107 agenţii de turism din România au rămas fără licenţe de funcţionare în 2017. Alte 125 de agenții de turism au fost radiate la solicitarea expresă a acestora, conform datelor disponibile pe pagina Ministerului Turismului.
Pentru multe agenţii de turism pentru care a fost dispusă retragerea licenţelor de funcţionare din cauza neregulilor constatate, deciziile au survenit la distanţă de jumătate de an de la eliberarea actului de funcţionare sau la nici măcar un an de zile de când le fusese eliberată licența de funcționare, conform agerpres.ro.
În cazul a 125 de agenţii de turism, Ministerul Turismului a decis retragerea licenţelor la solicitarea operatorului economic.
CITEȘTE ȘI: Agențiile de turism online fără licență nu își vor mai putea promova serviciile pe site-urile proprii
În ceea ce privește structurile de cazare, în 2017 au fost retrase certificatele de clasificare pentru 31 de structuri de cazare, în timp ce 8 structuri de alimentaţie publică au rămas fără certificat de funcţionare.
CITEȘTE ȘI: Site-urile ce listează unități de cazare neclasificate vor fi suspendate
Pentru a proteja consumatorii de eventualele pagube ce pot surveni de pe urma agențiilor de turism ce își pierd licența de funcționare sau a celor ce presetează servicii turistice fără licență, Ministerul Turismului a lansat în dezbatere publică Fondul de garantare a pachetelor turistice din România.
Pe data de 18 decembrie 2017, ministrul Turismului, Mircea Dobre, declara într-o dezbatere publică pe tema Fondului de garantare a pachetelor turistice din România, că normele de aplicare pentru Fondul de garantare a pachetelor turistice vor fi gata până la sfârşitul lunii ianuarie 2018, iar din 2018 se încearcă realizarea unei legi speciale şi pentru crearea unui pool de asigurare, pe modelul PAID (poliţele de asigurare obligatorii a locuinţelor).
Există şi varianta cu mai multe instrumente de garantare şi nu contest acest lucru. Vă spun că acest lucru se poate face de la anul, pentru că anul acesta statul român este în pre-infringement. Începând din luna ianuarie, există riscul ca statul român să intre în infringement, din cauza faptului că acea directivă europeană nu a fost transpusă. Atunci trebuia să găsim o soluţie care ar fi trebuit să se întâmple în acest an, din păcate, în care să fie o garantare şi o asigurare a pachetelor turistice. Eu cred că cetăţenilor români trebuie să le fie garantat dreptul, pe banii dânşilor, ca pachetele respective să le ducă la bun sfârşit sau măcar să fie repatriaţi într-un mod corect (…) Partea de asigurare se poate face prin crearea unui pool de asigurare, care este o lege specială pe modelul PAID. După cum ştiţi, PAID-ul s-a definitivat în aproximativ doi ani. Noi nu avem timp să stăm doi ani… Că ne convine, că nu ne convine, trebuie să ne gândim în primul rând la cetăţeni (…) Este obligaţia statului român să vină cu o soluţie viabilă, eficientă şi coerentă. Am discutat cu colegii de la ASF, inclusiv cu preşedintele Leo Badea, şi la anul încercăm realizarea unui proiect de act normativ, o lege specială pentru crearea unui pool de asigurare. Există varianta ca, în cursul anului viitor, să se creeze acest pool de asigurare şi vom avea şi asigurare, şi Fond de garantare. Normele de aplicare ale Fondului de garantare a pachetelor turistice vor fi gata până la sfârşitul lunii ianuarie 2018.
Potrivit ministrului, în cele mai multe ţări este obligatorie participarea la un Fond de garantare, pe lista acestor state aflându-se Danemarca, Irlanda, Franţa, Olanda şi Marea Britanie. Totodată, în Germania există poliţă de asigurare obligatorie, iar în Austria asigurare şi garanţie bancară.
În contextul creării unui Fond de garantare a pachetelor turistice, ministrul a subliniat că ordonanţa a fost votată şi se află pentru promulgare la Preşedinţie.
În momentul de faţă, în România există 2.655 de agenţii de turism autorizate, conform listei afişate pe site-ul Ministerului Turismului şi actualizată în data de 15 decembrie 2017, majoritatea acestora fiind constituită din agenţii mici.