Cei care citesc acest blog știu că sunt un cititor al revistei National Geographic Romania, ori de câte ori am avut ocazia amintind cumva acest lucru: fie anunțând o hartă bonus la numărul unei reviste, fie amintind în posturile de pe blog autorii (colaboratori NG) ai unor articole care mi-au plăcut, autori pe care i-am întâlnit în online și pe care îi urmăresc cu plăcere (ba chiar au existat cazuri în care am primit comentarii de la aceștia), fie îndemnând la calcule sofisticate în ceea ce privește cubul NG prin intermediul caruia s-a dorit a se atrage un semnal de alarmă împotriva încălzirii globale.
Lună de lună îmi cumpăr revista și o savurez din scoarță în scoarță, urmârind cu interes articolele dedicate faunei, florei, reliefului sau culturii/tradițiilor de pe cuprinsul României; și asta pentru că dovedește că fiecare colț de țară ascunde lucruri despre care nici măcar nu știam sau despre care am citit în treacăt, la nivel de titlu prin rețelele sociale pe care le frecventez sau în fluxurile de știri pe care le urmăresc. Prin inițiativa România Turistică, și eu caut să dovedesc același lucru, deși știu că merge greu, fiind în pending cu câteva articole despre cetatea de la Adam Clisi, Mănăstirea Peștera Sf. Andrei și așa mai departe.
Știu, o să spuneți că National Geographic România nu e o revistă dedicată turismului și că această arie e acoperită de ghidurile National Geographic Traveler. Și uite așa v-am adus unde vroiam :), pentru că azi, 3 septembrie, a fost (re)lansat, la pachet cu ziarul Adevărul, ghidul National Geographic Traveler: România, ultimul din colecția de ghiduri turistice marca NG.
De ce v-ați lua ghidul României? Pentru că vă va ajuta să descoperiți bogățiile pierdute ale turismului românesc și veți avea ocazia să citiți impresii de călătorie ale Carolinei Juler și ale lui Mark Baker, care, combinate cu fotografiile lui Steven Weinbergce, vă vor face să vă faceți bagajele pentru o excursie 🙂 în una din cele 8 regiuni geografice ale țării (București, Muntenia, Oltenia, Transilvania, Banat și Crișana, Maramureș, Moldova și Dobrogea) ce se regăsesc în mare pare parte și în ghidul de aici, de pe blog, România Turistică.
De remarcat faptul că unele dintre fotografiile expuse în ghidul National Geographic Traveler: România au fost expuse în avanpremieră în cadrul expoziției “România văzută prin ochii revistei National Geographic”, de la Sibiu, din timpul evenimentului cultural, Sibiu, capitală culturală europeană.
Știu, e aproape ora 23, deci m-am trezit târziu să scriu despre ghidul pe care, probabil, nici nu îl mai găsiți pe la chioșcuri. Nu fiți supărați. Luați articolul de față ca pe un teaser și urmăriți postul căci va suferi modificări și veți avea parte de surprize.
Update:
Cu ocazia lansării ghidului National Geographic Traveler România, ziarul Adevărul și National Geographic pun la bătaie, în cadrul concursului Arată-ne România ta!, o excursie de 10 prin România, cărți și colecții Adevărul, precum și colecții National Geographic. Concursul se desfășoară pe Facebook, unde nu trebuie decât să uploadați poze din vacanțele voastre, și pe Twitter, unde trebuie să postați texte despre călătoriile voastre prin România, asociindu-le cu hashtag-urile #natgeoro sau #ghidromania. Concursul se desfășoară până pe data de 4 octombrie, câștigătorii fiind anunțați pe data de 7 octombrie 2010. Mai multe detalii aici.
De asemenea, unul din cititorii Ghidului Turistic Digital 2.0 va avea posibilitatea să câștige un premiu ce constă într-un ghid National Geographic Traveler România. Pentru a intra în joc, nu vă rămâne decât să postați un comentariu la acest post în care să veniți cu idei năstrușnice legate ori de promovarea turismului românesc, în general, ori de promovarea unei regiuni/localități/obiectiv turistic din România, în particular, în mediul online. Este alegerea voastră. Spre sfârșitul lunii septembrie Pe 8 octombrie voi alege cea mai năstrușnică idee postată în comentarii, iar autorul se va putea bucura de premiul pus în joc. Așadar, folosiți, vă rog, adrese de mail valide și nume reale pentru a comenta.
Pentru mai multe șanse de câștig nu ezitați să participați și la concursul organizat pe pagina de Facebook sau pe Twitter/etc.
Succes!
Actualizare 8 octombrie, 2010: Concursul s-a încheiat.
Eu sunt suparata tare ca nu am gasit ghidul cu Romania. Maine fac un drum pana la biblioteca Adevarul. Sper sa-l gasesc acolo, caci altfel raman fara ultimul numar din colectie:)
@vertange11, după cum am spus în post; urmărește update-ul și s-ar putea să ai parte de o surpriză 🙂
Daca tu vrei idee ‘nastrusnica’ OK, fie (nu-i de online dar e de promovare). Uite ce propun – pentru un furnizor de servicii de alimentatie cu specific romanesc (se pune ca-i de turism, da?) un semnal outdoor cu denumirea/insemnele respective, din fier forjat sau material la libera imaginatie etc., DAR sub forma unui tuci. Da, tuci de mamaliga, unul mare. Romanii mananca mamaliga si toate restaurantele traditionale o servesc. Autentic romanesc, coane Petrus! Da, da, tine de imaginatie sa iasa interesant…
Da, da ai cerut online dar accentul pe ‘nastrusnic’ a fost mai tentant :o)
mamaliga nu este autentic romaneasca asa cum nici sarmalele nu sunt autenti c romanesti, oricat am vrea noi sa credem. Din pacate sunt luate, imprumutate de la turci, musulmani, islamici.
O idee care ma fascineaza de ceva vreme, chiar daca nu e intru totul originala, ar fi ceva de genul urmator: reconstituirea digitala (in 3D, ca Google Earth sau ca Bing 3D) a unor centre istorice romanesti vechi, astazi abandonate sau aproape abandonate. Sunt o multime de asemenea locuri cu un potential turistic imens: Sarmizegetusa, Blidaru, Cetatea Tomis, Cetatea Neamtului, Poenari etc. Si apoi, dupa ce se mobilizeaza lumea, prin intermediul retelelor sociale, pornirea unor festivaluri-franciza care sa respecte specificul istoric al locului. Ceva de genul Lecturi Urbane, doar ca folosind costume de epoca in loc de carti. De exemplu, cateva sute de oameni (3-4 autocare), sa mearga la Sarmizegetusa o data pe an – la un eveniment important pt daci, vreun solstitiu sau vreo incheiere de ciclu cosmic si acolo, imbracati in costume dacice, sa petreaca una-doua seri in acelasi fel in care traiau dacii: fara electricitate, fara instrumente moderne… cu dormit in corturi de piele si mancat carne fripta la foc de tabara. Tot asa pana cand festivalul devine traditie si localnicii incep sa se mobilizeze. Cat de minunat ar fi sa avem in orice vestigiu istoric cate un festival anual cu specific local?
In momemntul de fata pot spune ca turismul romanesc este promovat mai mult decat ar trebui. Problema ar fi alta, totul se face haotic si dupa cu il taie pe fiecare capu’. Exemplul cel mai concret vine de la politicienii nostri care au dat chix iar cu noul slogan, deviza sau ce au mai facut ei acolo.
Si ar mai fi o problema zic eu, degeaba promovam atat daca serviciile si conditile sunt nesatisfacatoare (ca sa nu zic proaste) … “afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul”.
Oricum, eu unul cred ca ce-a mai buna metoda de a promova turismul romanesc (aici ma refer intern) este prin viu grai si puterea exemplului. Dovada stau anumite zone din tara si pensiuni care an de an au toata capacitatea ocupata si nu-i gasesti nici macar cu numele pe net.
Eu unul dupa ce ma intorc dintr-un loc care mi-a placut in tarisoara asta, si sunt multe, nu ma simt implinit daca nu impartsesc si cu alti frumusetile descoperite.
Si uite asa promovez eu turismul, povestind.
Pana la idei nastrusnice ar fi bine venite site-urile oficiale de promovare. De oras, de obiectiv, de orice… Cu materiale de downloadat, cu harti, cu top ‘x’ obiective, cu evenimente, cu mai multe limbi straine…
Cea mai tare idee e sa dai gratuit cate un tricou fiecarui roman din alta tara si sa scrie pe el: You can invade Romania too. We’re out of there because we’ve seen it all.
Promovarea Romaniei ca loc de destinatie turistic pentru cetatenii straini. Strainii au pretentii, cerinte si interese diferite fata de cetatenii romani. In general, ei prefera un “Tur al Tarii”, un itinerar care sa cuprinda cat mai multa experinta a “culorii locale”. Foarte putini straini vin in Romania cu o destinatie prestabilita si de obicei, ei nu au nevoie de promovare, deoarece cunosc deja locul unde se duc. Marea majoritate vor face turism organizat in Romania, cu un itinerar fix si pret cunoscut pentru conditii agreate dinainte. Ca urmare, promovarea prin internet se face sub umbrela agentiilor de turism capabile sa plateasca reclama in tari straine. Incercari la nivel national de promovare (Anthony Bourdain TV show – “Travel in Romania”) au fost exemple incredibile de esec total. Exista un grup separat de straini care viziteaza Romania in grup organizat, totusi – anume – cetateni straini de origina romana. De regula, sunt oameni in varsta, care nu mai au relatii in Romania si viziteaza din nostalgie ori curiozitate.
O categorie aparte ar fi cetatenii straini care viziteaza Romania din simpla curiozitate pentru “unusual locale” – acestia fiind de regula studenti. In sfarsit, exista o categorie de “turisti” care aleg Romania ca destinatie din cauza unei perceptii de legalitate si morala lejera in ce priveste pedofilia ori sex in general. Desi e posibil sa tintesti grupul acesta, ma indoiesc ca ar fi ceva moral, ori legal.
Potential, exista monetizare substantiala legata de acest “public” turistic; asa cum am spus insa, nu sunt convins ca e ceva moral or legal.
Solutie posibila:
O conlucrare cu diferite agentii de turism poate fi o rezolvare. Din nou, o serie de articole, posibil descriind anumite destinatii poate fi utila. Maximum de eficienta poate fi obtinuta de cineva care participa la un anume “tur” in intregime si isi descrie experientele.
Caveat: orice fel de articole/campanii destinate publicului tinta din categoria “Turism Interior” trebuie scrise in engleza internationala. Din nefericire, nivelul de cunostiinte al autorului roman in acest domeniu este sub media acceptabila. Ca urmare, posibilitatea unui articol intentionat a fi laudativ/provocator de interes sa fie perceput negativ este extrem de mare.
O alta solutie (pe care am explorat-o personal) ar fi de un “Portal Romanesc” de turism, cu tinta exclusiva pt strainatate, oarecum similar cu National Geographic Traveler, ori Travel and Luisure, totul fiind adaptat teritoriului geografic romanesc.
Nu stiu daca asta este o idee nastrusnica, dar daca as fi eu in locul celor de la turism, as lua cateva fete cele mai frumoase din Romania (eventual primele 3 locuri de la Miss Romania din ultimii ani), le-as trage niste poze sexy (in costume de baie) pe munte, la cascade si la diverse obiective turistice si le-as prezenta la expozitii, as baga si in reclamele televizate cateva… Astfel, strainul ar veni numai de dragul lor. Unde mai vezi femei frumoase ca in Romania? Si uite-asa atragem barbatii in cautare de neveste/amante, dar ii determinam sa mearga sa viziteze si tara. Pe de alta parte, daca pleaca cu o femeie de aici, va dati seama ca vor veni in concedii la noi.
sunt unul dintre acei oameni care prefera in general turismul romanesc sarac sau bogat dar frumos.turismul romanesc merita exploatat si ar reprezenta o mare sursa de venit pentru romania daca s-ar investi cumva in el .regimul ceausescu a investi mult in turism si acum inprezent tot ce avem creatie avem de la acel regim.zona vidraru e una dintre cele mai frumoase din tara,ar merge investit in amenajarea acelui lac vidraru cu skyjeturi,barci,vaporase,un restaurant plutitor pe acel lac.
zona fagaras merita sa fie exploatata din toate puterile,este o zona bogata in toate mineralele de pe acest pamant.baile olanesti:ar trebui sa se construiasca cateva piscine.zona bran sunt prea multe pensiuni pentru un castel asa sarac,preferabil ar fi frumos sa se aduca innapoi tot ce a fost in acel castel odata…..apoi sa vezi turisti
As dori sa vin si eu cu o idee nastrusnica, sau, cel putin asa o consider eu: Sa se creeze un site (www.alege_ti_destinatia_de_vacanta.ro, de exemplu, sau http://www.ghiciundepleciinvacanta.ro) in care sa apara harta globului pamantesc, iar vizitatorii sa fie rugati sa mearga cu o sageata pe o anumita regiune de pe glob, pentru a vedea ce atractii turistice sunt in zona aleasa, motivele pentru care ar trebui sa viziteze acea tara, numai ca indiferent de locul in care va indica sageata, sa apara ca destinatie turistica…Romania! La prima aparitie ar putea sa se afiseze, de exemplu, Muntii Carpati, cu castelul Bran si nelipsitul conte Dracula, fiind si primul reper dupa care strainii recunosc tara noastra. Apoi, sa se afijeze un mesaj de genul: “Nu e ceea ce cauti? Mai incearca o data!” Si sa apara iar Romania, de asta data reprezentata prin Delta Dunarii sau o statiune de pe litoral (bineinteles, sa fie niste imagini favorabile, cu nisip fin si fara ambalaje cazute din cosurile de gunoi arhipline, cum se intampla, de exemplu, la Costinesti…)2-3 cuvinte care sa explice imaginile n-ar strica, nu? Daca vizitatorul inca nu a gasit ceva pe placul lui, ar putea sa mai incerce, urmatoarele aparitii, ati ghicit, ale Romaniei de pe globul pamantesc, ar fi prin Castelul Peles, Cetatea Neamtului, Vulcanii Noroiosi,Manastile Moldovita, Sucevita, Putna, Muntii Semenic, Simeria si toate celelalte obiective turistice de care tara noastra nu duce lipsa, slava Domnului! De la a treia afisare a Romaniei ca destinatie de vacanta ar putea sa nu apara o singura locatie ce merita vizitata, ci sa se afiseze tara ca un fel de cutie a Pandorei din care sa iasa, rand pe rand (utilizandu-se FlashPlayer-ul, probabil) cat mai multe (si cat mai variate) poze sau filmulete reprezentand atractii turistice astfel incat sa fie ceva si pe placul celui care isi cauta un loc in care sa-si petreaca vacanta: statiuni montane, saline,pesteri,orase, castele, cascade etc. La final ar putea aparea un mesaj care sa sune astfel: “Te mai intrebi de ce Romania este singura destinatie de vacanta pe care ti-o propunem? Pentru ca le are pe toate, si, o data ajuns aici, sigur vei dori sa te intorci, iar si iar si iar!” Cam asta ar fi propunerea mea, sper sa fie pe placul vostru, cei care ati citit-o, sau macar sa va fi starnit un zambet in coltul gurii 🙂
PS: Mai am si o propunere, legislativa de data asta, care insa nu are legatura cu internetul, dar cred eu ca merita impartasita 🙂 Ar trebui sa se dea dom’ne o lege prin care fiecare cetatean, fie ca e de origine romana, fie ca e strain,care paraseste tara noastra, sa poarte un tricou pe care sa fie incriptionat mesajul: “I LOVE ROMANIA! VISIT IT AND YOU’LL LOVE IT, TOO!” (bineinteles, pentru oamenii de afaceri sa li se dea cravate cu aceleasi mesaj). Eventual, daca nu-i putem obliga, sa se lanseze un program guvernamental prin care sa li se acorde reduceri din pretul biletelor de avion, de tren sau autocar celor care aleg sa poarte tricoul descris mai sus. Ce ziceti? Abia astept sa vad ce parere aveti! :))
PS 2: Sper (Vrabia malai viseaza!) sa castig si eu unul dintre ghiduri, pentru ca eu imi admir tara, atat pentru nenumaratele locuri pe care nu le-am vizitat inca dar pe care abia astept sa le strabat, cat si pentru oamenii care traiesc in ea (exceptie facand politicienii care mi-au taia 15% din indemnizatia de crestere a copilului) si chiar daca as fi strabatut fiecare coltisor al tarii si as stii pe dinafara ce am vazut in fiecare oras al tarii, as sta si m-as gandi de doua ori inainte sa aleg daca sa plec in vacanta in Caraibe, de exemplu, sau in Egipt, sau sa o iau iar de la capat si sa vizitez inca o data toate atractiile pe care tara asta, mica, dar minunata, mi le-a pus la dispozitia mea, a celorlalti romani si a tuturor strainilor dornici sa faca cunostinta cu cea ce se numeste ROMANIA.
Sincer, eu una nu mai pot sa aud cum strainii ne cunosc doar dupa Dracula si Hagi! E adevarat, sunt doua valori mari ale tarii noastre, care au facut istorie, dar e timpul pentru o gura de aer proaspat! Avem atatea valori si atatea frumuseti in mediul nostru natural, incat e pacat ca ele sa nu fie recunoscute pe plan mondial… O idee cat de cat nastrusnica pe care eu o propun (desi pare greu de realizat, dar daca vrem cu adevarat sa ne facem remarcati, atunci e absolut vitala!) este realizarea unui mare concurs (sau doar un fel de mare “adunare”) international (da, pus la cale de romani, de ce nu) de talente si cultura generala! Lasam obiectivele turistice si atractiile nationale pentru mai tarziu, acum e timpul pentru a ne promova tara prin oamenii nostri talentati, prin tinerii (sau mai putin tinerii) care au ceva de spus/ aratat! Sunt sigura ca adunand la un loc oameni din toate colturile lumii, vom putea demonstra ca noi suntem una din cele mai “deschise” (open-minded) tara, ca nu ne cunoastem doar propriile traditii si istorii (cum fac americanii, de pilda! :-|), ci stim enorm de multe despre toate natiile de pe glob! Avem atatia copii olimpici, atatea talente muzicale si artistice, numerosi premianti si copii matematicieni care nu-si permit sa “iasa la rampa”! Prin acest mare eveniment am putea sa aducem la cunostinta intregii lumi cat de mare este potentialul intelectual si artistic al tarii noastre, si abia apoi, prin intermediul acestui lucru, ii vom face pe ceilalti (oameni din lume) sa fie atrasi de obiectivele turistice si peisajele noastre de vis!
Va fi nevoie de muuuulta munca si pe tot atatia sponsori pentru a putea fi dusa la bun sfarsit aceasta idee, dar eu zic ca e nevoie de asa ceva, pentru a deschide calea spre lume a romanilor talentati, odata pentru totdeauna!
Va multumesc!
@Cristina: chiar, acum mi-a venit o idee pe baza celor spuse de tine: separeuri în formă de tuci de mămăligă, așa cum prin filme am mai văzut separeuri în mașini vechi. 🙂
calatoruldigital.ro încearcă să aducă la dispoziția publicului său ceea ce ai enumerat tu în al doile comentariu; mai e pândă la download, dar în mare pe acolo se situează. Vezi și ideea de aici.
@Leonard: s-ar putea să te intereseze reconstituiri.ro. Evenimente de genul celui propus de tine se țin deja, doar că sunt mai soft, așa, pentru publicul larg.
@Geoidul: ai dreptate, ce ne-am face fără turiști din cei ca noi care povestesc numai de bine? Ar fi netul plin de nemulțumiți care s-ar plânge că n-au parte de tehnologii de teleportare pentru acces în peșteri.
@Steiul: tare sloganul! invaderomania.ro e încă liber 🙂 Ar mai merge și “Invade the Carpatian Gardens, there’s no more leaves” asociat cu poze sugestive, asta ca să putem face legătura cu campania asta inedită de promovare a turismului.
@Onet Ciprian, nu cred că cei ce vizitează România preferă totul organizat; poate doar cazare și aici avem o problemă cu site-urile interne. Eu zic că pentru fiecare caregorie de turiști s-ar găsi câte ceva interesant, doar că vorba ta, nu se mediatizează suficient, sau dacă se face se face în medii nepotrivite (ex.: ziare de sport etc.)
@Simona: lasă-mi, te rog, numărul tău de telefon. cunosc un fotograf. 🙂 Glumesc, vezi că practica asta ar atrage atenția asupra altor probleme cu care se confruntă România.
@ady neagu: skijet-urile atrag pseudo turiști atâta timp cât nu se folosesc în competiții, cel puțin în zona aia. Chiar așa, ar fi interesat de văzut pe Vidraru un concurs cu ambarcațiuni cum e cel organizat pe Lacul Ovidiu din Constanța. La Olănești e prea mare interesul pentru înavuțirea peste noapte decât pentru infrastructură.
@Alexandra Agop: cred că sloganul propus de steiul ar prinde mai bine. 🙂
@Alexandra Zeres: sincer, nici nu știu cât de mult prinde turismul cultural printre români, d’apăi printre străini.
Vă mulțumesc tuturor pentru interes și idei. Concursul rămâne încă deschis!
Nastrusnic ar fi sa creezi o alta frunza ( de data aceasta fara alte costuri) care ar promova turismul romanesc si as pune alaturi o “eva” inconjurata de mare si munti…Si as promova imaginea acesta pe internet, in limba engleza, adaugand si eventual un slogan haios: Romania mereu proaspata si frumoasa!! Vino si incearca-ma…))