Skip to main content

Cum s-a văzut fenomenul Black Friday în rândul agențiilor de turism?

Cu siguranță cei interesați de fenomenul Black Friday sunt cu ochii pe comunicatele de presă emise de magazinele participante pentru a vedea care a fost numărul de comenzi, ce încasări au avut în ziua respectivă etc.
Majoritatea magazinelor participante au declarat pentru ziua de vineri, 23 noiembrie 2012, vânzări de două ori mai mult decât într-o zi obișnuită.
Din păcate, pe turism nu s-au făcut niciun fel de declarații, deși participarea a cel puțin unei agenții de turism, Mareea, a fost destul de mediatizată.

Lista agențiilor de turism care au luat parte la Black Friday
Plecând de la această premisă, am zis să umplu acest gol și am încropit un sondaj specific pentru a vedea cum s-au comportat agențiile de turism înainte și în timpul zilei de vineri. Comportamentul agențiilor de turism în online cu ocazia Black Friday a fost numele sondajului și a fost trimis via Facebook unui număr de 20 de agenții de turism* pe care eu le-am identificat ca participante la Black Friday.
NOTĂ! Sondajul este încă deschis, iar lista agențiilor de turism nu este nicidecum una completă.
Pe lângă cele 20 de agenții de turism am identificat și o firmă ce se ocupă cu administrarea unui catalog online cu unități de cazare, SC Shop Online Developement SRL, firmă ce administrează turo.ro, și o companie aeriană, Carpatair.
De ce am ales Facebook pentru trimiterea formularului? Pentru că sunt interesat de nivelul de implicare al agențiilor în social media și am vrut să văd cât de bine este urmărit acest mediu de comunicare.

Ce am urmărit prin sondaj?

Am vrut să văd dacă agențiile de turism au investit bani în promovarea reducerilor de Black Friday, cum s-au comportat pe canalele pe care le-au vizat pentru promovare, cum au funcționat platformele prin care au preluat comenzile, ce instrumente de plată au fost folosite de către clienți pentru achiziționarea pachetelor turistice etc.

Pachete turistice promovate și reduceri acordate

Majoritatea agențiilor de turism au participat la Black Friday pentru a promova pachete:

  • last minute pentru luna decembrie fie în destinații specifice anotimpului, fie în destinații exotice;
  • pachete early booking pentru destinațiile de litoral 2013;
  • pachete turistice pentru destinații de Crăciun și Anul Nou;
  • noi destinații din portofoliul agenției.
De asemenea, cred că într-o oarecare măsură au luat parte la acest eveniment și pentru promovarea brandului (nu e o certitudine pentru că participanții la sondaj nu au fost în număr foarte mare).
Ofertele cu reduceri au fost valabile fie doar în ziua de 23 noiembrie, fie din 23 până în 25 noiembrie, fie din 23 până în 30 noiembrie (pe tripdeals.ro, black week).
Reducerile acordate s-au încadrat între 10% (Eturia) și 70% (Perfect Tour) din valoarea inițială a pachetelor de servicii turistice puse la bătaie cu ocazia Black Friday.
Renunțarea clienților la pachetele achiziţionate ar fi atras după sine reţinerea a 100% din valoarea pachetelor.

Ce tipuri de agenții au luat parte la Black Friday?

În ceea ce privește clasificarea firmelor, agențiile de turism participante au în spate, în general, firme mici și mijlocii, dar cele mai vizibile din ele sunt administrate de firme mari.
Una dintre agenții este administrată chiar de o microîntreprindere.
95% dintre agenții funcționează în regim de business click and mortar (toate beneficiază de un sit de desfacere prin intermediul căruia se pot plasa cereri de ofertă), iar 5% exclusiv online (HotelDeals Consulting opereză exclusiv online prin două situri de desfacere, hoteldeals.ro și tripdeals.ro, ambele participante la Black Friday).

Unici, canale de promovare, preluare comenzi, plăți online

Top Agenții de Turism, 23 noiembrie 2012, trafic.ro

Din punct de vedere trafic, 4 din cele 19 situri de agenții de turism se regăsesc pe primele 5 poziții ale trafic.ro, secțiunea agenții de turism, serviciu preferat de 60% dintre agențiile de turism (luate în calcul pentru sondaj) pentru monitorizarea traficului. Poziționarea celor 4 situri de agenție denotă faptul că acestea investesc în promovarea cu Google AdWords și alte modalități de promovare online.

Perfect Tour

Un caz atipic este cel al Perfect Tour, care a investit undeva între 4000 și 5000 EUR în promovarea online (Google AdWords, Facebook Ads etc.) dar și offline, la un loc. Deși situl agenției a beneficiat de secțiune dedicată evenimentului Black Friday, cel mai mare număr de solicitări pentru ofertele de Black Friday a fost făcut în sediul agenției.
Actualizare: Numărul vizitatorilor unici pe sit în ziua în cauză a fost chiar în scădere față de ziua de 22 noiembrie, când s-a înregistrat un record de trafic – 5.662 vizitatori unici -, această zi coincizând cu ziua când ofertele au fost publicate pe situl agenției.
Aceeași scădere a numărului de vizitatori unici s-a observat și pe situl besttourism.ro.

Mareea

Cele mai spectaculoase creșteri, dublu față de medie, le-au avut siturile mareea.ro și eturia.ro. În cazul mareea.ro creșterea este justificată de promovarea premergătoare zilei de vineri, 23 noiembrie 2012. Sunt curios dacă aceeași creștere s-a văzut și în numărul de rezervări în sistemul propriu de rezervare MAREEA Online.

Eturia

Un alt caz atipic l-am observat în cazul Eturia. Conform sondajului, deși promovarea s-a făcut în online prin Google AdWords, Facebook Events, Twitter și newsletter, pentru acest aspect alocându-se până în 500 EUR, cele mai multe solicitări s-au făcut prin telefon, iar cea mai frecventă metodă de plată a fost plata online cu cardul bancar. Asta în condițiile în care agenția nu are implementată o soluție de procesare a plăților cu cardul online pe sit. Sau poate că în momentul în care clientul a fost mulţumit cu oferta pe care a solicitat-o, i s-a transmis un link personalizat către platforma procesatorului de plăţi online.
Actualizare din 01.12.2012. Reprezentanții agenției au confirmat că a fost vorba de o eroare în completarea sondajului în ceea ce privește cea mai frecventă modalitate de plată, varianta corectă fiind transfer bancar.

Altours

Altours, agenţie specializată şi pe pachete turistice Bulgaria prin vacanteinbulgaria.ro, nu a înregistrat vreo creştere a numărului de vizitatori unici, deşi a oferit reduceri de 35% la achiziţionarea online a unui sejur în Albena. Fie intervalul în care s-a desfăşurat promoţia nu a fost unul potrivit (17.00, 23 noiembrie – 8.00, 24 niembrie) pentru consumatorii de servicii turistice online, aceştia considerând că nu vor avea parte de suport, fie Albena nu mai e la modă, fiind înlocuită de city-break-uri în Vest.

Intertur

Nu avem date de trafic pentru Intertur, dar am remarcat un aspect interesant. Pentru achiziționarea ofertelor turistice de Black Friday echipa recomandă plata acestora într-un interval anume fie prin transfer bancar, fie în agenție, fie online. Analizând acest îndemn, ajungem la următoarele dileme:

  • dacă nu există implementată o soluție de procesare a plăților online în sit, de ce se formulează astfel de îndemnuri?
  • dacă există posibilitatea de a plăti prin internet banking, de ce nu există pe sit un număr de cont unde pot fi virați banii?
  • dacă există un parteneriat cu un procesator de carduri, de ce nu este anunțat faptul (lucru valabil pentru oricare din cele două situații de mai sus) că în momentul în care agenția va contacta clientul, acesta va primi un link către situl procesatorului pentru a putea efectual plata?

Am și răspuns pentru toate dilemele de mai sus, dar cum este copypaste, mă abțin.
Generalizând, multe din agenţiile mici folosesc siturile doar ca şi cataloage online, nepunând la dispoziţia clienţilor mici ghiduri despre cum să aleagă pachetul de servicii turistice pregătit, cum să plătească, cum vor intra în posesia voucherelor de călătorie etc.

HotelDeals Consulting

De asemenea, una dintre agențiile de turism identificate gestionează 2 situri de … oferte turistice, ambele dezvoltate pe platforme de e-commerce genstionate de către cei de ContentSpeed. Conform sondajului, hoteldeals.ro a înregistrat un trafic încadrat între 2001 și 4000 de unici, lucru care a cauzat probleme cu hostingul sitului, dar care a generat un număr mare de solicitări a ofertelor turistice via formularul de comandă. Cum agenția activează exclusiv online, beneficiind de vizibilitate în social media, costurile de promovare au fost destul de mici, compania investind în Facebook Ads și Google AdWords.

Charisma Tour

Dintr-un articol de pe gandul.info, aflăm că  Charisma Tour a ales să promoveze numai prin intermediul newsletter-ului un pachet turistic pentru un sejur de şapte zile în Bulgaria, modalitate de promovare adoptată și de Booktravel.
Cât despre traficul celorlalte situri de agenție, numărul vizitatorilor unici a fost fie constant, fie a înregistrat mici creșteri, în principiu fluctuând în intervalul 90 – 400 de unici.

Ce sume au încasat agențiile de turism de pe urma ofertelor de Black Friday?

Vă spun din start că intrăm într-o zonă sensibilă, nu chiar așa de transparentă ca în cazul marilor retaileri online, așa că va fi destul de săracă în informații.
Legat de situri hoteldeals.ro şi tripdeals.ro, nu ne rămâne decât să urmărim situl furnizorului soluţiei de e-commerce, unde au început să fie postate deja infografice cu număr de vizite, volume de produse/servicii vândute sau încasări.
Din agențiile de turism care au luat parte până acum la sondaj, doar una singură a declarat încasări între 30.001 și 40.000 EUR, și anume Perfect Tour.
În ceea ce privește paravion.ro, care a avut pachete speciale în eMag Marketplace, nu ne rămâne decât să ne jucăm cu datele de la jumătatea zilei de 23 noiembrie (70 de pachete vândute și încasări în valoare de 162.900 RON ~ 34.000 EUR la cursul din acea zi, via nwradu.ro) și să umplem golurile cu detaliile furnizate de coordonatorul echipei care a trăit intens fenomentul. Eu estimez că încasările au depășit ușor 60.000 EUR.
 NOTĂ! Articolul va fi actualizat pe măsură ce noi date vor fi disponibile.
*Numărul agențiilor de turism și a celorlalte entități participante a fost centralizat din următoarele postări, dar și din research personal pe Google:

Petruș Lungu

În ultimii ani m-am plimbat ceva prin țară și prin afară, iar mai nou am înclinații spre cicloturism. De asemenea, practic la nivel de amator snowbording-ul și kiting-ul și încă mai fac față unor ture moderate de trekking. :)

0 thoughts to “Cum s-a văzut fenomenul Black Friday în rândul agențiilor de turism?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.