Bucureștiul s-a mai integrat o idee în Europa, odată cu introducerea biletului unic de călătorie, care acoperă inclusiv călătoria cu trenul metropolitan ce leagă Aeroportul Internațional Henri Coandă de rețeaua de transport urban a Bucureștiului.
Astfel, din februarie 2021, transportul feroviar către și de la Aeroportul Internațional Henri Coandă este integrat cu mijloacele de transport ale STB și cu metroul. Proiectul a fost implementat ca parteneriat între Consiliul Județean Ilfov și ADITPBI.
Transport feroviar către Aeroportul Otopeni integrat cu transportul din București
De oriunde ai veni din București, cu tramvaiul, troleibuzul, autobuzul sau metroul, de la Gara de Nord poți lua trenurile către aeroport la intervale de 40 de minute. Acestea circulă non-stop, iar cursele sunt operate de CFR Călători și Transferoviar Călători. 20 și ceva de minute durează călătoria până la Aeroportul Otopeni.
CITEȘTE ȘI: Mersul Trenurilor, conținut de la toți operatorii feroviari din România
Până în decembrie 2020, trenurile pentru aeroport aveau oprirea într-o haltă din Otopeni și transferul era continuat cu autobuzele până la aeroport. Odată cu inaugurarea liniei de tren până la Aeroportul Otopeni, trenul are linie dedicată până la Terminalul Sosiri, cu mențiunea că spre aeroport s-a făcut o străpungere cu linie unică.
Acest lucru se traduce, probabil, în supra-aglomerarea străpungerii și o gestiune anevoioasă a acestei porțiuni de linii în cazul în care vor exista la un moment dat conexiuni și cu restul orașelor ce trimit călători spre aeroport sau spre care merg cei ce ajung pe Otopeni, precum Brașov, Ploiești, Urziceni, Brăila și Galați. Dar, hei, sunt sisteme informatice pentru asta!
În 2022, în medie, puțin peste 58.000 de călători au călătorit lunar cu trenul spre și de la aeroport. 2021 nu este de luat în calcul, având în vedere situația pandemică. Mulți au tras concluzii pripite din această cauză în ceea ce privește eficiența acestei conexiuni feroviare.
Park & Ride la Gara de Nord pentru cei ce merg cu trenul la aeroport?
Aud ceva de Park & Ride la Gara de Nord? Unde mai exact? În locul Parcului Gării? Sub parc? Să mute Gara de Nord mai spre nord, cum voia Diamandache și clica lui de rechini imobiliari?
Personal, deși nu sunt eu specialist, aș putea spune că singura zonă din apropiere care se pretează pentru un Park & Ride este zona de lângă Gara Basarab, din jurul Străzii Orhideelor, în care se regăsesc o serie de depozite și Autogara Mementobus. Demolările sunt ușor de făcut, nu pare să existe infrastructură critică pe acolo. Bineînțeles, trenul de aeroport ar trebui să mai facă o oprire în Gara Basarab. Logica îmi spune că mai degrabă te cari cu bagaje până la un Park & Fly din apropierea aeroportului, în condițiile în care ai transfer spre parcare asigurat, decât să te cari cu ele pe tren, apoi prin gară, spre Park & Ride.
Dacă tot insiști pe ideea de Park & Ride în zona Gării de Nord, părerea mea e că e mai eficient să mergi cu mașina până la aeroport și să parchezi într-una din parcările pe termen lung din jurul aeroportului.
Abonamente metropolitane integrate pentru călătorii ce vor să ajungă la Aeroportul Otopeni
Poți opta pentru mai multe variante de abonament, în funcție de nevoile tale specifice pentru transportul urban din București. Acestea sunt abonamentele metropolitane integrate pentru transportul de suprafață, metrou și tren Gara de Nord – Aeroportul Otopeni și se emit pentru 24 și 72 de ore sub forma Cardului Turist, dar și pentru 1 lună, 6 luni sau un an.
Abonamentele integrate pentru 1, 6 și 12 luni se emit în următoarele formate:
- STB + Metrou + Tren
- STB + Tren
- Metrou + Tren
Cardurile Turist pot fi achiziționate de la casele de bilete ale STB SA, Metrorex SA, CFR Călători SA și Transferoviar Călători SRL.
Abonamentele metropolitane integrate vor putea fi folosite și pe viitoarele linii metropolitane din zona București – Ilfov, spre Scroviștea, Brănești, Snagov, Grădiștea, Tânganu (Cernica), Vidra, Domeștii de Sus și Săbăreni. Liniile acestea de tren metropolitan în Zona București – Ilfov sunt în stadiul de proiect.
CITEȘTE ȘI: 2 proiecte îndrăzneţe pentru Bucureşti
Alternative pentru transportul la Aeroportul Otopeni
Dacă cadența de 40 de minute și durata de 20 de minute a cursei până la aeroport nu-ți acoperă așteptările în ceea ce privește garanția că ajungi la timp pentru a nu pierde zborul, ai la dispoziție în continuare mijloacele alternative de transport către și de la aeroport: liniile express, serviciile de ridesharing și taxiurile.
CITEȘTE ȘI: Închiriere autocare pentru curse turistice și ocazionale în țară sau extern. Ofertă Carpatia Tour
Transport feroviar metropolitan către Mogoșoaia
Dacă trenul de aeroport ți se pare o idee neinspirată ca investiție pentru ceea ce ar fi trebuit să rezolve, te poți împăca cu gândul că măcar poți merge cu trenul să vizitezi Parcul și Palatul Mogoșoaia #cutrenul, recent fiind inaugurată în Mogoșoaia o punte de oprire, Parc Mogoșoaia. Sau măcar să te mulțumească faptul că pe linia spre aeroport se vor testa trenurile pe hidrogen ce fac parte din reforma feroviară.
Am folosit conexiunea feroviară în vara lui 2021, am mers cu un automotor cu 2 vagoane de la Transferoviar Călători, am plătit în tren fără suprataxă, cu cardul. CFR-ul are inclusiv automate de bilete în terminal. Poți cumpăra bilete până la plecarea trenului din stație.
Dacă ești genul care planifică din timp, ai la dispoziție aplicația mobilă CFR Călători și site-ul Transferoviar Călători.