Am amântat o săptămână rubrica pentru a lăsa răgaz jurnaliștilor de turism să își revină după sărbători :). Evident, glumesc, dar prima săptămâna din ianuarie chiar a fost o perioadă moartă în ceea ce privește știrile despre turismul online, chiar dacă a fost o săptămână în care s-ar fi putut trage concluziile după ce s-a tras linie la final de 2012.
Pe Ghid Turistic Digital 2.0 ați avut ocazia să citiți o retrospectivă a lui 2012 pe baza unor predicții făcute la începutul aceluiași an. În zilele ce urmează, va apărea și ultima parte a analizei, cea dedicată blogosferei de turism și siturilor de reduceri în turism.
Nu rata articolele retrospective ale anului 2012:
- Analiza predicțiilor și retrospectiva anului 2012 în turismul online (I) (agenții de turism online)
- Analiza predicțiilor și retrospectiva anului 2012 în turismul online (II) (aplicații mobile de turism)
Până atunci să vedem ce s-a întâmplat, sau mai bine zis, despre ce s-a vorbit în perioada 31 decembrie 2012 – 13 ianuarie 2013 în materie de turism online în mediul electronic.
Companii aeriene
Pe fondul insolvenței acționarului marjoritar Romstrade, Blue Air s-a finanţat singură din vânzarea de bilete de avion. Este curios de știut cât din vânzările de bilete de avion au venit din online și cât de la birourile Blue Air. În tot acest timp, încasările au permis dezvoltarea operatorului aerian pe partea de online, în 2012 lansând o versiune mobilă a sitului, iar de curând introducând în procesul de rezervare posibilitatea de a primi itinerariul pe telefonul mobil prin SMS.
Nu vreau să comentez despre situația survenită în urmă cu câteva zile în activitatea de social media a operatorului (vezi captură de ecran aici și discuția curată aici), dar cred că cuviință că e nevoie de un cod al bunelor practici în social media pentru companiile care activează în industria turistică.
Rezervări online
Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc a estimat pe baza informațiilor furnizate de sistemul de rezervări online rezex.ro (un sistem de rezervări online construit pe platforma QTravel) și a unui sondaj derulat în rândul unui număr semnificativ de operatori din turism faptul că în 7.880 turişti au călătorit în străinătate cu ocazia sărbătorilor de iarnă (o creștere de 27% față de 2011), iar 97.600 persoane au preferat petrecerea sărbătorilor de iarnă în România. De asemenea, se remarcă faptul că mare parte din cei ce au petrecut sărbătorile de iarnă ca turiști au preferat sistemele de rezervări online, fără a se oferi cifre legate de acest aspect.
În Top Rated Hotels al hotel.info, un sit de rezervări hoteliere din Germania, s-au făcut remarcate hoteluri din București, Timișoara și Sibiu. Hotelurile au fost clasificate în funcție de rank-ul oferit de vizitatori prin evaluarea serviciilor pe o scară de la 1 la 10 și este valabil pentru luna octombrie 2012. Nu ezitați să aruncați o privire și peste cele mai bine cotate hoteluri din punct de vedere al prețului pe cameră.
Chiar dacă discuția despre relația hotelieri vs. agenții de turism online nu este una de amploare în ceea ce privește distribuția online a hotelurilor în .ro, tendințele ce rezidă din această dispută sunt aplicabile și în ceea ce privește turismul online din .ro, doar că adoptarea lor necesită un timp mai îndelungat până ce hotelierii se vor familiariza cu social media. În .ro, pentru moment, marea problemă a hotelierilor e folosirea notorietății acestora de către administratorii sistemelor de rezervări online ce folosesc numele hotelului în practici SEO pentru o mai bună poziționare a acestora în SERP, hotelierii având astfel de suferit.
Plăți online
Conform datelor furnizate de Romcard, în 2012 comerțul electronic și-a mărit ritmul de creștere, serviciile fiind un domeniu ce a înregistrat o creștere de 54% raportat la numărul de tranzacții. De asemenea, când vine vorba de pachete turistice si bilete de avion, romanii sunt dispuși să aloce bugete mai mari (809 RON) decât media.
Agenții de turism
Apropos de evoluția grupului Christian Tour, Cristian Pandel, proprietar al grupului, declară că pentru 2013, estimarile pentru intreg grupul de firme Christian Tour se ridica la 70 milioane de euro si peste 200.000 de clienti deserviti. Sunt curios cât din cei 200.000 de clienți estimați vor folosi online-ul pentru a iniția rezervări pe siturile grupului și cât din cele 70 de milioane de euro vor veni din online (că doar Bibi Touring are sistem de rezervări online :)).
Sunt convinsă că agențiile de turism și serviciile achiziționate on-line sunt de viitor.
Mădălina, ce te face să crezi asta?
Conform unui studiu realizat pe un eşantion de consumatori de servicii turistice din UK, ~ 1000, dacă nu mă inşel, oamenii rezervă in egala masura si online si offline. Si vorbim aici de o tara un comertul online e mult mai dezvoltat faţă de România.
Unde e viitorul in echilibrul de mai sus? 🙂 Pentru a putea vorbi de turism online trebuie sa avem pe siturile de agentie un sistem de rezervări complet, nu doar un formular de comanda.