Skip to main content
Echipament ciclism vreme rece

Echipament pentru pedalat în trei sezoane

Ce echipament la îndemână e potrivit pentru pedalat pe vremea rece din lunile de toamnă, iarnă, primăvară, când temperaturile variază între … rece-frig-ger? Nu vorbim de echipament dedicat decât într-o foarte mică măsură, vorbim de echipament accesibil pentru toată lumea. Am testat echipament de supermarket pentru amatori, la ture de oraș, ture de pădure și ture mai lungi de bicicletă și împărtășesc cu tine experiența mea.

După ideea de iarna car și vara sanie, chiar dacă vremea mohorâtă de afară m-a ținut departe de inspirație, acum că a răsărit soarele, ies pe plajă fetele, lo-lo-li, lo-lo-lo … a venit și inspirația.

Pe scurt, regula de bază e următoarea: nu te înfofoli, iar dacă o faci, fă-o în straturi ca să poți renunța la câte un strat atunci când e cazul. Regula de bază e completată de natura textilelor din care e fabricat echipamentul tău de pedalat, pune accent pe poliester, nylon, poliuretan și lână, materiale care respiră ușor și nu rețin apa.

Proprietățile celor mai utilizate materiale textile în echipamentul de mers pe bicicletă

Găsești mai jos câteva proprietăți pentru fiecare tip de material în parte din cele enumerate mai sus.

Poliesterul

  • Poliesterul este un material format din fire și fibre sintetice;
  • Nu reține transpirația, drept pentru care se usucă mult mai în comparație cu bumbacul;
  • Are durată de viață mai îndelungată.
  • Îmbrăcămintea de tip polar (fleece) sau strat de bază din poliester reține mai bine căldura;
  • Poliesterul poate fi tratat pentru a fi rezistent la vânt și la apă;
  • Este rezistent la acțiunea razelor ultraviolete, lucru util pentru piesele vestimentare sport dedicate pedalatului în aer liber;

Recomandări pentru întreținerea textilelor din poliester

  • Este recomandată spălarea la maxim 60°C cu balsam de rufe pentru a evita încărcarea electrostatică și se usucă fie cu uscătorul de rufe, fie prin înfășurarea într-un prosop și presarea acestuia.

Poliuretan

  • Material sintetic format din fibre de elastomeri obținute din ulei;
  • Se folosește la laminarea sau acoperirea textilelor pentru a le oferi impermeabilitate;
  • Prezintă rezistență la rupere, impact și abraziune
  • Este rezistent la intemperii;
  • Își păstrează flexibilitatea la temperaturi scăzute;
  • Substraturile acoperite cu poliuretan au caracteristici microporoase respirabile.

Recomandări pentru întreținerea textilelor acoperite cu poliuretan

  • Se curăță uscat, fără spălare sau înmuiere.

Elastan (Lycra)

  • Fibră sintetică cu elasticitate mare, ce oferă libertate de mișcare în echipamentele sportive;
  • Este obținut din poliuretan și poliester;
  • Indiferent de câte ori se întinde, revine de fiecare dată la forma inițială;
  • Se folosește întotdeauna în combinație cu alte fibre, naturale sau sintetice;
  • Se usucă repede.

Naylon (poliamidă)

  • Nailonul sau poliamida este o fibră textilă din polimeri sintetici;
  • Materialul este ușor, nu își schimbă aspectul și culoarea, nu se deformează;
  • Se usucă repede;
  • Este impermeabil, motiv pentru care este întâlnit în îmbrăcămintea de toamnă-iarnă.

Recomandări pentru întreținerea textilelor din naylon

  • Se spală cu apă rece și se calcă pe dos, la temperaturi mici.

Lâna de Merinos

  • Lâna de Merinos este un bun izolant natural din fibre cu diametrul mult mai mic decât firul de păr;
  • Spre deosebire de fibrele sintetice, lâna de Merinos oferă un control mai bun al căldurii, absoarbe mai bine umezeala și oferă o protecție mai ridicată împotriva razelor UV;
  • Spre deosebire de materiale sintetice, lâna de Merinos rămâne caldă în contactul cu corpul atunci când absoarbe transpirația;
  • Acționează ca o barieră împotriva bacteriilor, motiv pentru care neutralizează mirosul (în special de transpirație).

Recomandări pentru întreținerea textilelor din lână de Merions

  • Se recomandă spălarea cu apă caldă la o temperatură de 30-40 de grade.

Așadar, fie îți alegi echipamentul dedicat în funcție de turele pe care le faci, fie te îmbraci pentru pedalat în haine cât mai apropiate de echipamentul pentru pedalat. Cei ce practică cicloturismul, touring-ul sau bikepacking-ul, ies un pic mai mult din zona de echipament mulat și poartă pantaloni și bluze mai lejere, rezistente la ultraviolete, cu proprietăți de eliminare rapidă a transpirației și rezistență sporită la acțiuni mecanice.

Echipament pentru cap și cască

Hai să începem cu partea aia a corpului care pierde cea mai multă căldură, capul. Regula de bază e să folosești o căciulă, cipilică, cagulă, șapcă din material textil sintetic, care să elimine rapid transpirația. Nu te uita după branduri, folosește ce ai la îndemână și ce îți permite să porți casca. Eu folosesc fără probleme o căciulă demodată din poliester țesut sau din polar. Singura recomandare pe care pot sa ți-o fac e să nu îți iei o căciulă prea strâmtă. Am făcut greșeala asta și cu toate calitățile ei nu m-am simțit confortabil. Orientează-te către una elastică, relativ subțire, care să nu te … strângă.

Casca e la latitudinea ta, și cea mai ieftină se dovedește a fi eficientă la nevoie. Orientează-te bine la mărimi, măsoară-ți circumferința capului și verifică să se alinieze cu mărimile diaponibile. Been there, felt that on my own head, casca de la Decathlon s-a dovedit a fi ce trebuie, nici nu am simțit șocul.

În contextul actual, nu uita de mască. Am scris aici punctul meu de vedere.

Straturi de echipament pentru mersul pe bicicletă ocazional, susținut sau cicloturism

Nu cred că trebuie să îți mai spun eu, știu că ai aflat deja de pe site-urile de specialitate :), că trebuie să respecți principiul foiței de ceapă. Adică strat după strat, de la piele spre exterior.

Stratul de bază (base layer)

Dacă nu e primăvară-vară-toamnă caldă, să porți direct tricoul de ciclist mulat, lejer sau cum îți place ție, atunci regula e ca primul strat pe piele, stratul de bază (base layer) să fie din fibre sintetice, precum nylon/spandex sau poliesterul, să elimine repede transpirația sau să servească inclusiv pentru izolare termica, caz în care sunt recomandate textilele din fibră de poliester în combinație cu polipropilena.

Folosesc fără grețuri un strat de bază de la BTwin (61939), fără pretenții și unul Crivit, dintr-un set de schi inclusiv cu colanți (115026). Ambele sunt o combinație de poliamidă, poliester și elastan.

La o comparație rapidă, pot spune că base layerul de la BTwin s-a dovedit mai eficient în comparație cu cel de la Crivit. Cel de la Crivit n-a permis transferul transpirației către exterior la fel de repede ca cel de la BTwin și mi-a fost rece până m-am încălzit suficient.

Stratul de mijloc (mid layer)

După stratul de bază, următorul căruia trebuie să îi acorzi atenție e cel cu rol de tampon între frig și cald, stratul de mijloc (mid layer). Mare atenție! Acest strat trebuie să respire, dar să și izoleze termic în egală măsură. Poți opta pentru o bluză de tip fleece sau polartec sau orice din poliester și căptușeală perforată, dacă are și rezistență la vânt cu atât mai bine.

Mă împac bine cu o bluză de training Crane 100% din poliester, cu căptușeală perforată. Crane este marca echivalentă Crivit, disponibilă în rețelele de supermarket Aldi. Ca și consistență a materialului gândește-te la training-urile din material piersică, pe care le găseai prin piețe prin anii ’90.

De asemenea, folosesc o bluză cu mânecă lungă și fermoar de sus până jos de la BTwin, mai lipită de corp, bluză dedicată pentru ciclism.

Stratul exterior (outer shell)

Ca și strat exterior (outer shell) te poți orienta către o geacă ușoară cu rezistență la vânt (poate fi cu umplutură de vatelină, puf de păsăre etc.).

În urmă cu câțiva ani, am tot purtat o geacă ușoară de la Quechua, MH100 cred, care s-a dovedit total nepotrivită, întrucât nu elimina transpirația. Era potrivită pentru efort minim spre moderat pe vreme rece. Materialul nu se lăsa impresionat de atingerile ușoare ale stropilor de ploaie, dar se înmuia degrabă la o ploaie moderată, fie ea și de scurtă durată.

Am făcut trecerea la un Quechua Softshell Trek 100 Windwarm, care pe cât de eficient e în relația cu vântul, pe atât de nerespirant este. E călduros, dar la efort susținut face saună pe dedesubt. Măcar de ar fi avut fante de aerisire cu fermoar și tot ar fi fost ceva.

Pe vreme mai puțin rece folosesc, în caz de ploaie ușoară spre moderată, o pelerină Crivit Active (100% poliester). O fantă de aerisire pe spate, chiar sub gât, sau fante de aerisire poziționate sub brațe ar fi făcut-o ideală în segmentul ei de preț.

Atât timp cât nu pedalezi prin Alaska pe timp de iarnă ca Radu Păltineanu sau prin regiunea arctică așa cum fac și cei de la Nomad’s Trails, orice mănuși cu priză bună pe manșoanele ghidonului funcționează. Mai groase, mai subțiri, mai windproof sau mai puțin windproof.

Echipament de pedalat pentru mâini și picioare

Mănuși

De multe ori mă trezesc pedalând cu o pereche de mănuși de lucru din material sintetic (necauciucat, să ne înțelegem), nu foarte eficiente dacă bate vântul tare. Le-am luat din Lidl :). Alteori folosesc o pereche de mănuși de drumeție de la Decathlon, Forclaz Trek 500.

Colanți și pantaloni pentru mers pe bicicletă

La pedalatul pe vreme rece folosesc o combinație de colanți și pantaloni mai subțiri sau mai groși, după caz.

În materie de colanți, merg tot pe cele două branduri la îndemână, Wedze (900; sunt, de fapt, colanți 3/4 pentru snowboarding, dar merg foarte bine și pentru pedalat) și Crivit (Ski 115025).

În materie de pantaloni, pedalez lejer în niște pantaloni de drumeție de la Willard, care fac casă bună cu colanții, oferind o bună flexibilitate în mișcare. De asemenea, Quechua Travel 100 sunt potriviți pentru ieșirile lungi pe drumuri de munte, cu mențiunea că sunt potriviți pentru vreme uscată și cu accesorii de gâtuire în partea de jos pentru a evita prinderea accidentală în angrenaj.

Pentru vreme rece și efort minim, la nivel de plimbare lejeră, merg și Quechua SH500 X-Warm stretch. Pe măsură ce crește intensitatea activității, umezeala se eliberează mai greu.

Ciorapi și încălțări

Pentru picioare poți folosi ce-ți priește ție cel mai bine. La un moment dat preferam bumbacul, am trecut pe materiale sintetice și cu compresie. În materie de încălțări, dacă nu ești fixat pe încălțări dedicate pentru ciclism, caută să te orientezi către unele care fac priză cu pedalele și nu alunecă când se umezește talpa. Pentru zona urbană merg încălțările sport, dar și aici trebuie să te orientezi în funcție de condițiile meteo. Mergi în încălțări de trekking din pânză dacă știi că nu bate vântul și nu e așa frig. Eu folosesc o pereche de încălțări de drumeție de la Crossroad, dar din piele întoarsă, ce nu lasă vântul să treacă așa ușor prin ele. La mersul pe bicicletă pe distanțe lungi contează. Singurul dezavantaj e că alunecă de pe pedalele metalice atunci când tălpile sunt umede.

Personal, din cauza unor tendinite, folosesc niște fașe pentru genunchi de la Sensiplast, cu fire de cupru. Sunt foarte mișto, încălzesc genunchiul perfect, cât să nu mai creeze senzație de jenă, dar, din păcate, nu au priză foarte bună.

Important e să te simți tu comod în hainele în care pedalezi, decât să te dai ce nu ești, îmbrăcându-te ca profesionalii.

Sper că l-am impresionat pe G. și de data asta, așa că te aștept și pe tine să contribui la asta cu observații sau sugestii în comentarii.

Petruș Lungu

În ultimii ani m-am plimbat ceva prin țară și prin afară, iar mai nou am înclinații spre cicloturism. De asemenea, practic la nivel de amator snowbording-ul și kiting-ul și încă mai fac față unor ture moderate de trekking. :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.