Un GPS sau o aplicaţie mobilă ce permite navigare offline sunt binevenite atunci când ieşiţi cu bicicleta la ture lungi, pe un traseu pe care nu îl cunoaşteţi în mod direct, ci doar prin intermediul hărţilor pe care le consultaţi.
Sincer să fiu, foarte multe aplicaţii nu am testat şi asta pentru că am nimerit din prima una care se descurcă decent în ceea ce priveşte navigarea pe o rută planificată de utilizator, OSMAnd Maps & Navigation.
Aplicaţia este disponibilă atât pentru terminalele Android, cât şi pentru cele BlackBerry şi presupune instalarea aplicaţiei propriu-zise plus descărcarea pachetului de hărţi pentru zona dorită, în cazul de faţă Romania, pachet de vreo 170 Mb, alături de hărţile pentru conturul lumii – 140 Mb.
Din testele mele cu diferite alte aplicaţii bazate pe hărţi am observat că kit-ul aplicaţiei este unul comun cu al multor alte aplicaţii, ceea ce diferă fiind funcţionalităţile adăugate de către dezvoltator, puncte de interes etc. De exemplu, pe acelaşi pachet de hărţi este construită şi aplicaţia Harta României, doar că aceasta nu permite navigarea pe o rută încărcată de utilizator.
Odată instalată, aplicaţia OSMAnd Maps & Navigation trebuie setată pentru navigarea în modul bicicletă, iar toate detaliile ce ţin de navigare trebuie aduse în sistem metric european.
Pentru a putea folisi rute la alegere trebuie să intraţi în folderul de instalare de pe telefon, folosind un explorator de fişiere, şi să creaţi un subfolder sub numele tracks. În acest folder veţi salva track-urile .gpx după preferinţe, pe care le generaţi din programele cu care sunteţi familiarizaţi. De exemplu, eu îmi fac traseele pe bikemap.net, de unde le descarc în format .gpx. Dacă programele în care vă trasaţi traseele generează track-urile în alt format, folosiţi programul GPS Babel pentru a le converti în format .gpx. Dacă vreţi să aprofundaţi mai mult despre trasarea traseelor pe hărțile digitale, vă recomand articolul de pe freerider.ro.
Odată copiate track-urile .gpx în folderul tracks, întoarceţi-vă în aplicaţie, meniul hartă, şi accesaţi apoi meniul general al aplicaţiei din care bifaţi opţiunea Straturi (Layers), apoi Trasee .gpx. Traseul va fi încărcat peste hărţile OpenStreetMap şi este gata pentru navigare.
Accesaţi din nou meniul general al aplicaţiei şi alegeţi opţiunea de navigare, nu înainte de a activa funcţia GPS a telefonului şi a închide datele mobile, precum şi funcţiile de localizare Google pentru a lungi viaţa bateriei.
Este posibil ca pe durata navigării să apară pe hartă aberaţii în afişarea traseului, punctele de poziţionare care alcătuiesc traseul fiind conectate aleatoriu şi nu după cum le-aţi trasat voi. Pentru mine a fost un inconvenient peste care am putut să trec.
Evident, pentru a putea urmări traseul aveţi nevoie de un suport de telefon pentru bicicletă deschis, potrivit pentru turele pe vreme frumoasă, sau un smartphone bag închis, cu folie protectoare, pentru protecţie pe vreme neprielnică, ce poate avea şi spaţiu de depozitare numai bun pentru o baterie externă. Eu am folosit un suport de telefon auto fără braţul de fixare, pe care l-am fixat de ghidon cu şoricei de plastic.
Bineînţeles, aplicaţia poate fi folosită pentru navigare şi cu maşina sau în plimbările pe jos. Dacă nu o folosiţi pentru navigare, o puteţi folosi pentru poziţionare şi orientare în faţa hărţii.
Deşi în timpul navigării aplicaţia ştie să afişeze distanţa rămasă de parcurs şi viteza în timp real, nu ştie să înregistreze date finale despre navigare şi să le stocheze (timpi şi viteză medie etc.).
Foarte bun “tutorialul” asta. Abia astept sa testez ruta creeata.
Sper să îți fie de folos. Versiunile recente permit înregistrarea rutelor în deplasare și au incluse chiar și rute navale.
P.S. ce suport de smartphone pentru biclă folosești? 🙂 am nevoie de ceva mai bun decât Avantree-ul pe care îl am (piciorușele din sistemul de prindere nu se înțepenesc foarte bine și îmi cade din suport).
Ala il am si eu scos din uz ca il foloseam in masina. Nu il folosesc inca pe suport. doar ma uit la el cand e vreo intersectie de drumuri neasfaltate pe camp. Mi se pare pe ghidon ca se zguduie prea tare si nu stiu daca ii prinde bine la telefon. Nu stiu ce sa iti recomand. 😀
Interesanta aplicatie pentru biciclete! pare usor de folosit si de navigat. E foarte misto ca are spatiu si pentru o baterie externa!