Deși avizi în ceea ce privește călătoriile internaționale, românii sunt încă sub influența prețului cel mai mic atunci când vine vorba de planificarea vacanței, 87% dintre aceștia preferând să-și organizeze vacanța singuri, inclusiv din considerente de cost.
În perioada aprilie – mai 2019, echipa de analiză Picodi a derulat un studiu în rândul a 20.000 de participanți din 41 de țări pentru a afla cât de des și cu cine călătoresc românii, cât de mulți bani cheltuiesc, care sunt destinațiile de călătorie de top și abordarea pe care o au românii în organizarea călătoriilor.
Destinațiile preferate de români
Rezultatele studiului arată faptul că majoritatea românilor preferă vacanțele petrecute în țară, în procentaj de 53%, printre cele mai vizitate orașe numărându-se Constanța, Brașov și Vama Veche, în timp ce doar 47% dintre aceștia preferă să își petreacă concediul în străinătate, în destinații precum Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria, sau Germania.
CITEȘTE ȘI: Cele mai populare și cele mai ieftine destinații în care au călătorit românii în 2018
Când aleg românii să meargă în concediu?
40% dintre români preferă să mearcă în concediu în timpul sezonului de vârf, în timp ce 39% dintre ei preferă vacanțele în afara sezonului, deoarece pot vizita atracțiile turistice populare în condiții meteo acceptabile și la prețuri mult mai accesibile. Această ultimă categorie câștigă din ce în ce mai mulți adepți, România aliniindu-se trendurilor internaționale. Restul de 21% dintre români declară că preferă să călătorească când prețurile sunt minime, indiferent de vremea destinației.
CITEȘTE ȘI: Românii fac economii pentru vacanța de vară
Potrivit rezultatelor sondajului realizat de Picodi, românii cheltuiesc în medie 1.769 de lei de persoană. 9% dintre români au declarat că nu încearcă să economiseascăde-a lungul vacanței, pe când restul folosesc metode ingenioase de a cheltui cât mai puțini bani. Cele mai multe răspunsuri arată că, 58% dintre români achiziționează bilete în avans, iar 44% își rezervă cazarea în avans.
CITEȘTE ȘI: În ultimii 5 ani, bugetul românilor pentru vacanțe a crescut cu 30%
De asemenea, se pare că românii sunt adepții călătoriilor cu durata de ședere de o săptămână (50%). Un procentaj de 26% alocă mai puțin de o săptămână pentru concediu, iar 24% acordă vacanței de la două săptămâni în sus. Pe de altă parte, 34% merg în concediu o dată pe an, pe când 53% au posibilitatea să se bucure de concediu de două ori pe an sau chiar de mai multe ori. Procentajul persoanelor care au răspuns că merg în concediu mai puțin de o dată pe an este de 13%.
CITEȘTE ȘI: 47% dintre români au călătorit pe perioade mai lungi de o lună
Majoritatea românilor preferă să-și petreacă vacanțele împreună cu familia (37%) sau partenerul de viață (38%), pe când 22% călătoresc cu un prieten iar 3% preferă să călătorească singuri.
Vacanța pe cont propriu vs. vacanța prin agenția de turism
În ceea ce privește modalitatea de organizare a concediului. Românul preferă să organizeze totul de unul singuri (87%), în timp ce doar 13% apelează la agențiile de turism.
Motivul principal în alegerea organizării vacanței pe cont propriu este simplu, românii consideră că este foarte ușor să găsești locația preferată și mult dorită (64%) la prețuri accesibile (31%). Persoanele care folosesc agențiile de turism spun că această metodă este foarte convenabilă, mai mult, ei se bucură de siguranța oferită de agenția de turism (62%).
Unde și cum își petrec concediul românii?
Majoritatea românilor (69%) aleg să călătorească într-un loc nou, pe când 31% vizitează locațiile cunoscute în care și-au petrecut vacanța și în alți ani.
Analiza celor de la Picodi arată că femeile sunt mai spontane decât bărbații, dar atât femeile (70%), cât și bărbații (72%) plănuiesc totul în avans.
În ceea ce privește activitățile desfășurate de-a lungul concediului, răspunsurile au fost: românii preferă să își petreacă timpul pe plajă în proporție de 46%, 40% vizitează împrejurimile, iar 14% iau parte la diverse activități.
Ca mijloc de transport cel mai popular, preferat de români este folosirea transportului în comun (48%), urmând ca restul de 31% să opteze pentru taxi, 18% închiriază mașină, iar 3% fac autostopul.
În termeni de preferințe culinare, românii optează pentru descoperirea bucătăriei locale 71%, 13% pentru mâncărurile pe care le cunosc deja, iar 2% își aduc mâncare de acasă.
Deși concediul este destinat relaxării și ieșirii din monotonia preocupărilor cotidiene, rezultatele analizei arată că o parte dintre români sunt dispuși să preia telefoane, să răspundă la email-uri și să rezolve probleme legate de serviciu (28%) de-a lungul concediului.
CITEȘTE ȘI: Turiștii români fac smoasting cu selfie-uri și food porn
Rezultatele întregului studiu pot fi parcurse aici.