum ar fi, de exemplu, implementarea proiectului ThreeT).
Pe viitor urmăriți să faceți aplicația mult mai interactivă din punct de vedere turistic? De exemplu, să permiteți turiștilor să cumpere bilete la anumite muzee, să facă rezervări pentru cazare sau să cumpere direct din aplicație un card de reduceri pentru acces la obiective.
Platforma Brașov Tourism este un produs aflat în permanentă dezvoltare. Aplicația este încă de la început interactivă, utilizatorii putând și în acest moment să facă rezervări, să achiziționeze bilete acolo unde administratorii profilelor ce derulează evenimente folosesc modalități de
achiziție bilete online etc. Ne dorim o aplicație cu multe facilități pentru utilizatori, prietenoasă și accesibilă, de aceea vom adăuga cât mai multe posibilități de accesare rapidă de servicii din sfera turismului.
Un alt obiectiv al Consiliului Județean Brașov este crearea unui card turistic care să faciliteze accesul turiștilor la diferite obiective turistice din județ, să le ofere reduceri la anumite servicii turistice – așa cum se practică în destinațiile turistice din întreaga lume. Incă lucrăm la acest obiectiv, pentru că este nevoie de un parteneriat între autoritățile publice, managerii publici sau privați de obiective culturale și naturale și operatorii privați de servicii turistice.
În vederea creării unui sistem eficient de management al destinaţiei, urmăriți să interconectați aplicația la o infrastructură smart de comunicare cu turiștii sau alte instituții din aparatul administrativ cu rol de promovare sau supervizare a activității de turism?
Rolul Consiliului Județean în activitatea de promovare și dezvoltare a turismului este al unui de integrator al ofertei turistice de care dispune fiecare UAT, centru de informare sau operator privat. Suntem deschiși la orice formă de interconectare a infrastructurilor existente / propuse
spre dezvoltare, fie de UAT-uri, fie de Asociații de Promovare și Dezvoltare a Destinației.
CITEȘTE ȘI: Asociația Bran-Moieciu-Fundata a implementat un sistem electronic de management al destinației turistice
Care este rolul centrelor de informare turistică din Brașov, Predeal, Făgăraș, Râșnov, Prejmer, Bran, Zărnești în acest demers? Au acces la platformă pentru a actualiza informațiile la nevoie și pentru a o folosi în scopul oferirii de informații turistice turiștilor ce le calcă pragul?
Rolul Centrelor de Informare Turistică (CIT) din Județul Brașov este foarte important. Aplicația Brașov Toursim App a fost gândită, în primul rând, ca un produs digital care să le ușureze munca acestor CIT-uri în relația cu vizitatorii destinațiilor din județ. ClT-urile din județ au propriile profile în
cadrul platformei, unde iși pot actualiza informațiile privind destinația, în timp real.
Acesta este avantajul platformei – fiecare administrator de profil iși poate actualiza informațiile și serviciile turistice, fără a depinde de un administrator de rețea. Asta nu înseamnă că managerii aplicației din partea Consiliului Județean Brașov nu supervizează informația existentă pe platformă si nu aplică filtre acestui conținut.
Dar al asociației de promovare turistică A.P.D.T Brasov? Dorește să se implice în furnizarea de informații sau consideră demersul inutil?
Consiliul Județean Brașov este membru fondator al Asociației de Promovare și Dezvoltare Turistică a Județului Brașov, în consecință toate acțiunile de promovare sunt susținute și de A.P.D.T. Brașov. Mai mult, și alți membrii ai asociatiei au deja profil creat și contribuie în egală măsură ca și alți actori la crearea de conținut de destinație sau pachete turistice. A.P.D.T. Brașov este totodată foarte activă în provarea Brașov Tourism App – devenind un ambasador al instrumentului online de promovare a județului.
Care a fost investiția în dezvoltarea aplicației Brașov Tourism și cum a fost finanțată? Cum a fost promovată până la acest moment.
Investiția pentru dezvoltarea aplicației a presupus un contract de 39.540 lei pentru servicii de utilizare platformă digitală și promovare turistică, suport și mentenanță pentru 12 luni, servicii de realizare conținut inițial cu caracter turistic și servicii de elaborare strategie de management de
conținut și promovare pentru platformă.
Până în acest moment, de la lansare platforma a fost promovată prin lansarea oficială cu ocazia Cerbului de Aur 2018, la Târgurile de Turism ale României de la Romexpo (noiembrie 2018 și februarie 2019), la Târgul Internațional de Turism de la Berlin 2019, Ungaria 2019, la Transylvania Tourism Fair Brașov 2019, prin stickere ale aplicației distribuite prin rețeaua de CIT-uri și parteneri locali în activitatea de turism, de către partenerii locali prin utilizarea elementelor de identitate vizuală cu ocazia reaalizării diverselor materiale promoționale.
Ce impact credeți că vor avea asupra industriei turismului aplicațiile ce funcționează pe bază de sharing economy?
Platforma Brașov Tourism a fost gândită încă de la început pe principiile economiei colaborative. Astfel, prin intermediul aplicației s-a încercat să se creeze spații în care să se pună în legătură cererea și oferta de servicii sau produse.
Articolul face parte dintr-o serie de recenzii de aplicații mobile de turism și interviuri cu dezvoltatorii și beneficiarii aplicațiilor, RoTravel Apps Index, ce urmărește să scoată în evidență piața de turism online în zona de mobile și promovarea aplicațiilor mobile de turism dedicate României.