Nu, nu e vorba de vreun joc de strategie economică aplicată în mediul rural, ci un proiect implementat de Fundaţia Naţională a Tinerilor Manageri. Proiectul are ca scop “dezvoltarea cunoştintelor, abilităţilor şi comportamentului antreprenorial şi managerial modern pentru mici sau viitori întreprinzători din mediul rural” (via wall-street.ro).
Acum vreo 4 ani, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a avut o încercare de a extinde piaţa virtuală în mediul rural, prin proiectul EcosatRom, proiect care s-a finalizat doar cu o platformă de tranzacţionare pentru produse agrare, platformă care nu ştiu cât de folosită a fost sau este la momentul actual printre sătenii din Dolhasca şi Ciocăneşti.
Proiectul Raral-Manager vizează, în special, tinerii întorşi de la muncă din străinătate, presupunându-se că aceştia au furat ceva “meserie” şi vor să îşi deschidă afaceri asemănătoare în satul de baştină. Fundaţia mai sus amintită doreşte să îi instruiască pe aceştia şi pe toţi cei ce doresc să iniţieze o afacere prin intermediul unei platforme de e-learning, singura condiţie fiind aceea ca cei ce optează pentru acest program să fie absolvenţi de minim şcoală profesională sau liceu.
Acum, dacă luăm în calcul rata de abandon şcolar în mediul rural, ne mai orientăm şi după gradul de promovabilitate în acelaşi mediul, posibil să ajungem la concluzia că acest proiect este sortit eşecului. Unde mai punem şi faptul că mulţi dintre ei nu sunt familiarizaţi cu lucrul cu calculatorul.
În anul şcolar 2005-2006, 22% dintre elevii din mediul rural au abandonat şcoala, iar rata de promovabilitate în învăţământul gimnazial a fost de 43.2%. (sursa) Doar 1/3 din cei care termină gimnaziul îşi continuă studiile la liceul (sursa) şi asta o fac la oraş, de unde o parte din ei puţin probabil să revină, munca la oraş şi câştigurile mai atractive ţinându-i departe de satul natal. Chiar întorşi în satul natal, mulţi preferă munca cu ziua, banul “în mână” oferindu-le o oarecare siguranţă a zilei de mâine. Şi, totuşi, parcă se vede undeva o luminiţă …
La nivel naţional, în anul şcolar 2007-2008, doar 60% dintre elevii de la şcolile profesionale au absolvit. (sursa)
Dintre cei plecaţi la muncă în străinătate, cei ce revin în ţară şi îşi deschid afaceri merg pe modelul intuitiv şi nicidecum nu vor urma un model managerial învăţat la cursuri de specializare.