La sfârșitul lui noiembrie 2011, paravion.ro anunța pentru o dată ulterioară lansarea versiunii mobile a sitului, dar și aplicații pentru smartphones pe platformele Android, iOS și Windows, precum și un sistem integrat pentru statusul de timp real de zbor via SMS.
De atunci a trecut mai mult de un an de zile, iar în februarie Paravion Tour a lansat serviciul de notificare prin SMS pentru prognoza meteo, datelor de zbor, orarului de zbor, serviciu despre care am și scris la momentul respectiv. Spuneam atunci că notificarea prin SMS este primul pas către o aplicație mobilă. La aproape două luni de zile a venit și aplicația mobilă, fiind prezentată ieri în cadrul Social Media & Mobile Strategies for Travel Industry de către Alexandru Lăpuşan (via turismmarket.com).
Nimic complicat, dar eficientă în scopul în care a fost concepută: să caute printre ofertele companiilor aeriene din întreaga lume în sistemul de rezervări paravion.ro, sistem construit pe platforma Amadeus, și să permită utilizatorilor rezervarea biletelor de avion cu plata online sau offline.
Odată afișate rezultatele căutării, acestea pot fi sortate în funcție de compania aeriană, în funcție de preț, în funcție de durata zborului, ora de plecare sau ora de retur. Spre deosebire de rezervarea pe sit, aplicația nu permite selectarea opțiunii ore de zbor flexibile. Orice variantă de zbor accesată este adăugată în coșul de cumpărături, coș de cumpărături invizibil, întoarcerea la lista de rezultate și alegerea altei variante de zobor, anulând-o pe cea accesată inițial.
Aplicația permite utilizatorilor să controleze alegerea celei mai bune opțiuni de zbor, rezultatele căutărilor putând include și zboruri low-cost. În funcție de determinarea acestora, biletele de avion pot fi rezervate în același timp cu plata online sau fără a plăti pe moment, dar la o dată ulterioară rezervării.
Plata online se face prin intermediul procesatorului payU, iar clienții ING pot plăti prin ING Home’Bank direct din aplicație.
Ce mi-ar plăcea să văd în procesul de rezervare e opțiunea de a mi se reține datele personale, pentru a nu fi nevoit să le completez de fiecare dată când rezerv bilete de avion prin aplicație. Evident, această opțiune vine cu o problemă de securitate; la momentul actual, aplicația nu necesită autentificare, iar reținerea unor detalii personale ar atrage după sine autentificarea cu numele de utilizator și parola folosite și pe situl paravion.ro. De asemenea, o dată cu confirmarea rezervării ar fi bine-venită adăugarea datei și orei zborului în calendarul telefonului.
Aplicația este disponibilă, în afară de liba română, în alte 6 limbi: engleză, bulgară, maghiară, greacă, italiană și spaniolă, lucru justificat de prezența Paravion Tour pe piețele în cauză.
Firma care s-a ocupat de dezvoltarea aplicației mobile dar și a versiunii mobile a sitului paravion.ro este Zitec, firmă cu experiență în platforme gîndite pe soluții Amadeus. În 2010, a implementat pentru trei filiale Amadeus (Grecia, Cipru, Egipt) soluția Amadeus Customer Administration & Reporting Extranet.
La momentul actual, singurele aplicații de rezervări bilete de avion, accesibile în limba română, concurente pentru paravion.ro sunt aplicațiile avion.ro [Android | iOS] și skyscanner.net [Android | iOS | Windows Phone]. Prima dintre ele oferind o paletă largă de rezervări utilizatorilor, de la bilete de avion la hoteluri și servicii rent-a-car, iar a doua, un agregator de oferte de zboruri de pe 5 situri de rezervări (ebookers.com, tripsta.net, avion.ro, SkyTours, airtickets) ce oferă acces utilizatorilor la grafice de preț pentru identificarea celui mai bun tarif pentru zborul spre destinația aleasă.
În materie de situri mobile, doar tripsta.ro și avion.ro fac concurență paravion.ro, deși nu sunt platforme dezvoltate de companii din România.