Pentru că multe oraşe ale României beneficiază de o vizibilitate mult mai bună pe hărţile Google (din punct de vedere a trasării străzilor), web antreprenorii se pot orienta mai mult spre aplicaţii de tip GIS ce oferă utilizatorilor diferite informaţii de orientare, cum ar fi indicii de orientare pe traseele mijloacelor de transport în comun sau dispunerea obiectivelor turistice într-o arie de dinainte stabilită.
La fel ca şi RATB Navigator şi planificatorul de rută al RATB, transporturban.ro este un alt serviciu web ce pune le dispoziţia utilizatorilor facilităţi de planificare a rutelor, atât pentru mijloacele de transport de suprafaţă, cât şi pentru liniile de metrou.
Exceptând planificatorul de rută al RATB, RATB Navigator şi transporturban.ro oferă aceleaşi facilităţi: căutarea direct pe hartă a punctelor de plecare şi sosire sau alegerea acestora din lista străzilor sau obiectivelor (în cazul RATB Navigator, lista cu sugestiile de străzi/obiective nu este vizibilă în FireFox 3.6.13 în momentul în care se completează câmpurile de căutare), afişarea rutelor şi staţiilor pe hartă şi scurte indicaţii în cazul în care se schimbă mijloacele de trasport în comun, precum şi multiple variante de trasee.
Spre deosebire de planificatorul de rută de la RATB Navigator ce poate afişa rutele calculate atât pe Google Maps (vedere din satelit), cât şi pe Yahoo!Maps, cel de la transporturban.ro afişează rutele numai pe Google Maps (detaliu la nivel de stradă). Probabil varianta de Yahoo!Maps a RATB Navigator se justifica la nivel de detaliu al străzilor la momentul în care serviciu de mapare a străzilor în Google Maps era slab dezvoltat. La momentul actual, nu îl mai văd ca pe un avantaj competitiv, având în vedere noile schimbări în cadrul Google Maps.
Un plus al afişării traseelor în cadrul planificatorului de pe transporturban.ro este acela al afişării traseului pe hartă în paralel cu variantele de traseu şi explicaţiile aferente acestor, pe când RATB Navigator permite afişarea pe hartă abia după calcularea rutei, într-o fereastră separată. Daţi click pe imaginile de mai jos pentru detalii. Un plus pentru RATB Navigator îl consituie afişarea în km a distanţei parcurse şi timpul mediu de aşteptare (durata de parcurgere a trseului în condiţii de trafic normale?).
Legat de acest ultim aspect, ar fi interesant de văzut în ambele cazuri un calcul al timpului de parcurgere al unui traseu în condiţii meteo nefavorabile (ploaie, ninsoare, ceaţă – nu putem ignora faptul că în aceste condiţii nu ne putem bucura de un trafic normal), precum şi în funcţie de ambuteiajele de pe rutele stabilite (informaţiile ar putea fi luate din sistemul de management al traficului pentru mijloacele de transport în comun sau prin identificarea mesajelor Twitter ce conţin anumite hashtag-uri şi sunt asociate cu coordonate de localizare geografică – vezi info aici) .
Un minus în cazul RATB Navigator este faptul că, în momentul selectării punctului de plecare/sosire, trebuie să ştii ce mijloc de transport vei folosi (eg. autobuzul 331 sau 133 în condiţiile în care pe acea stradă/lângă acel obiectiv ai variante multiple de transport), un criteriu ce va fi luat în calcul la stabilirea rutei, pe când planificatorul de rută al transporturban.ro va alege cea mai apropiată staţie de strada/obiectivul indicat în funcţie de mijlocul de transport ales (autobuz, troleibuz etc.).
În privinţa versiunilor mobile ale serviciilor de care am amintit mai sus doar RATB Navigator este accesibil, transporturban.ro urmând a lansa o versiune mobilă a planificatorului în viitorul apropiat.
Pe final, dacă ne legăm strict de numele serviciului, putem deduce că transporturban.ro ar putea acoperi în viitor trasee ale mijloacelor publice de transport şi din alte oraşe ale ţării.
Voi mai ştiţi alte servicii de planficare rută pentru mijloacele de transport în comun?
transporturban.ro [via refresh.ro]