O echipă de IT-işti din Cluj au dezvoltat FastOrder, o aplicaţie pentru smartphone care facilitează transmiterea unei comenzi din meniul unui restaurant de la client direct la bar, fără a mai fi nevoie de chelner.
Lucian Cramba, un fost concurent din Arena Leilor, este cel care a venit cu ideea dezvoltării unei astfel de aplicaţii, acesta având experiența unui business HoReCa, mai exact a unei cafenele din Alba Iulia. Aplicația venea ca o soluţie pentru orele foarte aglomerate ale zilei, când chelnerii nu făceau faţă comenzilor. Deși aplicaţia Fastorder a fost dezvoltată cu o investiție de 50.000 de euro din resurse proprii în primă fază, cei de la Pitech+Plus au acordat acestei idei o finanţare de 125.000 de euro.
Clienții localurilor ce au aplicația instalată nu trebui decât să scaneaze codul QR şi se recunoaşte masa la care se află. Aceștia pot naviga prin meniu, pot face comanda direct la bar, prin selectarea produselor, dar pot chema şi un ospătar sau pot cere debarasarea mesei. De asemenea, ei pot vedea cât este nota de plată, iar în perioada următoare vor avea posibilitatea de a plăti consumația cu cardul direct de pe telefonul mobil sau de a lăsa bacșiș chelnerului.
Printre funcţiile extrem de utile ale aplicației FastOrder se numără și posibilitatea de a împărţi nota de plată în cazul în care există mai mulţi consumatori la o masă care vor să plătească separat. Pentru a veni în ajutorul turiștilor străini, aplicația se traduce automat în mai multe limbi străine, în funcție de limba aleasă de utilizatorul aplicației mobile pentru telefonul mobil.
Aplicația ajută clienții cu reducerea timpilor de aşteptare a comenzii, pe de-o parte, deoarece se sare peste acel timp de așteptare a chelnerului care vine pentru a prelua comanda și a o transmite mai departe, la bar, iar pe de altă parte afacerile HoReCa ce își pot eficientiza astfel încasările cu până la câteva sute de lei pe zi prin utilizarea acestui sistem de comandă, aplicația dovendindu-se utilă în intervalele orare extrem de aglomerate ale zile. Chelnerul este scutit de un drum, iar aplicația le oferă administratorilor de afaceri HoReCa inclusiv informații despre preferințele și tendințele de consum ale clienților.
CITEȘTE ȘI: LiveTouch, masa de restaurant interactivă
Pentru a putea folosi aplicația FastOrder administratorii de afaceri din zona HoReCa din România plătesc lunar între 50 și 100 de euro, iar cei din SUA 100 de dolari. Ca plan de business pe termen lung, dezvoltatorii aplicației vor să o transforme într-o platformă de advertising orientată spre piața producătorilor de băuturi alcoolice și nealcoolice, practic, să le servească clienților reclame interstițiale.
În acest moment aplicaţia, diponibilă pentru telefoane cu SO Android și iOS, poate fi accesată în 80 de localuri din oraşe mari ale ţării cum ar fi Cluj-Napoca, Timişoara, Alba Iulia, Craiova, Bucureşti, Ploieşti, Braşov. Dezvoltatorul său a reuşit să introducă folosirea aplicaţiei şi în două restaurante din New York şi susţine că ea ar putea fi folosită şi pentru room-service în hoteluri sau pentru terase, mai ales în zonele aglomerate sau pe litoral.
CITEȘTE ȘI: Serve Hotel, bell service la un click distanță
În piața de aplicații mobile pentru zona HoReCa, nu contează ideea în sine, ci felul în care este marketată către cei ce pot beneficia de pe urma ei. Astfel, aplicații asemănătoare, precum QRest sau iMenu, au fost lansate cu mult înainte de FastOrder, dar nu au avut în spate un om de vânzări priceput pentru a câștiga o cotă de piață semnificativă. Aplicația ar putea deveni o aplicație completă pentru administratorii de restaurante dacă ar accepta inclusiv rezervări la restaurant.