Tură MTB pe bucla de NE: Pădurea Cernica – Ruta 10 Pantelimon – Pădurea Cernica

Traseu MTB Ruta 10 Pantelimon

Inaugurat cu ocazia Zilelor Orașului Pantelimon, la final de iulie 2022, traseul de agrement Ruta 10 Pantelimon e un traseu de bicicletă amenajat în Pădurea Pustincul, deschis bicicliștilor cu orice nivel de pregătire.

Zic eu că a venit ca o gură de aer într-o comunitate sufocată de ambiguitatea articolului 54 din Codul Silvic, varianta de după septembrie 2020, care permite și nu prea accesul bicicliștilor în pădurile proprietate publică.

Îi spune Ruta 10 Pantelimon pentru că are o distanță de 10 km și străbate partea de sud-est a Pădurii Pustnicu, de pe raza orașului Pantelimon. Traseul se desfășoară atât prin pădure, cât și pe malul Lacului Pasărea. Punctul de start este Casa Pustnicu, unde este și o parcare de vreo 200 de locuri, în caz că vrei să vii până aici cu mașina.

Segmentul Metrou Pantelimon – Pădurea Pustnicu

Împreună cu alți 2 entuziaști de plimbat pe bicicletă, am zis să vedem și noi despre ce este vorba. La 2 săptămânii distanță de la inaugurare, ne-am dat întâlnire la metrou Pantelimon, iar de aici am pedalat spre nordul Lacului Pantelimon, apoi pe șoseaua Cernica.

În dreptul Mănăstirii Cernica ne-am uitat lung și la pancarte și unul la altul, am interpretat articolul 54 din codul silvic în favoarea noastră și am făcut stânga prin Pădurea Cernica. Am mers pe forestierul dinspre marginea de est a pădurii, am trecut pe lângă Lacul Magic din pădure și am continuat până am dat în Bulevardul Biruinței, fermecați de ideea că vom ajunge pe un traseu unde putem pedala fără teama că e posibil să ne amenințe cu pușca vreun pădurar.

Lacul Magic din Pădurea Cernica

La ieșirea din Pădurea Cernica dinspre Bulevardul Biruinței am făcut stânga și apoi dreapta după câteva sute de metri, spre Pădurea Pustincu. Speram noi ca, odată trecuți de calea ferată, să putem face stânga pe un forestier ce apărea pe hărțile satelitare, în ideea de a ne bucura mai mult de pădure. Nu a fost să fie, cei de la ocolul silvic își organizaseră fix pe drum o gospodărie cu stupi și alte acareturi.

Am pedalat mai departe până la următorul forestier ce intersecta perpendicular DJ 301B, am făcut stânga și ne-am bucurat preț de câteva zeci de minute de glasul pădurii și peisajul aproape tomnatic. Am făcut, practic, un U prin pădure și am ieșit tot în DJ 301B, printr-o zonă de exploatare forestieră, fix în apropierea traseului pe care îl vizam. Lucru pe care aveam să îl aflăm mai târziu.

Ruta 10 Pantelimon

Ne-am continuat drumul până la podul peste Râul Pasărea, înainte de Cozieni, iar de aici am sărit parapetul de pe marginea șoselei și am intrat direct pe traseu. În sens invers. Și-am căscat gura la râu și la malurile sale acaparate de vile și mai balcanice și mai mediteraneene.

Și-am pedalat fără stresul că suntem vânat în mișcare, până un domn ce se plimba agale pe bicicletă ne-a atras atenția că suntem pe invers. Pe inversul traseului, evident. Și ne-am ambiționat să rămânem așa până la Casa Pustnicu.

În capătul estic al traseului, am făcut o urcare de vreo câțiva zeci de metri, ce ne-au făcut încheieturile să tremure și lanțurile să trosnească. Deh, biciclete de buget, schimbătoare de viteze și deraioare spate pe măsură!

Descriere Ruta 10 Pantelimon fără figuri de stil

Hartă traseu Ruta 10 Pantelimon

La Casa Pustnicu, am făcut calea întoarsă pe sensul corect de parcurs al traseului. Traseul urmează în mare drumuri forestiere și cărări deja bătute.

Doar în două locuri se observă faptul că s-au făcut intervenții mecanizate, mai exact în extremitățile traseului (spre podul peste Râul Pasărea, înainte de Cozieni, la vest, și spre digul peste Râul Pasărea, la est).

În dreptul podului peste Râul Pasărea de la Cozieni, traseul se desprinde de malul râului, spre stânga, și întră în pădure pe drum forestier, ce merge pentru aproximativ 1 km, 1 km și ceva în paralel cu secțiunea de pe malul râului, ca mai apoi să facă dreapta prin inima pădurii (km 4 al traseului).

Este pitoresc până te intersectezi cu zonele de exploatare forestieră (km 5 al traseului). Ce să-i faci, economia trebuie să meargă, pădurile trebuie să fie exploatate. E barbar, dar asta e realitatea.

După încă 1 km, traseul se continuă spre dreapta, pe un forestier activ ce dă în DJ 301B (km 6 al traseului), fix în punctul în care am ieșit după ce am explorat partea estică a Pădurii Pustnicu.

Nu se termină aici, căci înainte de bariera dinspre drumul județean face stânga pe un forestier mai îngust ce șerpuiește printre copaci și se apropie de magistrala feroviară, ce face legătura cu litoralul (Magistrala 800). Într-un final, acest forestier se intersectează cu forestierul ce dă spre dreapta în Bulevardul Biruninței (DJ 503) și spre stânga spre Casa Pustnicu.

Dificultate traseu Ruta 10 Pantelimon

Traseul este potrivit pentru toate categoriile de cicliști, atât timp cât este făcut în sensul corect :D. Bine, excepție pot fi considerate coborârea de la km 2 și urcarea de la km 3, ce definesc segmentul nord-estic al traseului. Posibil să ți se pară scurt, dar îl poți parcurge de mai mult ori sau îl poți lega de traseul standard de la Ziua B, ediția 2023, ceea ce am făcut și noi.

Autoritățile spuneau la momentul lansării că Ruta 10 Pantelimon se va continua cu trasee amenajate în Pădurea Cernica și Tânganu, pe o distanță de 55 km. Până în prezent nu s-a anunțat nimic oficial în această privință, dar în 2023 traseul Ziua B a fost marcat cu marcaje permanente pe copaci (cercuri pline portocalii).

Cum ajungi pe traseul Ruta 10 Pantelimon, în Pădurea Pustnicu

În cazul în care vrei să te rezumi strict la Ruta 10 Pantelimon, poți ajunge aici:

  • Fie pe bicicletă de la stația de metrou Pantelimon prin Orașul Pantelimon pe DJ 503. Eu, unul, nu recomand acest traseu decât dacă ești regele pe două roți al asfaltului și ai mâncat cu polonicul când erai mic.
  • Fie cu trenul pe traseul București Obor – halta Brănești Sat, ruta București – Fetești operată de Transferoviar Călatori; trenurile au facilități pentru transportul bicicletelor, plecare zilnică din București Nord la 07:31 (sau București Băneasa de la 07:41), durata ~ 40 min., întoarcere spre București la 15:40 din halta Brănești Sat.
  • Fie cu bicicleta pe mașina mașina personală 🙂 până în parcarea de la Casa Pustnicu.

Segmentul Casa Pustnicu – Malul Lacului Pasărea/Brănești II – Pădurea Cernica

Ca să ieșim în Bulevardul Biruninței (DJ 503), am urmat drumul asfaltat ce iese la Halta Brănești Sat, drum ce altfel permite și accesul spre Casa Pustnicu. Odată ajunși în DJ 503, am făcut stânga spre Brănești și am continuat pe lângă Parcul Dendrologic, unde s-au pus bazele primei facultăți de silvicultură din țară. Oaza forestieră încântă ochiul cu peisajul format din balta și pâlcul de molizi sau chiparoși de baltă, nu sunt sigur ce sunt exact, generic i-ai cataloga ca brazi.

La primul giratoriu am făuct dreapta pe DJ 100, iar după o scurtă pauză de revigorare la un magazin sătesc, ne-am continuat drumul până la calea ferată, am traversat-o apoi făcut dreapta pe Strada Mărășești.

Strada Mărășești merge în paralel cu calea ferată și se termină într-un șanț colector, pe care dacă îl urmezi ajungi deasupra barajului ce permite Râului Pasărea să comunice cu Lacul Pasărea și Brănești. De aici am intrat pe segmentul de est al traseului standard al competiției de MTB Ziua B 2023, nu înainte de a căsca gura la albia parțial secată a râului.

Cum era deja trecut de amiază și soarele se ridicase pe cer, am resimțit, mai ales în zonele dense, umiditatea ce persista în aer. Dar nu cât să ne dovedească și să sfârșim cu limba scoasă precum câinii la umbra vreunui stejar bătrân.

Single track-ul merge în paralel cu malul lacului, lucru ce îți permite să te oprești din când în când să admiri peisajul.

La Malu’ Surpat din Peninsula Lac Brănești II

Lucrurile au devenit palpitante în momentul în care a trebuie să ne abatem de la traseul Ziua B în zona peninsulei din zona bălții Brănești II, din cauza unei haite de câini aciuate pe lângă o construcție în pădure. Soluția a fost să pedalăm tot pe single track-ul ce mergea în paralel cu malul lacului, fără să știm că porțiuni serioase din mal s-au surpat și single track-ul a devenit impracticabil.

Cu toate acestea ne-am descurcat excelent, pentru că pe lângă faptul că suntem bicicliști suntem și exploratori de ocazie și suntem pregătiți pentru sărituri, push bike, carry bike și alte acțiuni menite să ne scoată din încurcături.

Atenție la intrarea pe această secțiune de single track, căci pe vreo câteva sute de metri cărarea e presărată la propriu cu cioturi de arbuști. Dacă n-ai cauciucuri de firmă, eu nici n-aș pedala pe aici, ți-ar spune băieții ăia de se dau pe biciclete de brand de 2-3 salarii de IT-st.

Pentru buna lor informare am răzbit cu toate tipurile de biciclete low-cost și entry level, biciclete pe care le-am folosit și pentru alte ture.

Am trecut pe lista de am făcut-o și pe asta și single track-ul acesta periculos și am revenit în traseul Ziua B. Revenirea în traseu a fost marcată de o apariție neașteptată a unei căprioare, care ne-a fixat preț de câteva minute, după care a zbughit-o în inima pădurii.

CITEȘTE ȘI: Tură MTB în Pădurea Pantelimon-Cernica

Am fi vrut să ne mai bucurăm de pădure, dar poteca pe care o vizam era blocată de arbuști căzuți la pământ, așa că am luat-o pe forestierul ce ne-a scos către Cantonul Silvic Cernica.

Garaju lu’ Sex Machine și Zidul Berlin din Cernica

După o pauză bine meritată la umbra unui gard de beton vis-a-vis de garajul dealear-ului de mașini din sat, nu departe de Zidul Berlin din Cernica, am făcut cale întoarsă spre cartierul Pantelimon.

Bucla de NE, varianta preponderent off-road, este un traseu MTB ușor spre mediu ca și dificultate din următoarele motive:

  • până ajungi la Pădurea Cernica pedalezi pe un drum județean ce face legătura între București și orașul-dormitor, pardon, satelit Cernica;
  • presupune o traversare a Centurii București printr-un loc neamenajat pentru asta;
  • dacă te avânți ca noi, prin toate hăurile, trebuie să faci ceva push-bike;
  • 70% din traseu este neamenajat, iar accesul în pădure este interzis.

INFO LEGALE DESPRE ACCESUL CU BICICLETA ÎN PĂDURE

Conform Codului Silvic actualizat în septembrie 2020, articolul 54:

(1) Accesul public pedestru în pădure este permis pe răspunderea celui care intră în pădure numai în zone amenajate, pe trasee și poteci marcate în acest sens, pe drumurile forestiere și în pădurile cu funcții de protecție, predominant sociale.

(1^1) Accesul public cu bicicleta în pădure este permis numai pe drumurile forestiere, pe potecile și pe traseele amenajate, pe răspunderea celui care intră în pădure și cu respectarea condițiilor stabilite de administratorul fondului forestier/proprietar, după caz.

Din experiența proprie, vă spun că majoritatea direcțiilor silvice ale Romsilva nu știu să răspundă solicitărilor de acces în pădure, repetând pur și simplu articolele de lege, fără o interpretare clară pe înțelesul cetățeanului. La solicitarea mea, cei de la Direcția Silvică Ilfov fix asta mi-au răspuns, fără un răspuns clar de Da, puteți intra cu bicicleta în pădure sau Nu, accesul nu este permis.

Din documentarea mea, Pădurea Cernica găzduiește păsăret și alte animale care au nevoie de perioade de împerechere, iar când acestea nu se aplică, e sezon de vântătoare. Mai tot anul.

Așadar, intri în pădure pe proprie răspundere!

Cîteva sfaturi înainte de a face acest traseu:

  • Indiferent de anotip, asigură-te că te hidratezi corespunzător;
  • Dacă pedalezi echipat de primăvară târzie-vară-toamnă, folosește spray anti-insecte;
  • Nu stresa animalele sălbatice din pădure;
  • Fii atent la ceilalți bicicliști, în special la profesionali, sunt singurii ofticați că nu au toate potecile doar pentru ei.

Traseu: traseul pe bikemap.net | traseul parcurs pe Strava

Echipamentul pentru această tură: MTB Devron Riddle M3.7 | Canyon Wasabi | OnePlus 5T

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Article

Kit esențial pentru gătit în camping

Related Posts
Total
0
Share