Da, știu, a existat o tentativă de îmbrăcare cu gazon a spațiului dintre șinele de tramvai prin București, dar nu la asta mă refeream. Eu înțeleg prin culoare verzi căi pietonale și pentru bicicliști străjuite de arbuști, arbori, verdeață ce leagă parcuri de agrement între ele, până la marginea orașului, făcând conexiunea cu pădurile perii urbane de la marginea orașului.
La momentul actual e greu să mai faci așa ceva în București, având în vedere dezvoltarea haotică a orașului. Pentru a înțelege mai bine conceptul vezi Transcentral Urban Bucureşti, inițiativa apărută cu vreo 10 ani în urmă la propunerea unui grup de studenți de la facultatea de urbanism, ce viza revitalizarea spațiului urban prin crearea unor zone interconectate de relaxare prin oraș.
Malurile Râului Colentina pot fi amenajate în acest sens cu bună-voință din partea autorităților … până nu construiesc ăștia până în buza lacurilor de pe parcursul râului.
CITEȘTE ȘI: București lacustru: turul lacurilor bucureștene pe bicicletă
Ei, bine, conceptul acesta există prin alte părți, unde dezvoltarea urbană s-a făcut cu cap și spațiul verde a fost conservat.
Exemplul pe care ți-l pot da eu este Köln-ul. Practic, tot centrul orașului este conectat cu zonele mărginașe prin astfel de culoare verzi, fie ele și în lungul căilor de rulare a transportului în comun.
Acestea sunt la îndemână pentru cei ce tranzitează orașul pe bicicletă, navetiști sau cicloturiști deopotrivă sau pentru cei ce vor să facă plimbări mai lungi pe jos, dar sunt și medii propice ce asigură tranzitul faunei prin oraș spre pădurile din apropiere, o plăcere pentru cei ce sunt pasionați de observarea acesteia.
Mi s-a întâmplat să văd un uliu într-una din plimbările mele pe un astfel de culoar verde și nenumărate veverițe. Bine, am înțeles că fauna e mult mai diversă.
Așa cum menționam mai sus, culoarele astea verzi conectează zonele verzi ale orașului cu pădurile perii urbane, alte locuri care în București și Ilfov nu sunt exploatate cum se cuvine. Te-ai aștepta să găsești aici trasee de bicicletă, de alergat, de echitație etc. Pădurea Cernica ar fi excelentă pentru așa ceva, dar succes în a ajunge cu bicicleta până acolo … pedalând.
CITEȘTE ȘI: Tură MTB în Pădurea Pantelimon-Cernica
Le găsești pe toate în pădurile perii urbane din Germania și cu siguranță și-n alte țări europene.
Nemții au ajuns la un compromis inclusiv în ceea ce privește fauna din pădurile de pe lângă marile orașe. Pentru că reprezintă un pericol pentru șoferii ce frecventează șoselele din apropiere sau pentru localnici, au fost organizate mini grădini zoologice în mijlocul unor parcuri naturale, unde te poți plimba pe jos sau cu bicicleta, poți ieși la picnic etc. Dacă ajungi prin Koln, poți da o fugă în Parcul Natural Dunwald, iar dacă ajungi prin zona Mainz-ului, ai câteva opțiuni similare la dispoziție, precum Parcul Gonsenheim.
Nu cred că trece an fără să citesc o știre cum mistreții din Pădurea Băneasa au mai cauzat un accident pe Aleea Privighetorilor / Strada Erou Iancu Nicolae. Cred că ar fi o idee excelentă inclusiv aici.
CITEȘTE ȘI: Opturi, nu la bară, ci în pădurea Băneasa
Cel mai aproape de ideea asta este ceea ce se cheamă acum Parcul Natural Văcărești, un bun sanctuar pentru fauna aviară și nu numai. Chiar așa, de când zona a fost declarată zonă protejată ai avut curiozitatea să faci o vizită pe traseele amenajate?
CITEȘTE ȘI: Tură MTB în Parcul Natural Văcăreşti, această deltă a Bucureştiului
Concluzia mea e că autoritățile trebuie să-și scoată capul din fund și să gândească orașul și pentru oameni nu numai pentru mașini și construcții. Suntem departe de a fi un smart city în această direcție. Tu ce părere ai?
Ar fi ceva interesant, Bucurestiul are nevoie disperata de mai mult spatiu verde.
Asa este. Aerul din Bucuresti este foarte imbacsit.