Eventya, platformă de management al destinației, a câștigat destul de mult teren în rândul administrațiilor publice ce și-au dorit o aplicație mobilă pentru promovarea turismului, dar și o platformă de interacțiune cu cetățenii. Printre administrațiile publice ce au optat pentru soluția celor de la Eventya se numără: Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în Timiș, Consiliul Județean Brașov, Primăria Municipiului Piatra-Neamt, Consiliul Județean Harghita, Municipiul Iași, Municipalitatea din Reghin, Primăria Orașului Mioveni și alții.
În cadrul seriei de interviuri RoTravel Apps Index, am stat de vorbă cu Ionuț Munteanu, CEO la Eventya, pentru a afla ce anume a propulsat aplicațiile Eventya în rândul celor ce doresc să promoveze destinații din România. Întrebările sunt aproximativ aceleași cu care publicul Turism 2.0 s-a obișnuit de-a lungul seriei de interviuri, fiind schimbate pe alocuri pentru a urmări specificitățile produsului.
Cine sunteți și ce experiență anterioară aveți în turism? Ce v-a determinat să vă orientați spre zona de turism, oferind în piață o soluție de managementul destinației?
Cu Andrei și Oana lucrez de mai bine de zeci ani. Ne-am cunoscut în București unde am început să facem tot felul de proiecte la cerere pentru tot felul de clienți. În 2009, ne-am mutat la Sibiu și ne-am format o nouă echipă aici, continuând să lucrăm diverse proiecte pentru companii din România sau Europa. Dar chestia asta cu outsourcingul nu a funcționat niciodată prea bine la noi: n-am făcut nici profit să creștem, nu ne-a adus nici satisfacții personale. Din 2011 am început să ne punem în practică propriile idei creând câteva servicii pentru construcția și mangementul aplicațiilor mobile. Piața aplicațiilor mobile începuse să crească și am pariat pe specializarea nostră în acestă nouă industrie.
Am ajuns întâmplător să furnizăm o platformă pentru promovarea turistică. Prima versiune Eventya era orientată pe evenimente și locații, iar primul nostru client, o revistă de timp liber din Olanda, a venit cu diverse cerințe pe care am încercat să le transformăm în funcționalități cât mai generice, astfel încât să putem acoperi nevoile și altor tipuri de clienți.
Experiența noastră în turism și în marketingul de destinație? Zero. Însă odată cu al doilea client, Primăria Sibiu, respectiv Sibiu City App, care se adresa mai degrabă turiștilor decât localnicilor, am început să învățăm repede și din mers cu ce se mănâncă treaba aceasta. Văzând ce succes a avut implementarea de la Sibiu, am continuat să mergem pe această ‘industrie’ a DMO-urilor (Destination Marketing Organisation).
Cu timpul am ajuns să facem traininguri pentru crearera de conținut cu caracter de marketing al destinației și să dăm consultanță pentru clienții noștri despre cum să-și promoveze eficient platformele și cum să rețină utilizatorii în ele. Nu este suficient să construiești un tool de marketing, fie el și mobile. În ziua de azi trebuie să vii cu mult material și servicii educaționale pentru ca clienții tăi, sau viitorii clienți, să primească la pachet și sugestii de bune practici, studii de caz, tips & tricks etc.
Ce probleme rezolvă soluția Eventya City App? Care este punctul ei forte?
Proiectele Sibiu City App și Bucharest City App, care s-au adresat în primul rând turiștilor, ne-au poziționat nolens volens în familia celor care furnizează produse pentru industria turismului și a călătoriilor.
Nevoia sau mai bine zis obligația organizațiilor care se preocupă de promovarea și informarea turistică este de a crea și ține la zi un website cu un informații de interes pentru turiști. Interesul nostru, al tuturor, pentru aplicațiile mobile a adăugat acestei paradigme de comunicare noi canale. Vedem deci un nou val de ‘upgrade’ din partea multor organizații care au înțeles că trebuie să-și comunice mesajele și să permită celor interesați să interecționeze cu ele printr-o suită de aplicații online de tip web și mobile.
Eventya acoperă această nevoie prin faptul că pune la dispoziție un software bazat pe module și configurări care permit construcția unei platforme de promovare și informare turistică croită pe specificul fiecărei destinații și ‘îmbrăcată’ cu identitatea sa vizuală.
Punctul nostru forte, cel puțin în România, însă nu a fost software-ul. Problema cea mai mare a departamentelor din consilii județene, primării, a asociațiilor de promovare și informare turistică este cea de redactare de conținut, colectare de informații și de promovare a unei asemenea platforme. Aceste organizații nu au o mare dificultate în a achiziționa servicii de dezvoltare de website-uri sau aplicații mobile. Dar suferă din cauza limitărilor de buget și de resurse umane pe care le au pentru a crea conținut atractiv și informații de interes real pentru turiști.
Așa că, pe lângă producția de software, Eventya și-a mărit echipa cu oameni dedicați creării de conținut și consultanței pentru promovarea unei platforme de gen. Serviciile pe care le-am ofertat ne-au crescut de 4 ori numărul de clienți în 2018.
Așadar, avem două puncte forte: un număr considerabil de module și funcționalități (care permite oricărei destinații turistice să-și croiască o platformă după cum dorește) și serviciile de creare de conținut (cu care asigurăm o lansare de succes pentru fiecare client în parte).
Ce tehnologii ați folosit în dezvoltarea aplicației?
Toate aplicațiile web (Backoffice – gestionare conținut, setări platformă etc, Website – varianta web a aplicațiilor mobile) sunt dezvoltate în limbajul Ruby, folosind frameworkul RubyOnRails.
Aplicațiile mobile au fost dezvoltate doar cu tehnologii native, nu hibride de tip web. Ulterior aplicațiile au fost rescrise de la 0 în ReactNative, aceeași platformă care stă în spatele aplicațiilor mobile ale Facebook sau Airbnb.
Folosim diverse servicii care asigură tot necesarul de cerințe pentru o platformă web & mobile modernă:
- CDN Amazon Web Services pentru stocarea și livrarea rapidă de imagini și video-uri urcate de utilzatori
- Matomo pentru a oferi un sistem de ‘analytics’ până jos la nivelul statisticilor unei pagini.
- OneSignal pentru trimiterea de push notification pe segmente de utiliazatori
- Google Firebase, Google Maps, Google Sign in, Google Analytics & Ads
- Facebook Login, Facebook Pixel, Facebook App, Instagram feed
Care a fost investiția inițială în soluția Eventya City App? Ați participat la incubatoare de afaceri, campanii de crowd funding, ați beneficiat de mentoring de la experți în domeniu?
Când am început, în primăvara lui 2013, am cooptat în firmă doi prieteni, care au venit cu o contribuție de 10 000 €. În cea mai mare parte, i-am folosit pentru a dezvolta prima versiune a platformei, care a fost și cumpărată câteva luni mai târziu de Primăria Sibiu, tot pentru 10 000 €. Ulterior ne-am finanțat singuri, dezvoltând ocazional sisteme software pentru alți clienți.
Am început să atragem atenția asupra noastră prin 2016, când aveam deja un portofoliu de clienți care foloseau cu succes software-ul creat de noi. Atunci am reconfigurat acționariatul. A venit un ‘angel investor’ cu o contribuție de 300 000 €, contra la 15% din părțile sociale. Vechii noștri prieteni care au investit și crezut la început s-au retras și au primit înapoi o sumă frumușică, zic eu.
CITEȘTE ȘI: Rebranding și schimbare de strategie pentru aplicațiile Eventya
Am participat la două incubatoare (Lisbon Challenge, Portugalia și MVP Academy, București) și multe sesiuni de pitching pentru investitori. Am învățat multe, dar am și pierdut bani și timp prețios încercând tot felul de lucruri. Nu aveam atunci suficientă experiență încât să știm când să spunem nu și când da la tot felul de oportunități.
Cert este că toate aceste lucruri ne-au adus unde suntem. Am avut perioade dificile și foarte dificile când ar fi fost normal să renunțăm. Dar nu am făcut-o și asta ne-a sudat mai bine ca echipă și cred că a transmis încredere celor interesați de produsul nostru.
Care este modelul de business?
Eventya se vinde sub formă de subscripție lunară sau anuală. O folosești cât dorești, toate informațiile îți aparțin, dar ca la orice serviciu online, clientului nu deține propietatea intelectuală a codului sursă. Lucru pe care tot mai multe instituții din România încep să-l înțeleagă atunci când vine vorba de un produs software gata făcut și nu dezvoltare software de la zero.
Subscripția asigură și serviciile de suport tehnic și acces la noi versiuni și funcționalități ale platformei, lucru care nu obligă o autoritate contractantă să mai facă apoi contracte de mentenanță și suport cu noi.
Sunt situații în care o autoritate obține finanțări și atunci sunt forțate să cheltuie bugetul conform condițiilor impuse de contract. Acestea sunt cazurile în care vindem o licență perepetuă și non-exclusivă.
Cât de dificil este să vă faceți intrarea în rândul administrațiilor publice? Sunt licitațiile ambigue, e greu de luptat cu firmele clientelare? Întâmpinați dificultăți în colaborările cu entitățile din aparatul administrativ?
Nu este dificil atât timp cât îți asumi trei lucruri:
- să dezvolți un serviciu foarte bun,
- să îi ințelegi foarte bine pe cei care au nevoie de el,
- să nu îți creezi așteptări aberante (cum ar fi că toată lumea să cumpere de la tine).
Noi avem atât clienți privați, cât și din adminstrația publică. Fiecare are particularități, nevoi și obiective diferite. Te adaptezi, te menții flexibil și atent la problemele adevărate.
Caietele de sarcini sau cererile de ofertă sunt atât de clar exprimate cât sunt de profesioniști oamenii care le scriu. Am fost respinși sau nu am participat deloc la achiziții publice unde se cerea codul sursă pentru că cererea era croită pe dezvoltare de software. Și nu cred că din rea voință sau pentru a acorda contractul cuiva anume. Pur și simplu acei oameni nu știau că în piață există un produs așa cum îl vor ei și care se cumpără sub formă de licențiere, nu prestări servicii. De altfel, știu cel puțin două primării care au ales alt furnizor pentru a-și construi o platformă asemănătoare și încă lucrează după 7-8 luni de la semnarea contractului. Îmi pot doar imagina frustrările pe care le au acei oameni din primării, care în loc să-și vadă de activitatea lor principală au fost nevoiți să se implice ca și ‘clienți’ într-un proces complex de dezvoltare software.
Dificultăți? Nimic mai dificil decât în lucrul cu privații. Diferența o văd doar la clienții externi și este una legată de comunicare: se vorbește mai clar, mai simplu și mai direct. Comunicarea asta mai bună, face ca lucrurile să meargă mai lin. Mai contează și cunoștințele generale despre online, social media, aplicații, website-uri etc. pe care cei din afară le au la un nivel mai ridicat față de țara noastră. Dar asta cred că se aplică în mai toate domeniile, nu doar cel software.
Ce vă face să credeți că oamenii ar fi interesați să cumpere produse și servicii dintr-o aplicație/să plătească pentru conținut în loc să acceseze informația gratis pe Internet?
Experiența utilizatorului și calitatea conținutului oferite de acel serviciului. Mă pot uita gratuit la un film pe diverse site-uri sau o pot face pe Netflix. Prefer pe Netflix pentru că e comod, are conținut variat, îmi cunoaște preferințele, îmi spune când apare ceva nou și așa mai departe.
Toți clienții noștri, însă oferă platforma gratuit utilizatorilor finali. Obiectivele clienților din zona public administrativă nu țin de monetizare sau profit, ci de informarea și promovarea în masă cât mai mare a audienței pe care o targetează.
Totuși avem și clienți privați care monetizează din platforma pe care au construit-o pe baza Eventya vânzând pachete publicitare celor interesați de promovarea serviciilor într-o astfel de aplicație.
Dintre proiectele pe care soluția Eventya le deservește, care este proiectul care v-a mulțumit cel mai tare?
Sibiu City App, platforma oficială a Municipiului Sibiu. Acesta ne-a adus cea mai mare satisfacție pentru că de aici am avut cel mai rapid și solid feedback al muncii noastre. În plus de asta, pentru că trăim în Sibiu, utilizăm chiar noi această implementare a conceptului de City App — o platformă care se adresează atât turiștilor, cât și localnicilor.
Satisfacție ne-au adus toate realizările clienților noștri. Mai ales cei care au participat la diverse competiții sau conferințe și au fost premiați pentru ce au realizat ca și comunicare în zona de smart city sau tourism.
Puteți furniza câteva informații despre utilizarea aplicațiilor Eventya?
Avem peste 600,000 utilizatori, care sunt împărțiți de către 15 clienți, în funcție de succesul pe care fiecare client îl are în achiziția și retenția de utilizatori. Sunt și câteva mii de conturi de manager de pagină, respectiv acei utilizatori cărora un client Eventya le permite accesul în platformă pentru publicare de informații.
CITEȘTE ȘI: Câteva numere despre utilizarea aplicației Bucharest City App
Pe viitor urmăriți integrarea aplicației cu furnizori externi de servicii de transport sau alte integrări ce pot fi de folos beneficiarilor?
Da, vom face chiar o dezvoltare împreună cu Orange România pentru a integra în City App timpul estimativ de sosire al unui autobuz în stație.
De asemenea, dorim să facem o integrare cu CrowdRiff pentru a oferi posibilitatea clienților noștri de insera rapid conținut agregat de acest sistem din Instagram.
Cum considerați că se prezintă agențiile de turism, unitățile de cazare, asocițiile de promovare și centrele de informare turistică, pe partea de mobile?
Slab. În România se pune prea puțin interes pe aspect, pe estetică sau pe calitatea conținutului. Iar tehnologic suntem mai tot timpul cu câțiva pași în urmă pentru că adoptăm greu tehnologiile noi.
Iar în ce privește aplicațiile mobile de promovare turistică pe care unele destinații sau info centre turisitice le cumpără sau dezvoltă, cred că numerele pe care le vedem publice în Google Store vorbesc clar despre succesul acestora, și, corolar, despre bugetele și expertiza celor din spatele lor. E mult loc de a face lucrurile foarte bine și asta este o oportunitate extraordinară pentru companii ca a noastră care vine cu produse și servicii dedicate acestei industrii.
Ce impact credeți că vor avea asupra industriei turismului aplicațiile ce funcționează pe bază de sharing economy?
Nu știu, este un subiect care mă depășește prin complexitatea lui. Văd însă că foarte multe industrii se liberalizează, adică oameni obișnuiți încep să presteze servicii și să aibă un venit din niște branșe cu acces exclusivist (certificări, norme, avize etc). Tehnologia de azi permite acest acces și sunt sigur că vor fi realizate noi și noi tehnologii împreună cu servicii care ne vor duce spre o lume mai pașnică, conciliantă și bazată pe bun simț și integritate. Poate că tot ce vedem acum în spațiul sharing economy este doar etapa de tranziție spre altceva ce va deveni normă.
Articolul face parte dintr-o serie de recenzii de aplicații mobile de turism și interviuri cu dezvoltatorii și beneficiarii aplicațiilor, RoTravel Apps Index, ce urmărește să scoată în evidență piața de turism online în zona de mobile și promovarea aplicațiilor mobile de turism dedicate României.