Dacă ești un împătimit al road trip-urilor cu mașina, camera auto DVR NAVITEL R1000 îți poate fi un bun companion, înregistrând pentru tine drumuri ce vor deveni povești pentru alții sau îți poate fi pur și simplu martor în traficul de zi cu zi.
Zilele astea am avut ocazia să o testez, motiv cu care m-am reactivat și pe Youtube cu un unboxing și câteva cadre surprinse în trafic pe timp de zi și noapte.
În mare, este o cameră de bord mid-level mai mult decât decentă din punct de vedere performanțe, dar înainte de a vedea ce știe să facă îți las aici câteva detalii despre ea.
Pachetul Navitel DVR R1000
Camera are un design futurist, în formă de sferă și este livrată împreună cu:
- Suport parbriz
- Încărcător mașină
- Cablu USB
- Husă microfibră
- Manual utilizator
- Card garanție
- Voucher cadou licență 1 an de zile pentru hărțile Navitel Navigator (am 5 licențe de dat gratis, vezi caseta de la finalul articolului)
Suport se lipește de parbriz cu adeziv, lucru ce e posibil să fie un inconvenient pentru tine dacă ești genul care preferă un parbriz curat pe dinăuntru. Pe suport se găsește un mini port USB de tip B ce servește pentru alimentare. Acesta este poziționat către interiorul mașinii, lucru ce poate incomoda în momentul în care alimentezi camera în timp ce conduci, o posibilă soluție fiind un traseu al cablului de alimentare pe lângă plafon, stâlp și pe sub bord, astfel încât în momentul alimentării camerei de la bricheta mașinii cablul să nu reprezinte un obstacol.
Suportul este magnetic, iar camera se prinde foarte simplu de acesta, lucru ce îți permite să o rotești după bunul plac în direcția în care se întâmplă acțiunea (360 de grade). Și chiar vei avea parte de acțiune căci camera filmează în unghi larg la 165 de grade. Indiferent de ce cameră vei alege după acest review, ia în calcul una cu un unghi de cel puțin 130 de grade pentru a surprinde cât mai mult peisaj în călătoriile tale.
Specificații
Lentila camerei de bord NAVITEL R1000 e construită din sticlă în șase straturi, lucru ce asigură înregistrarea video la o calitate bună, având un F (distanță focală) de 7 mm, de unde și unghiul de 165 de grade. Camera cu senzor GC2023 poate înregistra în 2 rezoluții: 1920 х 1080 (Full HD) sau 1280 x 720, la 30 fps. Camera nu beneficiază de montură pentru filtre de polarizare, așa că bordul ce se reflectă în parbriz se va regăsi în toate clipurile video.
Camera de bord NAVITEL R1000 are un ecran de 1.2 inch, aducând cumva cu un smartwatch. Sub acesta se găsesc 4 butoane funcționale: butonul de meniu, butoanele de navigare în meniu și butonul de selecție opțiuni.
În lateral, pe partea stângă (cea dinspre șofer) se găsește butonul de pornire care servește și ca buton de schimbare a modului de folosire, dar și ca buton pentru blocarea clipurilor video în caz de evenimente importante. Sub acest buton se găsesc un microfon pentru înregistrare audio HQ și un led de stare.
Pe partea dreaptă, mascate de un capac de cauciuc, se găsesc un mini port USB de tip B și un slot pentru cardul microSD. Camera suportă carduri de stocare microSD de clasă 10 de până la 64 GB. Eu am testat camera cu un card microSD Sony de 32 GB, ceea ce mi-a permis înregistrări la calitate ridicată de 2 ore și 49 de minute.
Când nu este alimentată din încărcătorul mașinii camera este alimentată de o baterie de 180 mAh. Încărcată 100% bateria mi-a permis aproximativ 5 minute de butonare cu camera neconectată la o sursă de curent. Dacă vrei să lași camera să filmeze în modul Parcare peste noapte, poți folosi o baterie externă, dar nu îți recomand lucrul ăsta pe vreme caniculară.
După un mic research, am dedus că Navitel ia produse ODM (original design manufacturer) dintr-o piață de distribuție și le vinde mai departe sub brandul Navitel. În piață mai găsești un produs similar sub un alt brand, dar cu unghi de filmare de 130 de grade.
Funcționalități și performanțe
Odată pornit motorul mașinii, camera este alimentată și pornește automat.
Camera înregistrează în continuu, existând posibilitatea de a fi setată să salveze clipurile la intervale predefinite de timp (maxim la 10 minute). Pe măsură ce spațiul de stocare devine insuficient, clipurile vechi vor fi șterse dacă nu au fost blocate, făcând loc celor noi.
Clipurile video au un aspect ratio de 16:9 și pot fi setate cu calitate ridicată sau slabă, lucru ce influențează și durata de înregistrare pe card. Sunt salvate în format MP4.
Am testat camera noaptea, ziua pe vreme noroasă, ziua pe soare, dimineața înainte și după răsărit.
Deși în format Full HD clipurile nu mi se par foarte sharp, claritatea este satisfăcătoare în cazul clipurilor filmate pe timp de noapte, și mai mult decât decentă pentru clipurile filmate în timpul zilei. Înainte de a pleca noaptea la drum poți seta valoarea ISO, având posibilitatea de a-l aduce până la ISO 3200.
În cazul filmărilor contre-jour, imaginea devine neclară/arsă, dar dacă ai răbdare de fiecare dată înainte să pleci la drum poți regla asta din expunere, contrast și saturație. Ar fi fost utilă ceva tehnologie HDR. Eu am mers pe setările standard. Sau, pentru a ajusta acest lucru cu un minim efort poți orienta camera astfel încât să fie îndreptată mai spre botul mașinii. Luminozitatea clipurilor se va îmbunătăți considerabil.
Adaptarea camerei de la zone umbroase la zone luminoase se face relativ repede.
Numerele mașinilor din trafic sunt vizibile în filmări la distanțe de sub 3 m, iar la stop-cadru pe clip capturat la peste 40 km/h șanse destul de mici să poți descifra ceva, mai ales noaptea.
Mai multe detalii despre calitatea clipurilor video poți vedea în clipul de mai jos.
În caz de impact sau manevră bruscă, clipurile video în curs sunt blocate by default din cauza accelerometrului (senzorul G) și salvate într-un folder separat de restul clipurilor.
Blocarea unui clip se poate face și manual prin apăsarea scurtă a butonului de pornire/oprire. Apăsarea îndelungă a aceluiași buton te va duce în modulele Captură Imagine sau Navigare fișere.
De asemenea, camera poate fi folosită în modul Parcare, înregistrarea făcându-se în funcție de mișcarea detectată de senzorul de mișcare.
Camera are integrat inclusiv un modul GPS ce va înregistra în continuu coordonatele mașinii în mișcare. Evident, poate fi dezactivat din setările camerei.
Pentru fiecare clip video pentru care optezi ca GPS-ul să fie activ datele GPS sunt stocate într-un fișer de tip .NMEA (National Marine Electronics Association). Acesta poate fi convertit în format .KML și importat în Google Maps. Coordonatele GPS vor fi vizibile tot timpul pe imagine, alături de viteza cu care rulează mașina.
Și pentru că am vorbit de GPS, află că dacă achiziționezi camera vei primi gratuit o licență cu valabilitate de 12 luni, ce îți va permite istalarea aplicației Navitel Navigator și descărcarea hărților detaliate pentru 43 de țări.
Înregistrările pot fi controlate inclusiv de pe smartphone prin intermediul aplicației mobile NAVITEL R1000, căci camera are inclusiv funcție de Wi-Fi. De asemenea, setările DVR pot fi ajustate cu ușurință direct din telefon, cu ajutorul aplicației.
Înainte de a folosi camera de bord în road trip-urile pe care ți le-ai planificat, verifică dacă în țările pe care le vei tranzita este permisă filmarea cu camera auto. Poți verifica ușor căutând imagini Google Street View pe Google Maps. Acolo unde acestea există înseamnă că înregistrarea video cu camera auto este permisă, unde nu, nu. În Austria și Luxembourg știu sigur că astfel de camere de bord nu sunt legale. Cu toate acestea, fii atent la legislația ce acoperă intimitatea personală a celor filmați pentru a nu avea surprize în momentul în care publici ceva pe internet.
Dacă nu folosești înregistrările din road trip-uri pentru cine știe ce reclame sau producții cinematografice, ci doar inserezi cadre scurte în vlogurile/clipurile pe care le faci, camera auto DVR Navitel R1000 e ceea ce ai nevoie la drum lung și nu numai.
Pentru moment, camera poate fi comandată din rețeaua de magazine online a cel.ro (cel.ro, dc-shop.ro, marketonline.ro, mediadot.ro) pentru suma de 438 lei.
Îți las mai jos 2 clipuri cu 2 drumuri ce merită păstrate în cutia cu amintiri video. Primul este din Cheile Dobrogei, iar al doilea de pe drumul spre Cap de Formentor. Așadar, care sunt secțiunile tale preferate de drumuri?
Urmează să plec în Cuba, unde voi închiria mașină pe durata vacanței și mi-aș dori să înregistrez drumurile prin regiunea Pinar del Rio, pline cu dealuri înverzite. Sau o plimbare la apus de soare pe faimosul Malecon! Sau orice drum de prin Cuba mașinilor de epocă….Succes tuturor! 🙂
Drumul dintre Macin si Tulcea, care merge paralel cu Muntii Hercinici.
Calatorie prin cheile Bicazului.
Drumul spre mare dinspre baile herculane, drobeta si tot inainte. Cazanele dunarii etc. Este super.
Mi-ar fi placut sa filmez drumul de la Sarajevo la Mostar, pe defileul raului Neretva, pe la Jablanica.
De ce? Pentru ca ocupat fiind cu volanul si traficul nu prea am apucat sa vad nimic, auzem numai wooow… ce misto… uite aici, uite acolo si tacaneau cu apratele foto! Mister Nicky nu a vazut decat asfalt si foarte putin din rau, cand aparea pe la curbe! Frustrant!
Vă mulțumesc pentru efortul de a fi lăsat un comentariu la acest articol.
Veți primi pe mail, în cel mai scurt timp posibil, licențele promise.
Pentru a filma cand masina este parcata si motorul oprit bineinteles, mai trebuie achizitionat ceva separat?
Multumesc anticipat pentru raspuns!
Salut, Vali!
Nu, doar trebuie pusă camera pe modul parcare. Dacă depistează mișcare, pornește automat și se închide în lipsa acesteia.