Deşi nu mi-am propus să acopăr şi partea ce nu include direct utilizatorul final, am să încerc o sinteză a implicaţiilor turismului electronic pentru turoperatori sau pentru cei ce administrează astfel de afaceri electronice (platforme de ticketing, site-uri de turism, reţele sociale nişate pe călătorii etc.)
O afacere electronică în sfera serviciilor turistice automatizează şi, în acelaşi timp, reduce timpul alocat pentru comenzi/rezervări, creşte numărul pieţelor de desfacere şi implicit eficienţa, reduce costurile şi pune în valoare competitivitatea. Nu în ultimul rând, permite agenţiilor şi turoperatorilor să afle comportamentul de consum/în ultilizarea serviciilor electronice pe care le pun la dispoziţia potenţialilor clienţi şi să-şi gestioneze în mod corespunzator resursele.
Administrarea unei astfel de afaceri electronice presupune reexaminarea în permanenţă a strategiile, a tehnicilor şi instrumentelor în pas cu tehnologiile moderne. Strategia unei afaceri electronice în turism înseamna acţiune continuă, în corelaţie cu stadiul de evoluţie al agenţiei de turism virtuale/site-ului de turism (lansare, consolidare, creştere, maturitate) şi cu mediul în care aceastea acţionează, adevărata provocare pentru companiile din turism fiind “reingineria organizării şi a proceselor de afaceri, astfel încâtproductivitatea să crească prin utilizarea internet-ului într-o piaţă concurenţială [1]”.
Un rol important în procesul de administrare al unei afaceri electronice în turism îl au sistemele informatice în management ca părţi distincte ale sistemului informaţional, ştiut fiind faptul că, în domeniul serviciilor, mai ales în sectorul turistic, sistemul informatic reuneşte peste 90% din totalitatea elementelor informaţionale. În prezent, desfăşurarea unei activităţi eficiente fără utilizarea unor astfel de sisteme este de neconceput, deşi mulţi administratori de unităţi de cazare sunt sceptici în ceea ce priveşte utilizarea unui sistem informatic de gestionare a locurilor de cazare pentru că nu înţeleg pe deplin noile modele de afaceri pe internet şi oportunităţile acestora.
Sistemele informatice, ca parte integrată a sistemului informaţional la nivelul companiei, cuprind atât fazele manuale cât şi cele automatizate ale culegerii şi înregistrării informaţiilor, analizei informaţiilor şi cele ale prelucrării informaţiilor.
Aceste sisteme informatice au la bază standarde XML sau SOAP care permit integrarea sistemelor de frontoffice cu cele de backoffice, baze de date şi site-uri web dinamice, servere de mail, platforme de comerţ electronic, sisteme de securitate şi sisteme integrate de management, iar în ulitmul timp tehnologii bazate pe realitatea virtuală, conexiuni la internet în reţele LAN sau WAN etc.
Plecând de la necesitatea menţinerii în pas cu tehnologia informaţiei, companiile din sectorul turistic trebuie să administreze site-urile/portalurile prin intermediul cărora îşi desfăşoară activitatea on-line, să îşi proiecteze şi să îşi implementeze sisteme informatice ce faciliteză desfăşurarea activităţii, toate acestea alcătuind platforma afacerii electronice.
Succesul unei afaceri electronice în turism presupune o nouă cultură managerială care presupune un mod diferit de abordare a demarării şi a administrării unei asemenea afaceri.
Pe de altă parte, marile companii active în industria turismului trebuie să înţeleagă, să asimileze şi să utilizeze metodele de promovare popularea în sfera turismului electronic pentru a se extinde pe noi pieţe, pentru a-şi îmbunătăţi eficienţa şi serviciile şi pentru a menţine o activitate profitabilă pe termen lung.
Marile companii din sfera serviciilor turistice au introdus utilizarea unor sisteme informatice dedicate anumitor activităţi specifice domeniului lor de activitate. Sunt întâlnite trei mai categorii de sisteme informatice ce deservesc serviciile turistice, după cum urmează: sisteme informatice tip front-office, sistemele informatice utilizate pentru rezervări turistice şi sisteme informatice ce folosesc internetul.
Despre aceste aspecte voi vorbi în postări viitoare. Pentru moment, îi ivit pe cei ce administrează afaceri electronice să expună aici problemele dar şi satisfacţiile generate de afacerile electronice în turism pe care le administrează.
Referinţe:
[1] Trandafir, I., A-M. Borozan, M. Ianculescu – Mai presus de cunostintele tehnice: de ce trebuie sa înveti cum se conduce eBUSINESS?, Revista Româna de Informatica si Automatica, vol. 12, nr. 4.
Nou pe blog: Implicaţiile turismului electronic pentru turoperatori: Deşi nu mi-am propus să acopăr şi partea ce n…
via uberVU
Acum ceva timp circula o vorba, ceva de genul “Secolul XXI va fi unul religios sau nu va fi deloc” (citez din memorie). Parerea mea este ca se potriveste perfect si pentru agentiile de turism: in urmatorii 5 ani prezenta si forta de vanzare pe internet va face diferenta. Agentiile de la colt de strada se vor injumatati in urmatorii 5 ani si vor disparea aproape complet in maxim 10 ani.
Îmi vine să râd când îmi aduc aminte că în 2006, la prezentarea lucrării de diplomă, eu estimam 3-4 ani până vom avea un turism electronic dezvoltat “ca la carte”.
Din păcate, s-a mers pe dezvoltarea comerţului electronic cu bunuri tangibile.
Comerţul electronic cu servicii, limitat de altfel, s-a evidenţiat abia în ultimii 2 ani.