La sfârșitul lunii septembrie 2015, EY România a făcut public un studiu derulat în vara lui 2015, pe un eșantion de 1040 de respondenți, în ceea ce privește utilizarea dispozitivelor mobile în România. Rezultatele sunt de luat în seamă și de către marketerii din turism și oamenii cu putere de decizie din agenții, hoteluri și restaurante.
În primul și în primul rând, trebuie precizat faptul că 87% dintre respondenți au declarat că dețin un smartphone și 58% că au o tabletă. Numai 28% dintre respondenți au declarat că mai dețin un telefon mobil clasic și foarte puțini că dețin dispozitive mobile tip phabletă (5%), brățară fitness (4%) sau smartwatch (4%). La nivel de România, 75% dintre utilizatorii de dispozitive mobile accesează zilnic sau aproape zilnic internetul mobil.
În ceea ce privește aspectele ce pot influența dezvoltarea industriei turistice pe zona dispozitivelor mobile, 89% dintre respondenți folosesc dispozitivele mobile pentru a căuta informații, 69% pentru a citi articole, iar 39% pentru a face plăți online, semn că agențiile de turism, hotelurile și alți actori direct implicați în activitățile de turism ar trebui să aibă conținut adaptat pentru dispozitive mobile, să construiască povești în jurul produselor pe care le comercializează și să implementeze noi modalități de plată online, cu focus pe internet banking sau portofel electronic.
În ceea ce privește căutarea de informații, semnele au fost clare încă înainte de derularea acestui studiu, în primăvara lui 2015 Google anunțând că siteurile mobile friendly vor fi favorizate în ceea ce privește poziționarea în SERP. Dacă investiția într-o aplicație este mai greu de susținut, investiția într-un website mobil nu are trebui să fie o problemă. Ce mediu mai potrivit de servit povești dacă nu un dispozitiv mobile, în special un smartphone? Unde mai pui că e și accesat de 52% dintre respondeți între 11 și 50 de ori pe zi, motiv pentru care și campaniile de marketing pot fi regândite. Cu toate acestea, conform utimului studiu Google, tot PC-urile și laptopurile primează în documentarea călătoriei la români, dar aproximativ 39% din timpul dedicat documentării călătoriilor e petrecut pe telefonul mobil.
Mai mult decât atât, 40% dintre utilizatorii de dispozitive mobile din România au instalate și folosesc aplicații mobile de călătorie/turism, cu o frecvență mai mare în rândul utilizatorilor cu vârste între 35-45 de ani, ceea ce este o surpriză.
Aici e cu dus și întors, depinde ce urmărește fiecare jucător din piața de turism. Pentru mai multe detalii vedeți și articolul Situri şi aplicaţii mobile pentru afacerile din turism. Ce alegem?. Dacă în privința agențiilor de turism lucrurile se mai mișcă cât de cât, existând în piața câteva zeci de aplicații de prezentare și rezervare, nu același lucru îl putem spune despre hotelurile din România (fără a lua în calcul hotelurile din lanțurile internaționale cu prezență locală). Aplicațiile mobile din această zonă pot fi numărate pe degetele de la o mână: 3 aplicații de prezentare pentru hoteluri de pe litoral și 2 aplicații mobile cu rezervări și program de fidelitate pentru 1 hotel din Timișoara și unul din Iași, asta pentru că marginile sunt prea mici pentru a justifica dezvoltarea unei aplicații proprii cu expunere sub cea ce vine ca urmare a listării hotelului pe un site cu booking.com, care vine și cu listarea în aplicația mobilă aferentă.
Și cum e inevitabil să vorbim de dispozitive mobile fără a vorbi de social media, trebuie menționat faptul că utilizatorii de dispozitive mobile ce urmăresc branduri în social media o fac în mare parte (46%) pentru a fi la curent cu noutățile și pentru a accesa conținut de calitate (33%) și într-o măsură foarte mică pentru a primi vouchere și reduceri (7%). Uitându-ne pe conținutul distribuit pe rețelele sociale de către brandurile din turism, în special de către agențiile de turism, cred că avem deja o concluzie: acestea trebuie să renunțe la multitudinea de oferte și să se adapteze cererii de informații utile.
Puteți consulta rezultatele în totalitate aici:
EY Utilization of mobile devices in Romania 2015 from EY
Cred ca este corect sa fac un comentariu referitor la abordarea booking pentru rezervari, nu de alta dar este bine sa stim care sunt practicile operatorilor.
1. Booking incaseaza comisioane de la clientii care fac rezervari.
2. Asta se intampla in pofida faptului ca pe site-ul propriu neaga acest lucru.
3. Comisioanele practicate se inscriu (din propriile mele constatari) intre 3% si 15%, ceea ce inseamna foarte mult.
4. Le-am solicitat un pdv pe acest subiect si au evitat sa imi dea un raspuns.
5. Practic, la pretul afisat de hoteluri pe site-urile proprii, se adauga procentul mentionat si apoi se vinde produsul prin booking.
6. Chiar si cu acel clamat discount Genius, pretul este mult mai mare decat cel practicat direct de catre hotel (3-15%).
7. Datele comparative direct site hotel/booking au fost identice dpdv al conditiilor: aceeasi perioada, acelasi tip de camera, mese, bani returnabili etc.
8. Incercati sa faceti un exercitiu si veti constata singuri ca platiti catre booking pentru rezervari, neffind scutiti de taxe asa cum declara ei (ca platesc numai hotelierii un mic procent).
9. Este pacat ca booking isi pacaleste clientii, dar probabil ca au invatat de pe la unii din zona…
10. Rusine booking.