Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului ar trebui să ia exemplu de la companiile active în social media care, în încercarea de a se promova cu ajutorul unor grupuri influente în online, promovează indirect şi locuri din ţară. Ar ferici bloggerii dacă bugetele alocate în prezent pentru promovare ar fi redirecţionate către campanii de promovare în social media. Plus de asta, eu zic că mai întâi trebuie să-i educe pe români să-şi laude ţara între ei (promovare internă) şi abia după aia să lucreze la promovarea externă. De ceva ani încoace lucrează la conturarea brandului turistic de ţară … şi la ce folos?
Printre campaniile notabile se numără după cum urmează: Redescoperă România, Scrie România, Şofer prin România, Siemens Amazing Race, Bloggerii pe Transalpina, Redescoperă România pe 2 roţi şi cupluta.ro.
Redescoperă România
Cu o vechime de 1 an şi jumătate deja, Redescoperă România a devenit deja o campanie etalon în materie de punctat locuri demne de văzut pe harta României. Chiar dacă nu este o campanie ce se face exclusiv cu bloggeri ce scriu despre călătorii, a ajuns să fie o campanie râvnită de aceştia. 🙂
Nu ştiu pe ce principii s-a format iniţial echipa Redescoperă România (!), dar ştiu că recent s-au recrutat şi outsideri, ca să spunem aşa. 😛
Fiecare zi din cursa prin ţară este acoperită de bloggerii participanţi cu posturi pe bloguri şi mesaje în reţelele sociale.
Materialele publicate s-au adunat şi sub forma unei aplicaţii mobile dedicate, atât pentru terminale Android, cât şi iPhone. Rezultatele campaniei pe 2010 le puteţi vedea aici.
Scrie România
Scrie România este o campanie de popularizare a locurilor ce merită vizitate în rândul bloggerilor specializaţi pe turism/călătorii. Nu se bucură de susţinerea unor mari companii, dar ăsta nu este un impediment. Sunt de părere că Florin (drumliber.ro, iniţiatorul campaniei) şi Răzvan (administratorul reţelei cazare-mamaia-constanta.ro, cel ce asigură transportul şi cazarea pe parcursul campaniei) au deschis uşile către evenimente frumoase ce se pot face cu implicarea actorilor din turism (administratori unităţi cazare, agenţii de turism etc.) şi a bloggerilor pasionaţi de … România.
Pentru moment, campania este una primăvăratică şi axată pe obiectivele din zona Dobrogei, iar echipa oamenilor din campanie limitată la 4. Eu am avut ocazia să particip la ediţia a doua a campaniei (2011), drept pentru care următoarele posturi au fost scrise în secţiunea România Turistică:
- Constanţa (centrul istoric)
- Cetăţi dobrogene: (L)Ibida
- Cetăţi dobrogene: Heracleea, cetatea de lângă Satul Nou
- Cetăţi dobrogene: cetatea greco-romană Argamum
- Cetăţi dobrogene: Histria
- Scrie România: Cheile Dobrogei (Video)
- În articolul #scrieromania de azi: Capidava
- Ultimul episod #scrieromania (Dobrogea): Păcuiul lui Soare, Durostorum, Mănăstirea Dervent
Şofer prin România
Deşi scopul campaniei a fost acela de a populariza noua versiune de Opel Astra, s-a pus accent şi pe evidenţierea unor locuri cu însemnătate turistică din România, internauţii fiind îndemnaţi să trimită într-un concurs imagini cu peisaje din România sau să propună trasee prin ţară. Campania a avut în spate două dintre proiectele de publishing (promotor.ro şi descopera.ro) ale unui trust media şi a implicat publicul, cum altcumva decât prin organizarea unui concurs (vezi mai sus cele două variante de înscriere în concurs). Ca şi modalitate de desfăşurare în offline:
Din traseele propuse, doua echipe formate din redactori ProMotor.ro si Descopera.ro aleg cate un traseu final si pleaca la drum prin tara, urmand sa se intalneasca cu userii si sa povesteasca de la fata locului.
Sursa: descopera.ro
Campania s-a bucurat de vizibilitate în social media prin intermediul canalelor Twitter şi Facebook, mesajele şi imaginile fiind postate atât pe conturile promotor.ro, cât şi pe cele ale descopera.ro.
La fel ca şi Redescoperă România, campania s-a desfăşurat în mai multe etape, în funcţie de regiunea vizată. Sesizaţi anumite asemănări? 🙂
Ca şi public vizat cred că a avut un mai mare impact asupra cititorilor promotor.ro, decât asupra pulicului amator de călătorii şi aventură.
Siemens Amazing Race
Campania a vizat popularizarea tehnologiilor Siemens în România, în special, şi soluţii de dezvoltare durabilă în mediul urban, în general, motiv pentru care bloggerii implicaţi în campanie (Alex Rădescu, Bobby Voicu, Oltea Zambori) nu au ezitat să mai vorbească şi despre oraşele prin care au trecut. Habar nu aveam că telecabina Sinaia – Cota 1400 e mecanizată de către Siemens.
Campania s-a bucurat de o audienţă de peste 400.000 de internauţi ce au urmărit cursa de 1700 km prin 8 oraşe mari ale României.
Bloggerii pe Transalpina
Pur şi simplu un motiv de socializare susţinut în faţa sponsorilor de unul din bloggerii mai puţin influenţi în online. Sau cine ştie, poate se aplică regula de Primar la el în sat. 🙂 În fond şi la urma urmei, concluzia e cea pe care bine a conturat-o Mircea:
Dar ce fac ei este esenţa termenul SOCIAL care se alătură termenului Media pentru a naşte povestea în care ne spălăm, prespălăm şi murdărim cu toţii în ultima perioadă. Oamenii ăştia nu câştigă bani sau trafic din ce fac, ci investesc în ei înşişi în adevăratul sens al expresiei. Pur şi simplu cred că merită aplauze. Pur şi simplu. Felicitări.
Aventura începe sâmbătă și continuă duminică. Puteți urmări actualizări de pe traseu urmărind hashtag-ul de Twitter #Transalpina. De asemenea, întreaga plimbare va fi înregistrată cu ajutorul aplicației Trip Journal.
Redescoperă România pe 2 roţi
Cum România nu se vizitează nepărat numai cu maşina, s-au găsit doi oameni care s-au gândit să redeseneze harta turistică a României de pe motocicletă. Şi au găsit susţinere la o parte din companiile ce susţin şi Redescoperă România, de unde şi numele luat by default de campanie: Redescoperă România pe 2 roţi. Evident, nu este prima iniţiativă de genul ăsta, comunităţile protejate de forumuri practică lucru ăsta de când e online-ul şi povestesc (via Tache Motography) doar pentru comunităţile din care fac parte. Totuşi vizibilitatea oamenilor în social media convinge mai repede brandurile. De altfel, nici de alte tipuri de temerari nu ducem lipsă. Dacă Lucian Mândruţă a venit cu spiritul de biciclist, companiile ar putea veni cu suportul logistic.
Oricât de mult mi-ar plăcea mie această iniţiativă, nu am rămas cu gândul că trebuie să ajung şi eu pe acolo după ce am citit posturile în care se povesteşte campania. Totul e povestit la modul fulger, de parcă n-ai merge să te bucuri de nişte locuri ci să le punctezi pe o hartă cât mai repede. Florin a făcut o analiză mai în amânunt pe drumliber.ro.
Cum campania e în plină desfăşurare puteţi urmări actualizări pe blogul lui Sebastian Bârgău sau urmărind hastagul de Twitter #dinromania.
cupluta.ro
Şi cum România se pretează călătoriilor cu orice mijloace, o călătorie cu pluta pe Mureş între Luduş şi Nădlac, pe o distanţa de 460 de kilometri, nu face decât să deschidă adevăraţilor aventurieri pofta de activităţi outdoor. Deşi iniţiativa pare desprinsă din cărţi, e pur şi simplu un remake al unei călătorii pe care tatăl unuia dintre aventurieri a făcut-o împreună cu prietenii săi în 1978, inspirat fiind de expediţia Kon-Tiki, condusă de Thor Heyerdahl. Plecarea e pe 15 iulie şi oamenii caută sugestii de activităţi pe plută, cu pluta, pe lângă plută etc. Actualizări din timpul călătoriei puteţi găsi pe site-ul iniţiativei, pe Facebook sau pe Twitter.
Actualizare din 14 iulie 2011:
Asta-i România care-mi place!
O campanie turistu.ro/infoturism.ro lansată doar cu două zile în urmă. Pe Alex Filip, bloggerul din spatele turistu.ro, l-am auzit prima dată cuvântând în cadrul întâlnirii Arată-ne România ta!, apoi l-am remarcat într-o campanie tot împreună cu infoturism.ro, dar orientată pe călătoritul în Europa. Nu pot decât să mă bucur că s-a reorientat şi către România, îndemnând românii să lase negativsmul la o parte şi să preţuiască aşa cum se cuvine minunăţiile oferite de ţara lor.
Astfel, internauţii au la dispoziţie o platformă online unde îţi pot împărtăşi impresiile de călătorie, fotografiile şi filmele de vacanţă, precum şi curiozităţi despre arta, cultura, obiceiurile şi istoria românilor.
*Mulţumesc, Cristina, pentru completare!
Mai cunoaşteţi astfel de campanii de promovare a României, fie ele cu maşina, cu motocicleta, cu căruţa, cu bicicleta, pe role ş.a.m.d.?
S-a lansat de curand si ‘Asta-i România care-mi place!’ in parteneriat turistu.ro/infoturism.ro: http://romania.infoturism.ro/echipa.php.
Mulţumesc, Cristina!
Deşi remarcasem banner-ul pe drumliber.ro şi alte câteva site-uri, nu ştiu cum de nu am avut curiozitatea de a vedea despre ce e vorba.
Site-ul lui Alex şi-a făcut loc în reader.
Din pacate promovarile oficiale ca si destinatie de turism a tarii noastre sunt foarte slabe si nu scot in evidenta frumusetile acestei tari. Romania are trebui sa devina o destinatie turistica preferata in primul rand pentru romani. Avem tendinta sa alergam pe alte continente si nu am reusit sa descoperim frumusetile de langa noi. Daca plec din Cluj spre Bucuresti fie ca o iau pe Valea Oltului sau aleg Valea Prahovei aproape la fiecare pas frumusetea locurilor ma indeamna sa ma opresc.
Notă: rugămintea mea e să folosiţi nume când comentaţi pe acest blog, indiferent în numele cui o faceţi, altfel sunt tentat să nu aprob comentariile. Mulţumesc!
Iti multumsc frumos ca ai scris si despre campania noastra!