La începutul lunii februarie 2015, Primăria Municipiului Oradea a lansat aplicația Oradea City App, destinată atât turiștilor, cât și localnicilor, la sfârșitul anului 2014, lansând o aplicație dedicată exclusiv localnicilor, Oradea City Report, aplicație ce facilitează trimiterea de sesizări către primărie.
Inițiativa administrației publice este bine-venită atât timp cât aplicația adună informații din mai multe surse, ca situl primăriei, situl dedicat Cetății Oradea, în trecut, secțiune dedicată pe situl primăriei, situl de turism al orașului, situl companiei de transport etc.
Aplicația, dezvoltată de cei de la Mobiversal, oferă informații despre obiectivele turistice, evenimentele din oraș, transport în comun, parcări, locuri de cumpărături, hoteluri și restaurante, hotspoturi wi-fi administrate de primărie etc.
De asemenea, utilizatorii pot găsi în aplicație informații despre obiectivele termale de la Băile Felix.
Fiecare punct de interes listat în aplicație poate fi localizat pe hartă, utilizatorul știind în orice moment la ce distanță se află de acesta, pentru asta fiind nevoie de activarea funcției GPS a telefonului.
În ceea ce privește plata parcării, aplicația scutește utilizatorii de la a mai folosi încă o aplicație, aplicația dedicată plății parcării, SMS Parking România. Compania care gestionează plata parcării e Piconet. Tot în materie de transport urban, utilizatorii aplicației mobile oficiale a Municipiului Oradea pot vedea în secțiunea dedicată traseele mijloacelor de transport în comun și pot plăti biletele de transport prin SMS, direct din aplicație. Traseele afișate pe un API Google Mapă sunt cele prezente și pe situl companiei locale de transport.
În ambele cazuri utilizatorii trebuie să completeze informațiile necesare plății într-un formular prestabilit, fără a fi nevoiți să țină minte codurile de comandă, lucru util mai ales turiștilor, și sunt avertizați asupra costurilor.
Așa cum menționam la începutul acestui articol, aplicația conține informații turistice existente pe situl de promovare a orașului, oradea.travel, primul sit cu extensia .travel din România administrat de o instituție publică. Cu toate acestea, aplicația nu este promovată și pe acest sit, cu siguranță pentru că a fost dezvoltată într-un alt proiect decât cel sub care a fost făcut portalul de promovare turistică. De ce să ai toate informațiile și instrumentele utile într-un singur loc de interes pentru turiști când le poți avea împrăștiate pe mai multe situri pe care turiști ajung din întâmplare?
Pentru a avea acces la informațiile din aplicație, după instalare utilizatorii trebuie să descarce un pachet de date de ~100 Mb. Momentan, acesta nu conține și ghidurile turistice audio anunțate înainte de lansarea aplicației.
Un lucru ce merită menționat, legat de aplicație, e printre puținele aplicații ce impun utilizatorilor termeni și condiții de utilizare, de altfel, singurul caz pe care l-am întâlnit a fost tot o aplicație dezvoltată pentru o instituție a statului, Călătorește în siguranță.
Aplicația face parte dintr-un plan mai amplu de promovare a orașului, plan din care face parte și crearea brandului turistic al orașului. Acesta a fost demarat de primărie prin intermediul Asociaţiei de Promovare a Turismului în Oradea.
Aplicația Oradea City App a fost achiziționată împreună cu aplicația Oradea City Report de la Mobiversal pentru suma de 18.000 EUR.
Cei interesați de petrecerea timpului liber în Oradea mai au la dispoziție încă două aplicații mobile: Oradea App, dezvoltată de către Bolocan Cristian Daniel, și Oradea Town, dezvoltată de către Alex Bonta, ambele cu focus pe promovarea de afaceri locale, inclusiv afaceri din turism, și mai puțin pe informare turistică.
Probabil vă întrebați, la fel ca și mine, de ce primăria nu s-a orientat către parteneriate cu dezvoltatorii unor inițiative deja existente. Poate avea legătură cu diferențele de viziune asupra aplicației, cu formele legale de colaborare, investiții ce nu pot fi demarate fără licitații publice etc. Cert este că abordările sunt diferite, atât în materie de promovare, cât și în materie de informare, cu toate acestea existând întrebarea: pe ce criterii au fost selectate unitățile de cazare, alimentație publică etc. ce sunt listate în aplicația oficială a primăriei?