Felicitări presei mainstream! A omorît din pix litoralul românesc. Clasa muncitoare a rumegat mesajul corespunzător și îl propagă mai departe. I-am auzit în jurul meu, vor să distrugă tot, să nu mai aibă oamenii unde să stea până mai târziu, să bea, să se simtă bine, spuneau ei. Deplângeau inclusiv paragina cu care stațiunea (oricum) a ademenit turiștii de câțiva zeci de an. Și lor le-a plăcut, că n-a fost cu reguli.
Observi discrepanța din gândirea de mai sus, da? Eh, presa aruncă șopârla cu prețurile mari, iar publicul rostogolește bulgărele sau face legăturile după propriile observații. E rezultatul letal.
Ce n-a spus presa aia quality e că, după pandemie, mulți au avut ocazia să-și valorifice voucherele primite de la companiile aeriene pentru zborurile anulate în timpul pandemiei, mulți au rămas cu frici și așteaptă capătul de sezon când cam bate vântul, iar și mai mulți sunt precauți, vine o iarnă scumpă, e nevoie de resurse pentru nevoile de bază. Da, da, sunt ăia ancorați în realitate, care nu dau doi bani pe marketingul bombastic al agenților de turism. În contextul actual, investițiile în amintiri și experiențe nu țin nici de foame, nici de cald. Burta plină și confortul căminului primează în piramida nevoilor, călătoriile sunt mai la vârf.
Până la urmă, ce prețuri se practică pe litoralul românesc?
Ce n-a mai spus presa aia quality e că a prezentat cazuri izolate, ce nu se aplică pe tot litoralul. Am fost recent în zona Jupiter-Neptun, unde tariful de închiriere a unui șezlong varia între 40 și 50 de lei, ba pe alocuri primeai și o bere/cola/cafea în banii ăștia. Peste tot pe unde am mâncat, inclusiv la împinge-tava, am lăsat în jur de 130-150 de lei de familie, doar o mică creștere față de anul trecut.
E adevărat că litoralul românesc e gol?
Da, am observat și aici un grad de ocupare mai redus al plajelor pe unde am făcut băi de soare și talazoterapie și al campingului în care am stat, și renunțarea la anumite servicii din partea operatorilor economici și terase care nu și-au început încă activitatea.
Da, și administrațiile locale dau apă la moară presei, poate-poate dau românii buluc în stațiunile pe care le administrează, în detrimentul ălora blamate.
Ce (nu) fac autoritățile pentru a aduce turiști pe litoral?
Vezi cazul cu renunțarea la plata parcării în stațiunile administrate de Primăria Mangalia. Nu, în aceste stațiuni ora de parcare nu costa 50 de lei, ci 3 lei ora, respectiv 15 lei pentru întreaga zi. A fost cu efect imediat, iată singura parcare cu plată din Jupiter doldora de mașini.
Vezi păstrarea în paragină a stațiunilor din administrarea Primăriei Mangalia – strada Gala Galaction nu are trotuare decente, deși hoteluri au apărut și la intrarea în stațiunea Jupiter.
A trebuit să vin eu 7 ani la rând în Jupiter, să fac o sesizare în această privință, că autoritățile care în urmă cu câțiva ani lăudau inițiativele de promovare ale stațiunilor din zona Mangalia sunt ocupate cu cu totul altceva.
Așa cum am spus și la început, publicul face un mix letal din ce spune presa și ce observă la fața locului (de ani buni!) și așa ții departe de litoralul românesc pe români. Se duc acum să-și cheltuie cei 620 de euro pe care l-i bagă statistica în buzunar, lună de lună, pe la bulgari sau pe la greci.
În rest, rămâne cum am stabilit: haos urbanistic peste tot.
Din punctul meu de vedere, primele luate în colimator de presă ar trebui să fie autoritățile (administrațiile publice și ministerul de resort) și abia apoi operatorii economici. Recunosc că am o problemă cu asta. Nu ai cum tu, ca turist, să vii o dată pe an pe litoral și, în loc să te bucuri de timpul tău liber, trebuie să stai să faci sesizări pentru că nu există trotuare decente în stațiune, pentru că conductele de drenaj (din Lacul Neptun II) ce dau în mare sunt sparte și plaja s-a surpat aici, pentru că pe lacul din stațiune zac leșuri de păsări sau pentru că, pentru a afla mai multe despre o mică rezervație de stejari, trebuie să cauți info prin surse neoficiale și nu găsești informația la fața locului. E la fel de greu ca, odată marcate stațiile de microbuze/autobuze, să pui pe stâlpi și panouri informative cu programul și ruta operatorilor care trec pe acolo. Și astea sunt doar observațiile de anul ăsta.
Dar operatorii economici ce (nu) fac pentru a-i reține de turiști?
Nici cu operatorii economici nu mi-e rușine. Odată ce ai construit în zonă, cred că vrei să-ți vină și turiști la hotel, așa că ce te costă dacă ceri să-ți facă primăria trotuare până în buza proprietății? Sau să ceri să amenajeze căile de acces către plajă sau să astupe gropile de pe strada pe care te situezi?
Dacă ești deja un operator de servicii cu ani de existență în spate, cu atât mai mult. Ai la dispoziție date pe baza cărora să-ți fondezi cererile (fluxuri de turiști etc.). Știu, le raportezi către minister și aștepți să ia ministerul decizii la nivel local. Nu știu cu ce ochi să râd!