Cu ocazia Târgului de Turism al României, în perioada 20-23 februarie 2020 la Romexpo București, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a organizat o acțiunea de promovare a destinațiilor și Proiectului EDEN din România, oferind celor 9 destinații câștigătoare spațiu de prezentare în cadrul standului propriu.
La invitația ministerului de resort, sâmbătă, pe 22 februarie 2020, am participat la Romania EDEN Destinations Promotion, o prezentare a proiectului EDEN și o acțiune de promovare a destinațiilor EDEN, destinații ai căror reprezentanți, majoritatea parte din administrația publică, s-au lăudat cu ce au ei de oferit potențialilor turiști.
Știam de proiectul EDEN încă din 2017, când ministerul turismului din Bulgaria m-a invitat într-un infotrip de familiarizare cu destinațiile lor EDEN, motiv pentru care m-am document la motivul respectiv. Din păcate, n-am putut să-i dau curs, așa că am profitat acum de ocazie pentru a mă pune la punct și cu ce se întâmplă în România.
O destinație EDEN (program co-finanțat de Comisia Europeană) pune accent pe potențialul turistic mai puțin cunoscut dar autentic, unde focusul este pe turismul slow, pe turismul sustenabil/durabil. Așadar, patrimoniul cultural, istoric sau arheologic și felul în care acestea sunt scoase în evidență sunt criterii de selecție ce sunt evaluate de o comisie de specialitate formată din reprezentanți ai Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și din reprezentanți de specialitate din partea Comisiei Europene.
În România, programul EDEN a fost lansat în anul 2008, prima destinație europeană de excelență din România fiind regiunea Horezu.
Reprezentanții destinațiilor de excelență EDEN din România sunt asociați într-o rețea locală, Romania EDEN Network și pot adera la rețeaua europeană.
Aceștia se întâlnesc regulat pentru a schimba idei de promovare și lucru în cadrul rețelei, iar anual are loc întrunirea rețelei EDEN, în cadrul Târgului de Turism, unde sunt prezentate destinațiile ce se clasifică pentru această distincție, precum și o adunare generală unde sunt invitați specialiști din rețeaua europeană, în cadrul căreia se premiază destinația eligibilă pentru această distincție.
În România, ambasador EDEN este Nicolae Furdui Iancu. Pentru mai multe informații despre destinațiile EDEN din România accesați pagina dedicată de Facebook, Romania EDEN Destinations, canalul YouTube și, în curând, site-ul dedicat în limba română, RomaniaEDEN.travel.
Rolul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri este acela de a participa la selectarea destinațiilor EDEN, de a le oferi reprezentaților know how-ul necesar pentru a intra în procesul de selecție și de a promova destinațiile câștigătoare, atât prin materiale proprii (site-ul romania.travel, broșuri, flyere etc.), cât și în presa scrisă și cea online. În cel din urmă caz, se va pune accent și pe promovarea online pe site-uri și aplicații mobile de profil.
Am avut o intervenție și am subliniat faptul că prezentarea informației trebuie să se facă structurat, astfel încât turiștii să găsească asistență pe tot parcursul vizitei lor. Deși obiectivele și atracțiile turistice sunt în centrul atenției, informații despre acestea putând fi găsite pe multiple site-uri, nu numai pe site-urile destinațiilor, informațiile despre transport, cazare, alimentație publică, activități etc. sunt vitale pentru buna desfășurare a unei vacanțe și pentru o migrare de la turismul de tranzit la cel de weekend sau de o mai lungă durată.
După prezentarea proiectului EDEN, a fost rândul destinațiilor să își prezinte atracțiile și obiectivele turistice.
Câteva idei cu care am rămas după acestea:
- Administrațiile publice se focusează într-atât de mult pe promovarea obiectivelor, că uită să le includă în programe ce pot fi vândute astfel încât să aducă bani la bugetul local. Majoritatea se axează pe promovarea obiectivelor turistice prin intermediul centrelor de informare turistică;
- Odată reabilitată infrastructura, autoritățile așteaptă ca privații să înceapă cu de la sine putere să demareze activități ce vizează exploatarea acesteia, în loc să-i împingă de la spate. Da, e nevoie de parteneriate publice-private. Da, e nevoie de schimbarea legislației.
- E nevoie de mai mult decât entuziasm ca să aduci turiști într-o locație;
- Degeaba defilăm pe la târguri în port tradițional, dacă satul românesc e pe moarte, tradițiile dispărând din peisajul accesibil turistului;
- Degeaba ne lăudăm cu superlative din patrimoniul natural/antropic, dacă acestea nu sunt accesibile publicului larg; reprezentantul Asociației Parcul Natural Apusei a sugerat ministerului să scoată superlativele în replici în muzee și expoziții;
- Sunt și excepții, a se vedea Alba Iulia și Suceava, unde în promovarea turistică au fost integrate elemente specifice Smart City sau de interactivitate.
Încorporez mai jos postările de pe pagina de Facebook a blogului dedicate fiecărei destinații europene (din România) de excelență în parte, cu mențiunea că surpriza a venit din partea localității Tăuții-Măgherăuș, de care nu am auzit până acum, dar care s-a prezentat promițător.
Depresiunea Horezu, destinație europeană de excelență în 2008, categoria turism și patrimoniu local intangibil
Parcul Natural Apuseni, destinație europeană de excelență în 2009, categoria turismul și ariile protejate
Stațiunea Geoagiu-Băi, destinație europeană de excelență în 2010, categoria turism acvatic
Ținutul Buzăului, destinație europeană de excelență în 2012, categoria turism rural
CITEȘTE ȘI: Colțurile încă nedescoperite ale Județului Buzău
Municipiul Alba Iulia, destinație europeană de excelență în 2012, categoria turismul și regenerarea siturilor fizice
CITEȘTE ȘI:
- Folosește aplicația Visit Alba Iulia pentru a te inspira în escapada ta în Alba Iulia și împrejurimi;
- Tururi interactive cu aplicația Questo;
- Autobuzele STP Alba Iulia sunt dotate cu dispozitive wireless ce asigură călătorilor accesul la internet.
Jurilovca, destinație europeană de excelență în 2013, categoria turism accesibil
Mărginimea Sibiului, destinație europeană de excelență în 2015, categoria turismul și gastronomia locală
CITEȘTE ȘI:
- Week-end break la Sibiu;
- Sibiu City App, aplicaţia oficială a municipiului Sibiu;
- Atracţiile Sibiului, acum şi pe telefonul mobil prin platforma Browse the City;
- Județul Sibiu așa cum ar trebuie să îl știe orice turist.